Lohn-ul moare, dar nu se preda
Contrar tuturor previziunilor, lohn-ul nu moare, ci se transforma: marii producatori de confectii le subinchiriaza comenzi celor mici. Lohn-ul nu e insa o solutie pe termen lung, adevaratii castigatori ramanand tot producatorii capabili sa investeasca in marci proprii.
Contrar tuturor previziunilor, lohn-ul nu moare, ci se transforma: marii producatori de confectii le subinchiriaza comenzi celor mici. Lohn-ul nu e insa o solutie pe termen lung, adevaratii castigatori ramanand tot producatorii capabili sa investeasca in marci proprii.
Cu siguranta ca zilele lohn-ului nu s-au sfarsit, spune Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Usoara (FEPAIUS). "Toata lumea prevedea ca lohn-ul dispare. Ei bine, nu e asa! Avem solicitari de lohn pe care nu le putem onora." De ce? Pentru ca multe din firmele romanesti nu pot sa lucreze comenzi de zeci de mii de bucati. Asa incat se va ajunge, dupa Grapini, ca multe dintre firmele mici si microintreprinderile din industria textila, care acum lucreaza in sistem lohn, sa devina subcontractori pentru companiile mari romanesti care vor reusi sa reziste pe piata.
La ora actuala, piata textilelor, estimata la 9,5 miliarde de euro, se imparte in trei categorii de producatori: cei care produc exclusiv in lohn (de departe majoritari), cei care incearca sa iasa de sub tutela lohn-ului si au inceput sa lucreze in paralel la colectii proprii, respectiv companiile autohtone care si-au promovat de la inceput propriile marci, asa cum au facut clujenii de la Jolidon si compania ID Sarrieri.
Industria confectiilor a simtit printre cele dintai efectele integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Producatorii in lohn isi calculeaza costurile intr-un leu din ce in ce mai puternic, dar isi vand marfa in euro; marjele de profit s-au redus si mai mult de jumatate din cele peste 5.000 de firme de confectii existente la ora actuala sunt pe zero sau pe pierdere. "Declinul a inceput in 2005, odata cu intarirea brusca a monedei nationale si scumpirea utilitatilor cu 42%", aminteste presedintele FEPAIUS. Producatorii de textile acuza si importurile de marfuri ieftine din
Anul trecut s-a accentuat criza inceputa in 2005: productia industriala a scazut cu circa 13% si aproape 30.000 de salariati au fost trecuti pe lista disponibilizarilor. In aceste conditii, numeroase voci din indus-tria textila se asteptau ca 2007 sa adanceasca declinul. Dar cei mai multi dintre managerii contactati de BUSINESS Magazin cred ca era lohn-ului inca nu s-a incheiat, pentru ca firmele straine care au venit sa-si coasa textilele in
"O parte dintre straini vor fi tentati sa renunte la «atelierul mestesugaresc
De partea cealalta a baricadei sunt firmele care cauta solutii "de avarie" pentru a supravietui sau pentru a-si pastra clientii. Intrebat de BUSINESS Magazin daca lohn-ul are viitor in Romania, Manuel Popa, directorul general de la Conted, companie care produce pentru Zara, Esprit sau Benetton, da un categoric raspuns negativ. Popa sustine ca aderarea la UE inseamna restrangerea neta a productiei, iar piata interna e oricum redusa, din cauza puterii de cum-parare mici. La o cifra de afaceri de 4,5 mil. euro anul trecut, compania, care lucreaza 100% pentru export, a avut un profit brut de 635.000 de euro, iar pentru anul in curs se asteapta ca si cifra de afaceri sa scada pana la 4 milioane de euro.
Indiferent de cat de optimisti sau pesimisti sunt in ceea ce priveste viitorul afacerii lor, producatorii de textile par de acord ca amenintarea principala din acest an este criza de forta de munca. "Toti pleaca sa munceasca in strainatate sau in alte domenii. Suntem intr-o situatie paradoxala: desi s-au desfiintat locuri de munca, cei care inca lucram in domeniu nu avem suficienti angajati", constata Grapini.
La aceasta, Stefan Fufezan, directorul comercial de la Moda Arad, una din companiile care au inceput deja sa externalizeze comenzi catre firmele mai mici, mai adauga cursul valutar nefavorabil exportatorilor si da verdictul: exporturile in lohn vor scadea semnificativ in 2007.
Compania, care are printre clienti nume ca Betty Barclay, Marc Cain sau Hauber, sta bine totusi: a semnat pentru anul acesta contracte de productie in lohn de 4,2 milioane de euro si a inceput lucrarile la construirea unei fabrici care va angaja 1.000 de oameni. "Vom achizitiona anul acesta si utilaje noi, care sa duca la cresterea productivitatii", spune Fufezan. Firma, care are in proprietate doar doua magazine de desfacere, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 3,8 milioane de euro, cu un profit de 0,1 milioane de euro. Pentru 2007, Fufezan estimeaza o crestere de pana la 4,2 milioane de euro.
In tabara pesimistilor se plaseaza si directorul general de la Secuiana. "Lohn-ul va scadea in continuare, concomitent cu o restrangere pe segmentul clientilor mai valorosi", precizeaza Dobra Laszlo. Societatea, care lucreaza pentru branduri ca Brax, Bruno sau Vanilla, are pentru anul in curs contracte de productie in lohn de 7 milioane de euro - mai putin decat in 2005, cand a facut lohn de 7,4 milioane de euro. Firma, care are 16 magazine si va mai deschide inca zece sau 12 anul acesta, detine si o marca proprie, "Adams by Secuiana", pe care a dezvoltat-o de cativa ani. Conducerea companiei, care produce 95% in lohn, estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa 13 milioane de euro.
"Viitorul apartine celor mari si puternici", comenteaza Mircea Vasiu, brand manager al firmei sibiene Mondostar. Depinde insa de semnificatia cuvantului "puternic" pentru fiecare producator: pentru unii primeaza cifrele de afaceri cat mai mari, pentru altii puterea echivaleaza cu definirea identitatii produselor. Aderarea a lasat
Olivera Mihet, directorul general al companiei Staff Colection, care detine marca House of Art si opereaza lantul de magazine cu acelasi nume, crede ca singurul mod in care firmele interne pot rezista in fata concurentei din Europa este "sa faca investitii serioase in dezvoltarea productiei proprii". Cu o cifra de afaceri de 56 de milioane de lei (16,5 milioane de euro) realizata anul trecut, Staff Collection detine trei unitati de productie in judetul Alba, iar acum are in curs de amenajare a patra fabrica, la Blaj. Pentru 2007, compania are ca obiective cresterea cifrei de afaceri pana la 19 milioane de euro si deschiderea a inca zece magazine, pe langa cele 50 detinute. Extinderea va costa pana la cinci milioane de euro, in functie de suprafata si de amplasamentul magazinelor.
Concurenta brandurilor internationale e vazuta dintr-un unghi oarecum diferit de directorul de retail de la Steilmann
In
In curs de realizare este proiectul pentru o platforma industriala textila, la Satu Mare, ce va deservi "toti clientii care fac parte din grupul Radici", spune Flori Panescu. Platforma va functiona ca un centru ce va coordona activitatea de productie din fabricile din
Producatorii de textile care iau in calcul si varianta intaririi marcilor proprii au inteles ca trebuie sa ofere produse mai bune decat "chinezismele" actuale, dar mai ieftine decat brandurile straine. "Chiar daca nu intentionam sa renuntam la activitatea de lohn, atat timp cat ramane profitabila, ne concentram in paralel si pe dezvoltarea propriilor marci", spune Mircea Vasiu, brand manager Mondostar Sibiu. "Companiile mari vor deveni ceva mai mici si mai eficiente, accentul va fi pus foarte mult pe colectiile proprii, iar brandurile nationale se vor extinde", crede Vasiu.
La o cifra de afaceri de 19,7 milioane de lei (5,8 milioane de euro), Mondostar, care exporta peste 80% din productie in Germania si Elvetia, a avut in 2006 un profit de 400.000 de lei (aproape 120.000 de euro). Pe segmentul de sacouri si costume barbatesti, producatorul sibian lucreaza pentru firmele Strellson (care detine licenta pentru brandul Tommy Hilfiger in Europa) si Digel, iar pe partea de pantaloni de dama productia este realizata sub marcile Basler si Leineweber. Mondostar a semnat anul trecut contracte de productie in lohn de 5,8 milioane de euro, dar pentru 2007, valoarea lor a scazut la 4 milioane de euro.
In aceste conditii, o marca proprie ramane o necesitate. Mondostar are doua: Boulevard si Status, pe care vrea sa le consolideze pe piata interna, iar cu prima din ele are intentia sa patrunda si pe piata externa. "Suntem in discutii cu firme atat din tarile vestice, cat si din Rusia. Intr-o prima faza vrem sa exportam marca Boulevard prin intermediul retelelor de distributie, iar mai tarziu prin magazine proprii", sustine Mircea Vasiu. Cu cinci magazine proprii, Mondostar urmeaza sa deschida inca doua pana la sfarsitul anului.
In fine, investitia intr-o marca proprie este vazuta de Gabriel Muraru de la Dinasty ca o urgenta, avand in vedere ca "
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro