Opţiunea strategică a României: 100 de milioane de euro ajutor de stat unei multinaţionale sau câte 100.000 de euro către 1.000 de firme locale mici care strigă după investiţii?
♦ Guvernul a anulat Măsura 3, ce presupunea granturi nerambursabile în valoare de până la 200.000 de euro pentru companii locale, dar a creionat un proiect de ajutoare de stat pentru investiţii de peste 100 mil. euro ♦ Peste 28.000 de firme mici ceruseră 3,1 mld. euro prin intermediul Măsurii 3.
Guvernul României trebuie să decidă cum vrea să susţină dezvoltarea economiei locale - prin ajutoare de stat oferite multinaţionalelor care ridică aici proiecte de peste 100 mil. euro prin care creează câteva sute sau mii de locuri de muncă ori dacă sprijină cu granturi nerambursabile de dimensiuni mult mai mici firmele autohtone care pariază pe investiţii şi extindere.
Întrebarea vine în contextul în care guvernul a anulat Măsura 3, ce presupunea granturi nerambursabile în valoare de până la 200.000 de euro pentru companii locale. Sumele vor fi realocate către Măsura 2 - cea pentru granturile pentru capital de lucru -, urmând ca Măsura 3 să fie ulterior relansată cu sume provenite din REACT – EU.
Aproape 28.000 de companii au solicitat sprijin prin intermediul Măsurii 3, iar valoarea totală a cererilor depuse de antreprenori însuma peste 15,6 mld. lei (3,1 mld. euro).
„Eu aş opta pentru varianta doi. În felul acesta nu creezi dependenţă de ceva extern. La începutul pandemiei am văzut importanţa de a ne bizui pe firmele locale, româneşti. Acum, că situaţia dificilă a trecut, ne-am întors la ce era înainte. Vorbim de lanţuri de aprovizionare locale, scurte, dar după criză uităm imediat ce am zis“, spune Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători din industria alimentară.
Cele aproximativ 3.500 de companii care ar fi putut primi finanţare nerambursabilă pentru investiţii prin intermediul Măsurii 3 ar fi creat peste 10.000 de noi locuri de muncă şi ar fi plătit taxe în valoare de 300 milioane de euro doar din plata salariilor acestora pentru o perioadă de cinci ani, în timp ce investiţiile generate de acestea ar fi depăşit 1 miliard euro, potrivit unei analize a companiei de consultanţă REI Finance Advisors.
Între timp, Ministerul de Finanţe a lansat în dezbatere publică o nouă schemă de ajutoare de stat pentru investiţii de peste 500 mil. lei (100 mil. euro), vizând atragerea a 15 proiecte de mari dimensiuni. Bugetul maxim al schemei este de 3,75 mld. lei (750 de milioane de euro), din care suma anuală este de 750 mil. lei (150 mil. euro). Este o schemă creată pentru acei investitori cu anvergură continentală, globală, care urmăresc să se localizeze în Europa, în spaţiul estic, potrivit Irinei Avram, director general, directia ajutor de stat în cadrul Ministerul Finantelor.
„Interesul pentru România al investitorilor mari creşte constant şi cred că nu va mai trece mult timp până vom auzi de o investiţie de peste 1 miliard de euro. Însă pentru un astfel de proiect strategic, trebuie să fim pregătiţi. Iar schema de ajutor de stat pentru investiţii strategice va fi cârligul care va atrage în România astfel de proiecte“, spune Iulian Sorescu, expert în ajutoare de stat, consultant financiar şi de business şi intrapreneur în cadrul casei de avocatură Noerr.
El adaugă că aproape în fiecare an a existat câte o investiţie de peste 100 milioane de euro, care în ultimii ani putea primi ajutor de stat în valoare de maximum 37,5 milioane euro fără notificare către Comisie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro