Pâinea, cel mai banal aliment, dar cu o valoare culturală, economică şi socială majoră, se scumpeşte dramatic în Europa, cu continentul prins în ghearele inflaţiei
Costurile ridicate ale făinii, ouălor şi electricităţii forţează brutăriile din Europa să-şi crească preţurile şi să-şi reducă producţia.
Costurile ridicate ale făinii, ouălor şi electricităţii forţează brutăriile din Europa să-şi crească preţurile şi să-şi reducă producţia, potrivit The New York Times.
De la începutul războiului din Ucraina, preţul grâului pe care Julien Bourgeois îl foloseşte la moara sa de făină din centrul Franţei a crescut cu peste 30%. Acesta a îndemnat cele 1.000 de brutării pe care compania sa le aprovizionează să scumpească bagheta franţuzească cu 10 cenţi pentru a compensa costurile în creştere pe care trebuie să le treacă mai departe.
„Consumatorii îşi permit deocamdată să plătească mai mult, dar preţurile vor continua să crească. Este îngrijorător“. În Franţa, unde baghetele costă deja cu peste 8% mai mult decât în urmă cu un an, spune acesta, „ne amintim că revoluţia a început de la preţul pâinii“.
Există semne că inflaţia din Europa îşi accelerează creşterea. Costul alimentelor a urcat deja cu 16% în UE. În acest context, puţine lucruri creează mai multă îngrijorare ca preţul pâinii. Preţurile acesteia nu au fost niciodată mai mari, pâinea fiind acum cu aproape 19% mai scumpă decât cu un an în urmă, cea mai rapidă creştere consemnată vreodată, potrivit Eurostat.
Când preţul pâinii creşte, oamenii resimt efectul imediat. Presiunile sunt la cel mai ridicat nivel în ţările mai apropiate de zona de conflict, în special Ungaria, unde costul pâinii a urcat în septembrie cu 77% în termeni anuali. În Croaţia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia şi Slovacia, pâinea s-a scumpit cu peste 30%. Scumpirea pâinii a venit ca un şoc în Germania, preţurile urcând aici cu peste 18% într-un an.
Furnizorii de făină se confruntă cu costuri în creştere la gaze şi electricitate. Facturile cresc de asemenea pentru companiile dependente de energie, incluzând mii de brutării industriale şi artizanale care folosesc cuptoare în cea mai mare parte a zilei.
În Olanda, o mulţime de brutării au falimentat de la sfârşitul verii. Brutăriile din Belgia cresc preţurile, însă una din 10 au fost obligate să se închidă, cele mai multe închideri fiind aşteptate înainte de finalul anului.
Inflaţia creşte în acelaşi timp costurile gestionării unui business în Europa prin faptul că determină angajaţii să ceară salarii mai mari.
Attila Pecsi, proprietar al brutăriei Aran din Budapesta, spune că a majorat salariile celor 30 de angajaţi ai săi de două ori în acest an. Cheltuielile cu salariile reprezintă jumătate din costul unei pâini, iar materiile prime şi energia o altă treime.
Cu cheltuielile în creştere, Pecsi a scumpit pâinea cu 12% din ianuarie şi plănuieşte o nouă scumpire înainte de sfârşitul anului. Iar consumatorii se aşteaptă la noi scumpiri, spune acesta.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro