Listarile anului: demaraj pierdut
Cele doua listari de la Bursa de Valori de luna aceasta, cea a holdingului IT&C Flamingo International si cea a producatorului de carton Vrancart Adjud, i-au deceptionat pe foarte multi dintre investitorii care subscrisesera in cadrul ofertelor publice initiale, sperand sa castige bine pe termen scurt.
Cele doua listari de la Bursa de Valori de luna aceasta, cea a holdingului IT&C Flamingo International si cea a producatorului de carton Vrancart Adjud, i-au deceptionat pe foarte multi dintre investitorii care subscrisesera in cadrul ofertelor publice initiale, sperand sa castige bine pe termen scurt.
Preturile actiunilor celor doua companii au crescut foarte putin dupa intrarea la tranzactionare, o investitie in "traditionalele" SIF-uri, Petrom sau Banca Transilvania, fiind de departe mai profitabila. Unii dintre investitori afirma ca nu este exclus ca actionarii majoritari ai celor doua societati sau intermediarii ofertelor sa fi intervenit pe piata saptamana trecuta pentru ca ofertele de listare sa nu se transforme intr-un esec. Nici acordarea de actiuni gratuite de catre Vrancart - care la cateva zile dupa listare s-a transformat din zvon in certitudine - nu a avut darul de a impulsiona pretul, ci cel mult de a-l opri din scadere, cu atat mai mult cu cat inainte de anuntul oficial privind gratuitele Vrancart atinsese 0,15 lei/actiune, adica pretul din oferta.
Desi nu a anuntat oficial, si Flamingo intentioneaza sa acorde "gratuite". Dar nici aceasta informatie, desi e cunoscuta pe piata, nu a avut darul de a-i impresiona pe cumparatori. "Cred ca investitorii au inceput sa isi dea seama ca «operatiunile de umflare a preturilor pe piata», cum sunt splitarile sau acordarea de actiuni gratuite, nu justifica o crestere a valorii companiei pe piata, ci contribuie doar la cresterea lichiditatii actiunilor," spune Nicolae Ghergus, director executiv la societatea de brokeraj Confident Invest.
Unii dintre brokeri spun ca de vina pentru castigurile mici ale jucatorilor ar putea fi lacomia unora dintre investitori, care se asteptau ca pretul la care intra actiunile la tranzactionare sa fie mult mai mare si au decis sa vanda cand au vazut ca nu este asa. "E vorba si de efectul psihologic pe care il genereaza o oferta - e oferta, e super-oferta, luati si va imbogatiti - asa poate fi perceputa o oferta de unii dintre investitori. La o oferta publica primara pretul trebuie sa fie mai bun decat cel pe care este asteptat pe piata. De data, in cazul ambelor oferte, pretul la care s-au oferit actiunile a fost cel corect", spunea un broker.
Preturile din ofertele celor doua companii au fost cele corecte, cel putin asa arata prima saptamana de tranzactionare, iar sa cumperi la pretul corect nu e intotdeauna o afacere buna pe Bursa, unde trebuie sa cumperi ieftin si sa vinzi scump. Si in cazul Flamingo, si in cel al Vrancart, preturile atinse din prima zi de tranzactionare de pe Bursa au fost si maximele atinse pana acum pe piata, tendinta fiind apoi una de scadere. Vrancart a urcat in prima zi pana la 0,185 lei/actiune, cu 23% mai mult decat pretul din oferta, in timp ce Flamingo a intrat la 2,76 lei/actiune, cu 20% mai mult decat pretul din oferta.
Din acest moment au aparut vanzatorii, astfel ca cele doua companii au incheiat saptamana trecuta cu doar 4-5% mai mult decat pretul din oferta, adica la 0,157 in cazul Vrancart si 2,4 in cazul Flamingo. Si asta dupa ce in timpul saptamanii coborasera chiar mai jos. Vrancart a fost listata vineri, 15 iulie, lunea urmatoare venind randul Flamingo. In acest timp, tot la Bursa, in ultimele doua saptamani se putea castiga peste 20% din actiuni cum ar fi SIF-urile, Petromidia, Sicomed sau Impact.
Multi dintre cei care au subscris in cadrul ofertelor sperau la o reeditare a profiturilor substantiale pe care le-au avut cei care au participat la oferta de listare a Broker Cluj, derulata la finalul anului trecut. Cei care au cumparat atunci actiuni in oferta societatii si-au putut tripla banii. Broker si-a vandut actiunile noi la 1,5 lei/actiune, iar dupa cateva luni acestea au intrat la tranzactionare la aproximativ 4 lei. Dupa o luna, cotatia atingea 5 lei/actiune, compania anuntand intre timp ca va acorda actiuni gratuite.
De unde diferenta dintre Broker si Flamingo sau Vrancart? "Broker este o institutie financiara, iar Vrancart este o companie de vanzari. De la oferta Broker pana la intrarea la tranzactionare, piata crescuse cu vreo 60%, pe cand acum de la oferta pana la listare nu s-a intamplat nimic. In plus, profiturile si activitatea Broker cresc o data cu cresterea Bursei, pe cand la Flamingo profiturile cresc o data cu cresterea pietei de calculatoare," spune Nicolae Ghergus, directorul executiv al societatii de brokeraj Confident Invest. Brokerii care au intermediat listarea pe piata a celor doua companii spun insa ca intrarea la tranzactionare nu s-a produs intr-un moment tocmai bun pentru piata, altfel pretul ar fi fost probabil mai mare.
"Cred ca actiunile Flamingo au fost lovite de ordonanta privind ridicarea pragului de detinere la SIF-uri, conditii in care saptamana trecuta toata atentia investitorilor de pe piata a fost indreptata asupra acestora. Asta s-a vazut si din volumul de tranzactionare de pe SIF-uri", spune Laurentiu Ciocarlan, director pentru operatiuni pe piata primara al Raiffeisen Capital & Investment, care a intermediat alaturi de ING Securities listarea Flamingo.
Pe de alta parte, intermediarii ofertelor se plang ca cei mai multi dintre cei care au cumparat actiuni in oferta au vrut doar sa speculeze. Unii dintre speculatori s-au multumit astfel cu castiguri de cateva procente, mai bune decat la banca. De altfel, modul in care s-a subscris oferta Flamingo, in care peste jumatate din ordinele de cumparare au venit in ultima zi, arata ca in oferta au cumparat foarte multi speculatori, care sperau sa castige pe termen scurt, iar acestia au inceput sa vanda de indata ce actiunile au intrat la tranzactionare cu cateva procente peste pretul din oferta.
"Noi ne-am asteptat ca actiunile Vrancart sa intre in jurul a 0,2 lei. A existat insa o presiune la vanzare. Toata lumea se astepta sa castige bine din oferta si cand a vazut ca pretul nu creste foarte mult, unii au inceput sa vanda. Cine a vandut in prima ora de tranzactionare a iesit cu un castig de 20%. Multi s-au gandit ca e suficient, la cum merge piata acum", spune Octavian Molnar, directorul IFB Finwest, societatea de brokeraj care a intermediat oferta de listare a firmei Vrancart. El a mai adaugat ca exista interes in continuare din partea fondurilor de investitii pentru companie si ca se asteapta ca pretul sa mai creasca. Din acest motiv, intermediarii se plang ca nu au cum sa ii selecteze pe cei care cumpara in oferte.
"Este pacat ca legea nu ne permite sa facem o selectie a ofertantilor, asa cum se intampla in Statele Unite, unde poti sa nu permiti, de exemplu, unui hedge fund (fond de investitii preponderent speculative) sa cumpere intr-o oferta si poti alege doar investitori pe termen lung. Asta ne-ar fi permis sa nu vindem actiuni speculatorilor, ci celor care investesc pe termen lung si nu sunt dispusi sa vanda atunci cand isi pot marca un castig de 10-15%", spune Dana Ionescu, presedintele Raiffeisen Capital & Investment, una dintre cele doua societati care au intermediat oferta Flamingo.
Legislatia romana este realizata dupa cea a Uniunii Europene si prevede ca ofertele pot fi subscrise de orice investitor, iar intermediarii sau ofertantii nu au dreptul sa faca o selectie intre cererile de subscriere pe care le primesc. Comparativ cu dobanda bancara, randamentul obtinut din cumpararea de actiuni in cadrul ofertelor publice ramane acceptabil.
Reprezentantii societatii Intercapital Invest au calculat randamentul anualizat pe care un investitor l-ar fi obtinut cumparand in cadrul ofertei Flamingo si vanzand apoi actiunile pe piata, saptamana trecuta. Randamentul se ridica la 72%, fata de cel mult 9% cat ofera un depozit bancar.
Lucrurile stau insa altfel in cazul Vrancart, unde - desi pretul a avut aproximativ aceeasi apreciere fata de cel din oferta - perioada scursa de la inchiderea ofertei pana la listarea pe piata a fost mult mai mare, de peste trei luni, randamentul anualizat obtinut fiind mult mai mic.
De altfel, actiunile Vrancart, spre deosebire de cele ale Flamingo, au atins chiar pretul din oferta, 0,15 lei/actiune, la mijlocul saptamanii trecute. Investitorii au avut ocazia astfel sa "economiseasca" trei luni si sa cumpere in iulie la acelasi pret la care putea cumpara si in aprilie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro