O camera, un unghi bun si e gata filmul!
Se presupune ca Internetul ar trebui sa fie un ajutor imens pentru industria pornografica, creand o piata globala pentru fotografii si filme accesibile din intimitatea computerului de acasa. Pentru o vreme asa a si functionat, crescand distributia si acceptarea sociala a "divertismentului pentru adulti" si aducand si o usoara evolutie in vanzari. Dar acum, industria pornografica este in declin - si toti dau vina pe Internet.
Se presupune ca Internetul ar trebui sa fie un ajutor imens pentru industria pornografica, creand o piata globala pentru fotografii si filme accesibile din intimitatea computerului de acasa. Pentru o vreme asa a si functionat, crescand distributia si acceptarea sociala a "divertismentului pentru adulti" si aducand si o usoara evolutie in vanzari. Dar acum, industria pornografica este in declin - si toti dau vina pe Internet.
Pentru ca fotografiile si filmuletele se gasesc din plin gratis sau la preturi mici pe Internet, vanzarile de DVD-uri pornografice au inceput sa se resimta serios. Tehnologia digitala ieftina i-a ajutat pe pornografii amatori aspiranti, care au invadat piata, in vreme ce toata lumea din industria de "divertisment pentru adulti" da tot mai mult continut gratuit, ca sa atraga clientii platitori.
Si, spre deosebire de consumatorii care cauta muzica si alte produse media, privitorii de pornografie n-au complexe sa renunte la producatorii si actorii faimosi in favoarea unora anonimi sau la un platou de filmare bine luminat pentru o canapea uzata din casa unui videograf amator. Dupa ani de cresteri constante, vanzarile si inchirierile de filme porno au ajuns in SUA in 2006 la 3,62 miliarde de dolari, in scadere fata de 4,28 de miliarde de dolari in 2005, potrivit estimarilor AVN, o publicatie a industriei de profil.
Companiile mai vechi in bransa reactioneaza cu valori de productie mai bune si oferte web mai sofisticate. Dar, spre dezamagirea lor, producerea si distribuirea pornografiei a devenit deja mult prea accesibila. "Oamenii fac filme in propriile lor case si apoi n-au de facut decat sa le puna pe site-uri gratuite", spune Harvey Kaplan, fost producator de filme pornografice, acum director executiv la GoGoBill.com, care proceseaza plati pentru site-urile porno. "Asta omoara piata."
Este o situatie exact pe dos fata de obisnuita poveste ca "Internetul schimba industria". Internetul a ajuns rapid o amenintare pentru unele industrii, precum productia de muzica sau presa traditionala. Dar pentru pornografie, era digitala a dus initial la un fel de democratizare, de intrare in normalitate a pornografiei, oferind acces online facil si anonim. Extinderea accesului la Internet de mare viteza a promis apoi cresteri si mai mari. Numai ca, in loc de asta, conexiunile mai rapide n-au facut decat sa le permita consumatorilor de divertisment deocheat sa descarce mai repede filmuletele gratuite si producatorilor amatori de filme porno sa-si puna mai usor pe Internet creatiile.
Poate sfidand asteptarile, piata continua sa fie insa invadata de noi productii video, atat online, cat si pe disc. Unele companii spun ca au avut succes vanzand abonamente la site-urile web si oferind filme pentru descarcare sau pentru vizionare online. Dar veniturile lor din Internet, desi au avut o crestere modesta, nu au compensat scaderea in vanzarile si inchirierile de filme. Iar companiile producatoare de filme porno mai traditionaliste nu renunta, fireste. Ele spun ca au un raspuns la noua competitie: calitatea. De asemenea, cauta sa se diferentieze de producatorii de filme ieftine vanzandu-si in magazine produsele in ambalaje mai atragatoare sau prin intermediul unor site-uri mai elaborate, prin folosirea unor aparate de filmat mai performante si a unor regizori si actori mai experimentati. Toti spera ca privitorii vor fi mai pretentiosi cand vine vorba despre sex.
"Folosim lumina de buna calitate si un sunet foarte bun", spune David Joseph, presedintele Red Light District, o companie de productie din Los Angeles care a facut filme precum "Comportament obscen". Joseph spune ca compania lui nu a pierdut timpul, si nici pe cel al spectatorilor sai, pe complicatii inutile de scenariu. "Nu e o poveste elaborata, se trece direct la sex, dar avem grija la calitate", spune el, adaugand ca este foarte atent si la alegerea fundalurilor interesante. "Folosim diferite locuri de filmare, incaperi si canapele." Vanzarile Red Light au scazut cu peste 30% in ultimii doi ani. Ca sa combata aceasta tendinta, spune Joseph, compania are de gand sa inceapa sa ofere cumparatorilor de filme un DVD extrapromotional cu mai multe scene din filmele sale, DVD care in mod obisnuit costa 20 de dolari. De asemenea, Joseph spera sa imbunatateasca modul de ambalare a DVD-urilor produse de compania sa.
Firma Nectar Entertainment, care a produs filme precum "Insula Exxxtasy", a lansat recent un site redesenat, ca sa fie mai competitiva pe partea de online. Nectar percepe o taxa lunara de acces de 29,95 dolari, iar pentru aceasta suma membrii sai se pot uita la mii de fotografii sau la cele 35 de filme din arhiva site-ului.
Dar aceasta nu poate sa concureze cu pretul si volumul continutului porno gratuit disponibil pe unele site-uri. Un site operat de Adult Entertainment Broadcast Network are 200.000 de filmulete, multe dintre ele oferite de videografi amatori, spune Scott Coffman, presedintele companiei. "Primim continut din toata lumea - Japonia, Germania, Brazilia", spune Coffman, adaugand ca pana si pe el l-a surprins numarul de contributori. "E la fel ca la YouTube; te intrebi cati oameni au camere video si filmeaza toate astea?"
Coffman spune ca el nu face parte din industria continutului oferit gratuit. Aproape jumatate dintre filmele de pe site, spune el, vin de la companii de filme porno care vor sa-i faca pe privitori interesati si sa-i convinga sa plateasca pentru un film de durata mai mare sau pentru un DVD. Unele companii platesc pentru a avea filmuletele dispuse mai in fata pe site si unele dintre ele ofera site-ului o parte din venituri daca un vizitator al site-ului devine clientul lor.
De fapt, multe dintre clipurile video care circula pe Internet sunt distribuite de companii care le folosesc ca unelte de marketing. Kaplan de la GoGoBill.com spune ca el considera aceasta o strategie perdanta. "Ei cred ca le ofera oamenilor destule mostre gratuite, iar oamenii se vor intoarce si vor plati ca sa vada mai mult, dar nu e adevarat", spune el. Realitatea e, potrivit lui Kaplan, ca oamenii cauta continut gratis, gasesc ceea ce cauta si apoi pleaca.
Alti oameni din industrie nu sunt de acord cu teoria asta. Manny Ulele, fondatorul unei companii de productie video din Las Vegas si al unui site, spune ca folosirea acestor filmulete de teasing, care dureaza in general sub un minut, transforma afacerea pornografiei online intr-un fel de stiinta. (Ulele nu e numele lui real, ci acela pe care il foloseste in afaceri.)
Ulele spune ca firma lui ar putea plati 500-600 de dolari pe zi ca sa-si vada filmuletele afisate mai in fata pe bancile online de profil. El spune ca suma s-ar justifica prin numarul celor pe care ii atrage: unul din 1.000 de privitori ai continutului gratuit intra apoi pe site-ul lui, spune el, iar unul din 600 dintre cei care intra ar putea sa cumpere ceva, fie un abonament, un DVD sau un alt produs. Pe ansamblu, spune el, site-ul lui are 10.000 de clienti care platesc cate 30 de dolari pe luna ca sa descarce sau sa ruleze clipuri video. "Perceptia consumatorului este ca are la dispozitie pornografie la liber, desi cea mai mare parte din ea e controlata", spune Ulele. El insista ca el si alti operatori inteleg ce durata a clipului video si ce fel de clipuri ii atrag pe privitori. "Tot reglam treaba asta de ani de zile", spune el. "Suntem in stare sa vedem exact ce merge si ce nu."
Traducere si adaptare: Mihai MitricA
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro