Numaratoarea incepe de la 16%
Cota unica de 16% lasa mai multi bani la dispozitia companiilor si a salariatilor cu venituri peste medie. Dar apare si nevoia guvernului de a atrage bani din alta parte. Pentru mediul de afaceri, un impozit mic nu este insa totul.
Cota unica de 16% lasa mai multi bani la dispozitia companiilor si a salariatilor cu venituri peste medie. Dar apare si nevoia guvernului de a atrage bani din alta parte. Pentru mediul de afaceri, un impozit mic nu este insa totul.
Ce s-a schimbat si care vor fi urmarile noilor reglementari fiscale? Cine va avea de castigat si cine va pierde? Modificarile de impozite au avut in vedere atat veniturile persoanelor fizice, cat si profiturile companiilor. Adoptarea cotei unice de impozitare de 16% pentru venituri inlocuieste vechiul sistem de impozitare in trepte, practicat pana anul trecut. Pentru companii, impozitul pe profit a fost redus de la 25% la aceeasi valoare de 16%.
"Pe salariat il intereseaza mai putin impozitele aberante puse de statul roman si, de aceea, negocierea salariilor se face pentru venitul net". Declaratia ii apartine directoarei executive de la Elmi Prodfarm, Elena Cremenescu, dar exprima o realitate destul de des intalnita in companiile romanesti. Pentru a sta linistiti si a fi siguri ca salariile pe care le incaseaza nu se modifica, mare parte dintre angajatii companiilor romanesti prefera sa negocieze o suma neta. Cand dolarul si euro au luat-o razna la sfarsitul anului trecut, multi dintre acestia au stat linistiti. Principiul "ce-i in mana nu-i minciuna", a functionat atunci.
De data asta, castigatorii au fost din "tabara" cealalta, cei care si-au negociat salariile in sume brute. In urma modificarii impozitului pe venit ei s-au ales cu cateva procente bune in plus la salariu.
Reducerea impozitelor pe venituri i-a facut fericiti mai ales pe cei cu venituri medii si peste medie, ale caror salarii erau impozitate anterior cu pana la 40%.
Astfel, o persoana care are un salariu brut de 30 de milioane de lei va plati un impozit de 3,9 milioane de lei fata de 7,2 milioane de lei, in timp ce pentru un venit brut de 40 de milioane de lei se va plati un impozit de 5,3 milioane de lei, fata de 10,6 milioane de lei. Diferenta: castigul salariatului. Evident, cu conditia ca acesta sa aiba intreg venitul trecut pe cartea de munca. Caz destul de rarisim in
Un roman fara nici o alta persoana in intretinere, care are un salariu cuprins intre trei si 10 milioane lei nu va plati deloc impozit pentru 2,5 milioane de lei din salariu (deducerea personala). In aceste conditii, spre exemplu, castigul din diferenta de impozit pentru un venit brut de patru milioane lei, este de aproximativ 50.000 de lei. Pentru salarii care depasesc zece de milioane, deducerile personale scad progresiv, iar pentru salarii mai mari de 30 de milioane, nu se mai acorda nici un fel de deduceri. Exista insa si un revers al medaliei.
Minusul lasat in bugetul de stat de reducerea impozitelor - estimat de reprezentantii Ministerului de Finante la peste un miliard de dolari - trebuie compensat cumva. Una dintre solutii a fost eliminarea deducerilor fiscale pentru asigurarile private de sanatate si a celor pentru asigurarea locuintei, adoptate anul trecut de fostul Guvern. Ramane de constatat, in anii care urmeaza, efectul pe care aceasta eliminare a deductibilitatii pentru asigurari private de sanatate o va avea asupra acestei industrii care, spre sfarsitul anului, abia incepuse sa se miste mai energic.
O alta facilitate eliminata a fost cea pentru reabilitarea termica a locuintelor. Cei care s-au grabit anii trecuti sa isi puna termopane la ferestre au beneficiat de o deducere de 15 milioane de lei din suma impozabila. Cei care o vor face in acest an nu vor mai beneficia de nici o deducere.
Guvernantii au fost, totusi, mai ingaduitori in privinta pensiilor ocupationale. Suma de 200 de euro deductibila pentru contributiile la fondurile de pensii ocupationale a fost pastrata si in noua forma a Codului fiscal. Necesitatea - imperioasa - de reformare a sistemului de pensii din
Eliminarea principalelor deduceri si retinerea la sursa a impozitului pe aproape toate tipurile de venituri ii va scapa pe romani, de anul viitor, de necesitatea completarii si depunerii declaratiilor de venit global. Ramane valabila obligativitatea depunerii declaratiei in anumite cazuri, respectiv in cazul avocatilor sau al persoanelor care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Din simplificarea sistemului de globalizare a veniturilor, statul spera sa obtina economii de aproximativ un miliard de lei.
O alta sursa pentru echilibrarea bugetului este dublarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, de la 1,5% la 3% din cifra de afaceri. De aici vor veni, potrivit estimarilor Ministerului de Finante, venituri de 5.400 de miliarde de lei. In plus, se va dubla si impozitul pe dividende pentru persoanele fizice, de la 5% la 10%, la acelasi nivel cu cota perceputa companiilor.
Majorarea impozitului pentru microintreprinderi poate fi considerata o lovitura inclusiv pentru cei care au utilizat aceste companii in relatia angajat-angajator, pentru plata salariilor mari sub o alta forma, evitandu-se in acest fel plata contributiilor de asigurari sociale. Mesajul ministrului de finante, Ionut Popescu: "Nici 3% nu este un impozit exagerat. Cei care fac intr-adevar afaceri prin microintreprinderi pot sa opteze pentru trecerea la impozitarea standard, cu o cota de 16% din profitul obtinut".
In afara de efectele mediatice si psihologice ale impunerii cotei unice, ca usurare a poverii fiscale, masurile de reducere a fiscalitatii mai au o miza: determinarea unei reduceri a evaziunii fiscale si a economiei nefiscalizate. In urma cu un an, nivelul economiei subterane era estimat de ministrul Autoritatii Nationale de Control din acea vreme, Ionel Blanculescu, la un sfert din Produsul Intern Brut (PIB).
Guvernul spera ca relaxarea fiscala prin impunerea cotei unice va scoate la suprafata venituri din zona muncii la negru sau ii va determina pe angajati si angajatori sa nu mai caute cai "laterale" de plata a salariilor. Este vorba de principiul maririi bazei de impozitare "mai putin, dar de la mai multi". Cazurile tarilor care au implementat deja un sistem de impozitare cu cota unica par a sustine aceasta idee. Spre exemplu, in Rusia introducerea unei cote unice de 13% a atras dublarea sumelor colectate la buget. In Slovacia, unde a fost introdusa la inceputul anului trecut o cota unica de 19% pentru impozitarea veniturilor persoanelor fizice, a profiturilor companiilor si la TVA, investitiile straine directe au crescut semnificativ.
"Este nevoie de timp pentru ca acest lucru sa se intample si in
"Asigurarile sociale nu au fost ajustate, iar costul acestora este inca mare", adauga el. In planurile fostului guvern, costurile pentru asigurari sociale (CAS) urmau sa scada anul acesta cu doua procente, pana la nivelul de 47,5%. Dar, pentru ca bugetul de stat nu ar fi suportat si reducerea CAS, concomitent cu introducerea cotei unice de 16%, scaderea acestuia a fost amanata pentru anii viitori. "Vor fi astfel asigurate o parte din fondurile suplimentare necesare pentru echilibrarea bugetului de venituri si cheltuieli, in urma deciziei de introducere a cotei unice de impozitare", sustin reprezentantii Ministerului de Finante.
Decizia a nemultumit insa companiile, care considera aceste costuri exagerate. Practic, in conditiile mentinerii cotei CAS la 49,5%, pentru companiile care au negociat cu angajatii salarii brute, nu exista nici un avantaj din scaderea impozitului. Deci nu sunt stimulate in nici un fel sa legalizeze platile salariilor. "Din punctul de vedere al companiei, contributiile la asigurari sociale sunt mari si orice reducere a lor ar fi benefica, pentru ca ar impulsiona industria", crede Florin Antonescu, director general Kvaerner IMGB.
Pana atunci, companiile se pot bucura de adoptarea unei masuri solicitate de multa vreme: reducerea impozitului pe profit cu noua procente le va lasa la dispozitie mai multi bani pentru investitii. "Scaderea cotei de impozitare a profitului este singura masura eficienta care poate fi luata in considerare in stabilirea planurilor de dezvoltare viitoare. Ideala ar fi o scutire
De aceeasi parere este si analistul financiar Dragos Cabat: "Cota unica este singura solutie pe termen mediu pentru a stimula competitivitatea economiei nationale si productivitatea", in conditiile in care firmele vor avea resurse suplimentare pentru investitii.
Privind din nou la vecini aflati in aceeasi situatie, in Slovacia, introducerea unei cote unice de impozitare de 19% pentru profiturile companiilor a contribuit la cresterea numarul de firme noi inregistrate cu 12%.
Scaderea impozitului pe profitul companiilor poate face
Totusi, un impozit mic nu este suficient. Daca mediul de afaceri nu va deveni mai putin birocratic, mai prietenos pentru investitori si mai stabil,
In opinia lui Kevehazi, va fi nevoie de timp pentru a se vedea efectele acestei masuri, pentru ca oamenii trebuie sa aiba intai incredere ca va fi un proces pe termen lung. "Trebuie sa se convinga ca acest nivel de impozitare se va pastra si in viitor. Cred ca oamenii au dubii ca guvernul sau
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro