O piata fara colinde

Postat la 10 mai 2006 1 afişăre

In urmatoarele doua saptamani, pe piata asigurarilor nu se vor auzi colinde, ci zgomotele celei mai dure batalii date vreodata in Romania pentru incheierea de polite RCA. Motivul? Spre deosebire de alti ani, un client pierdut acum ar putea ramane pierdut pentru mult timp.

In urmatoarele doua saptamani, pe piata asigurarilor nu se vor auzi colinde, ci zgomotele celei mai dure batalii date vreodata in Romania pentru incheierea de polite RCA. Motivul? Spre deosebire de alti ani, un client pierdut acum ar putea ramane pierdut pentru mult timp. 

 

Asigurarile obligatorii auto RCA sunt una din putinele oportunitati prin care un absolvent descurcaret de liceu sau un student poate castiga cateva sute sau chiar mii de euro in doua saptamani. Trebuie doar sa  aiba ambitie si dispozitia de a sta in frig 14 ore pe zi, scriind polite, in timp ce altii sunt in vacanta.

 

Pentru multi dintre cei care au castigat bine din comisioanele la acest tip de asigurari, 2005 ar putea fi insa ultimul "An Nou fericit". Aceasta pentru ca, din cauza noilor modificari ale normelor RCA, detinatorii de autovehicule care isi fac anul acesta asigurarea la o companie vor putea sa isi reinnoiasca automat politele, fara sa mai stea la cozi cu doua ore inainte de Revelion.

 

In plus, tot din cauza modificarilor, orice sofer, caruia i-a luat o luna pentru a-si reveni din "efortul" sarbatorilor si se asigura in februarie, va putea semna o polita pe un an intreg, nu doar pe cele 11 luni ramase (ca pana acum).

 

Cele doua schimbari, aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, vor insemna un soc foarte puternic pentru un segment de piata de peste 130 de milioane de euro (cam 20% din piata totala), din care multe companii de asigurare isi finanteaza activitatea pentru restul anului.

 

In primul rand, campania de anul acesta va fi cea mai dura de pana acum, pentru ca un client castigat pentru 2005 poate fi castigat pentru multi ani. Asta in conditiile in care un sondaj realizat de compania de cercetare Daedalus Consulting arata ca, in cazul politelor RCA, s-a inregistrat pana acum cea mai scazuta loialitate fata de firmele de asigurari.

 

"Anul acesta, lupta pentru clienti va fi inca si mai puternica, pentru ca o data castigati, acestia vor continua sa lucreze cu aceeasi companie", crede Octavian Manastireanu, presedinte executiv al ARDAF. Mai precis, asiguratii pot alege sa schimbe compania dupa expirarea politei, insa trebuie sa "denunte" (acesta este termenul oficial) schimbarea. Adica sa anunte compania ca renunta la contractul de asigurare cu 30 de zile inainte de expirarea politei. Lucru care aproape sigur va fi considerat prea incomod, cel putin de catre persoanele fizice.

 

Prin urmare, lupta pentru cele peste 2,5 milioane de potentiale polite va fi mai dura decat de obicei. Care vor "armele" in aceste conditii? Ca de obicei, pretul politei si campaniile de promovare foarte agresive. Insa folosite la foc automat anul acesta.

 

Tot datorita modificarilor din normele CSA, societatile de asigurari care vand RCA vor avea libertatea sa majoreze sau sa reduca tarifele standard, stabilite de CSA, intr-o marja de 10%. In teorie, acest lucru ar trebui sa aduca diferente intre preturile practicate de companii, in functie de interesul acestora pentru RCA. Realitatea pe care o stiu deja vanzatorii de asigurari este insa alta.

 

"Toate societatile vor merge pe valori minime pentru primele de asigurare", crede Stefan Iordache, director general al Millenium Brokeraj Group, o companie de brokeraj in asigurari de talie medie. De aceeasi parere este si Octavian Manastireanu de la ARDAF, care crede ca "toate societatile vor merge la minimum" si, in acest fel, nu va exista o concurenta prin tarifele practicate. Oare?

 

Nici anul trecut, companiile de asigurari nu au avut voie sa acorde discounturi si nici comisioane mai mari de 8% brokerilor (care foloseau comisioanele pentru a da reduceri). Cu toate acestea, s-au gasit metode pentru ca firmele cu parcuri mari sa primeasca reduceri si de 30%.

 

Anul acesta, comisionul maxim stabilit de CSA este de 15%, insa multe companii de asigurari sunt practic dependente de RCA si pot ceda presiunii clientilor importanti care vor reduceri mai mari. "Exista societati care sunt disperate dupa lichiditatile provenite din RCA, care asteapta finalul de an ca sa-si plateasca daunele. Este anormal sa fie societati care au in portofoliu peste 80% RCA", spune Ionel Dima, director general al AVUS International, una din primele 10 companii de brokeraj in asigurari din piata.

 

In afara de "macelul" preturilor, un alt efect va fi schimbarea strategiei de promovare. Daca, in mod traditional, campaniile se desfasurau cu precadere doar in cele doua momente de maxima vanzare a RCA - vara si sfarsitul anului -, in viitor perioada se va intinde pe aproape tot anul.

 

"Se va apela, probabil, si la diferite mijloace de atragere a clientilor, cum sunt tichetele de cadou", spune Stefan Iordache, adaugand ca "acest lucru ar complica foarte mult viata brokerilor", care vor trebui sa administreze si aceste valori.

 

Nu de complexitate ar trebui sa se teama insa brokerii, ci de faptul ca ar putea pierde si ei o sursa importanta de venit, in conditiile in care politele se vor innoi automat, fara intermediari. In cazul clientilor mari (companii cu flote de distributie), probabil ca brokerii vor putea sa isi mentina comisioanele si in anii urmatori, chiar daca politele vor fi innoite automat. La persoane fizice insa, acest lucru va fi aproape imposibil.

 

Pentru o parte din societatile de asigurari, mai ales cele mari, decizia de reinnoire automata este buna. In timp, ele pot "scapa" atat de comisionul datorat brokerilor, cat si de competitorii mai mici si mai agresivi in reducerile de preturi. Astfel, chiar daca efectele modificarilor din norme nu se vor vedea imediat, decizia CSA va schimba profund piata asigurarilor RCA pe termen lung. Mai precis, este posibil ca o parte din companiile care depind in proportii prea mari de RCA sa piarda teren daca anul acesta nu vor avea o campanie buna. Si nu numai din punct de vedere al cantitatii, ci si al profitabilitatii.

 

"Se pune problema daca societatile vor sti sa isi stabileasca tarifele, astfel incat sa ramana si profitabile", spune Marius Onofrei, director de comunicare la Allianz - Tiriac. Daca, in goana dupa clienti, companiile vor stabili preturi pentru polite sub limita de profitabilitate, "efectele pe termen lung se pot propaga pana la falimente", adauga Onofrei.

 

In sustinerea teoriei vin nu numai presupunerile, ci si certitudinile. Asta in cazul in care cineva isi mai aduce aminte de Grup As. A fost compania aceea cu o ascensiune rapida si o prabusire la fel de spectaculoasa, cauzate de acelasi motiv: reducerile RCA. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
O piata fara colinde
/actualitate/o-piata-fara-colinde-1005889
1005889
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.