Luati de valul de relaxare
Piata romaneasca de piscine si produse de relaxare incepe sa fie vizitata din ce in ce mai mult de companii straine. Producatorii romani afirma insa ca nu se tem de competitia externa si ca este suficient loc pe piata. Ceea ce nu inseamna insa ca nu se pregatesc pentru o intensificare a concurentei.
Piata romaneasca de piscine si produse de relaxare incepe sa fie vizitata din ce in ce mai mult de companii straine. Producatorii romani afirma insa ca nu se tem de competitia externa si ca este suficient loc pe piata. Ceea ce nu inseamna insa ca nu se pregatesc pentru o intensificare a concurentei.
Pe un podium de lemn, amplasat pe platforma din fata pavilioanelor 16 si 17 ale Romexpo, Bogdan Precup a remarcat, cu ocazia Construct Expo, prezenta unor vizitatori "atipici" la standurile companiilor care comercializeaza piscine, saune si spa-uri.
"In acest an, au venit reprezentantii unor firme de profil din tari ca Ungaria, care analizeaza posibilitatea intrarii pe piata romaneasca", spune Precup, inginer de vanzari la Hobbit Integral Ro, companie care activeaza in acest domeniu.
Aceeasi parere o are si Cristina Grigorescu, CEO al Kasta Metal - un alt comerciant important de produse de relaxare -, insa vi-zitatorii observati de ea sunt mai din vest. "Au fost reprezentanti ai diverselor firme din Italia,
De unde acest interes al strainilor pentru piata autohtona? Vanzarile de piscine, saune sau produse cu instalatii de hidromasaj sunt de ani de zile pe un trend crescator. Chiar daca valoarea pietei nu este foarte mare, mai este loc pentru noi jucatori.
De altfel, chiar valoarea pietei este dificil de estimat, iar parerile companiilor care activeaza in acest domeniu sunt foarte diferite din cauza gamei foarte diverse de produse.Cert este insa ca romanii sunt mult mai interesati de piscine decat de saune sau instalatii de hidromasaj. Ca urmare, circa trei sferturi din veniturile companiilor sunt aduse de vanzarea de bazine si instalatii aferente. In conditiile in care, uneori, pretul produselor este comparabil.
Ce-i drept, cand vine vorba de piscine destinate spatiilor publice, pretul sare destul de mult. "Piscinele familiale costa intre 4.000 si 10.000 de euro, pret similar unei cazi cu hidromasaj pentru 4-6 persoane. Insa la o piscina publica numai instalatiile pot ajunge la cateva zeci de mii de euro", explica Lorant Grossmann, director tehnic al companiei ANI-CO din Targu-Mures.
Cele mai importante companii livreaza anual circa 100 de piscine. Iar estimarile merg spre un total de 500 de bazine pe an pentru intreaga piata. Cele mai multe sunt destinate rezidentelor si au un pret mediu cuprins in intervalul 10.000-15.000 de euro.
Dar cresterea ar putea veni in urmatoarea perioada mai ales pe sectorul de bazine cu destinatie publica. Pe litoralul Spaniei, Turciei si chiar al Bulgariei aproape ca nu exista hoteluri care sa nu aiba o piscina, daca nu chiar doua sau trei. In cazul statiunilor de pe litoralul romanesc e invers, putine hoteluri avand macar o piscina. Situatia este pe cale sa se schimbe.
"In ultimul timp se observa o crestere a interesului pentru piscine, dar si pentru saune si spa-uri din partea hotelurilor si a centrelor turistice de recreere", subliniaza Cristina Grigorescu de la Kasta. Ba mai mult, interesul vine si din zona autoritatilor locale. "Au aparut tot mai multe comenzi de piscine de dimensiuni mari, pentru reabilitarea unor stranduri", spune Grossmann. De baza ramane tot piata rezidentiala. "Incepand de anul trecut, cei care isi construiesc o casa vin inca din faza de proiect la furnizorul de piscine.
Inainte cei mai multi clienti aveau locuinta deja construita", afirma reprezentantul ANI-CO. Toate aceste semnale duc catre previziuni optimiste ale companiilor din domeniu. "Cresterea din acest an va fi de 30-35% fata de anul precedent", considera Eugen Costin, director de produs in cadrul diviziei de piscine a companiei Delta Design. Directoarea Kasta Metal estimeaza, la randul ei, o crestere cu 15-20% fata de 2004.
In privinta echipamentelor de hidromasaj, estimarile sunt mult mai greu de facut, din cauza numarului foarte mare de producatori si distribuitori. Totusi, tendinta de crestere este evidenta. "Produsele de hidroterapie (cazi si cabine cu hidromasaj, minipiscine) au inregistrat o crestere de aproximativ 12% in anul 2004 fata de 2003. Cresterea estimata pentru 2005 este de circa 17%", afirma Sergiu Popescu, director comercial al Wellnex Hidrotech, firma specializata din grupul Delta.
Chiar daca apar discrepante intre valori, toata lumea este de acord in privinta tendintei de crestere a pietei produselor de relaxare. Ca urmare, extinderea firmelor straine in
Trebuie sa devenim din ce in ce mai eficienti pentru a rezista competitiei", spune Cristina Grigorescu de la Kasta Metal. Dragos Bonea, presedintele Delta, spune ca firma a inceput, la randul ei, pregatirea pentru 2007, prin lansarea unei campanii de rebranding si prin specializare, aparand astfel divizii precum cea de piscine sau Wellnex Hidrotech, companie specializata in produse de relaxare.
Ce-i drept, companiile romanesti sunt obisnuite sa lucreze cu parteneri straini, avand in vedere ca o mare parte a produselor comercializate sunt importate. Astfel ca vestile privind intensificarea competitiei pe piata produselor de relaxare sunt intampinate - cum altfel - decat cu relaxare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro