O piaţă care creşte puternic: Tutunul fără fum a generat un surplus comercial de peste 600 de milioane de euro în 2020
- Produsele din tutun încălzit au generat exporturi de 655 de milioane de euro în 2020 şi un excedent de 630 de milioane de euro în economie
- Trecerea de la ţigarete tradiţionale la produse fără fum modifică structura fabricilor de ţigarete de pe plan local
- 78% din producţia Philip Morris România, producătorul brandului IQOS, este generată de rezervele de tutun încălzit
- Rezervele de tutun încălzit produse în România ajung în 54 de ţări
Exporturile de produse din tutun încălzit au ajuns la 655 de milioane de euro în 2020, faţă de doar 3 milioane de euro în 2015, iar surplusul generat de aceste produse a reprezentat 630 de milioane de euro anul trecut, potrivit datelor Access2Markets, portalul exportatorilor şi importatorilor al Comisiei Europene, prelucrate de Philip Morris. Creşterea este generată cu precădere de investiţiile masive în transformarea fabricilor de ţigarete de pe plan local şi reorientarea lor spre producţia de produse din tutun încălzit.
De altfel, producătorul de ţigarete Philip Morris International (PMI), de al cărui nume se leagă brandurile Marlboro şi dispozitivul de încălzire a tutunului IQOS, şi-a transformat modelul de business şi produce cu precădere rezerve de tutun încălzit destinate exportului. Astfel, în primele nouă luni ale acestui an, 78% din volumul producţiei fabricii din Otopeni a fost reprezentat de produse fără fum, iar 22% a fost producţia de ţigarete tradiţionale.
„În 2017 am demarat o investiţie de 500 de milioane de dolari pentru transformarea fabricii din Otopeni într-o unitate de producţie a rezervelor din tutun încălzit pentru IQOS. Sunt doar trei astfel de fabrici în Uniunea Europeană şi doar opt în întreaga lume. În urma acestei investiţii, care a fost finalizată anul acesta, exporturile de tutun încălzit ale României au ajuns aproape de nivelul exporturilor de ţigarete. În următorii doi ani vom investi încă 100 de milioane de dolari pentru a duce la bun sfârşit procesul de transformare, ceea ce înseamnă că fabrica din Otopeni nu va mai produce ţigarete. În urma acestui proces, ne aşteptăm ca exporturile de tutun încălzit să depăşească exporturile de ţigarete ale României.”, a declarat Dragoş Bucurenci, Director External Affairs în cadrul Philip Morris România.
Cea mai mare parte a producţiei Philip Morris din România merge la export: 90-92% din produsele fără fum produse în România sunt exportate în 54 de ţări, iar 88% din producţia de ţigarete tradiţionale (mărci precum Marlboro, L&M, Chesterfield şi alte mărci care nu sunt comercializate în România) ajunge în 9 ţări.
În topul statelor către care ajung cele mai multe produse fără fum create în fabrica din România se află Japonia, Ungaria, Polonia şi Cehia, potrivit datelor furnizate de companie.
Conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică, în primele nouă luni ale a acestui an România a exportat bunuri din categoria ”băuturi şi tutun” în valoare de peste 1 miliard de euro, reprezentând 2% din totalul exporturilor de bunuri din România în aceeaşi perioadă. Dacă, per ansamblu, balanţa comercială la comerţul cu bunuri este deficitară – diferenţa dintre exporturile şi importurile de bunuri a ajuns la 16,7 miliarde de euro în primele 9 luni din 2021- , la categoria produselor din tutun aceasta a fost excedentară.
”Categoria „băuturi şi tutun” este cea care generează principalul excedent comercial la nivelul comerţului exterior din România. Din această categorie, „băuturile alcoolice şi nealcoolice” generează deficite, în timp ce „tutunul şi înlocuitorii de tutun” produc excedentele comerciale aferente categoriei”, au transmis reprezentanţii Philip Morris.
Din capitolul „tutun şi înlocuitori de tutun”, o subgrupă formată preponderent din produse din tutun încălzit prezintă cea mai dinamică evoluţie. Exporturile acestei sub-categorii au crescut de la mai puţin de 3 milioane euro în 2015 la 655 milioane euro în anul 2020, iar soldul de la – 25 de milioane de euro în 2015 (deficitar) a ajuns la 630 de milioane de euro anul trecut (excedentar).
Această dinamică vine în principal ca urmare a prezenţei în România a fabricilor de produse din tutun încălzit deţinute de PMI (Otopeni) şi British American Tobacco - BAT (Prahova). Şi Japan Tobacco International (JTI) are fabrică de ţigarete în România, însă compania produce doar ţigarete tradiţionale.
”În ceea ce priveşte fabrică PMI din Otopeni, aceasta a început să fabrice produse din tutun cu risc redus chiar in anul 2017, an care marchează debutul trendului crescător al exporturilor. Actualmente, 92% din producţia de tutun încălzit a acestei unităţi merge la export, către 54 de ţări, situate pe 5 continente”, au mai transmis reprezentanţii Philip Morris.
Tutunul a generat peste 1 mld. de euro excedent în 2020 | ||||||
Evoluţia soldului balanţei comerciale (diferenţa dintre exporturi şi importuri) pentru capitolele ”băuturi alcoolice şi nealcoolice” şi ”tutun şi înlocuitori de tutun” | ||||||
Categorie de bunuri | Valoarea soldului total al balanţei comerciale cu bunuri (milioane euro) | |||||
| Anul 2015 | Anul 2016 | Anul 2017 | Anul 2018 | Anul 2019 | Anul 2020 |
Băuturi alcoolice şi nealcoolice | -149 | -205 | -226 | -245 | -330 | -342 |
Tutun şi înlocuitori de tutun | 591 | 448 | 358 | 315 | 583 | 1021 |
Total: băuturi alcoolice şi nealcoolice + tutunuri şi înlocuitori de tutun | 441 | 243 | 132 | 70 | 253 | 679 |
Sursa: Institutul Naţional de Statistică, Comerţ Exterior, date prelucrate de Philip Morris |
Tutunul ”fără fum” a adus un surplus de 630 de milioane de euro în economie în 2020 | ||||||
Evoluţia exporturilor, importurilor şi a soldului comerţului internaţional cu bunuri din categoria NC 24039990, alcătuită preponderent din produse din tutun încălzit | ||||||
Categorie | Anul 2015 | Anul 2016 | Anul 2017 | Anul 2018 | Anul 2019 | Anul 2020 |
Importuri (mil. euro) | 28 | 27 | 34 | 37 | 32 | 25 |
Exporturi (mil. euro) | 3 | 4 | 32 | 98 | 268 | 655 |
Sold (mil. euro) | -25 | -23 | -2 | 61 | 236 | 630 |
Sursa: EU database Access2Markets, date prelucrate de Philip Morris |
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro