Patriciu a pus ochii pe butelia cu GPL
Nu se poate sa fii una din cele mai mari companii petroliere din zona si sa nu vrei sa te impui pe un segment de piata cu o crestere anuala de 10%. Mai ales cand acesta face concurenta benzinei si motorinei.
Nu se poate sa fii una din cele mai mari companii petroliere din zona si sa nu vrei sa te impui pe un segment de piata cu o crestere anuala de 10%. Mai ales cand acesta face concurenta benzinei si motorinei.
Dupa ce a trecut prin toate etapele de dezvoltare in cei zece ani cat a lucrat la Shell Gas Romania, Veron Toma a fost recrutat de cei de la Rompetrol ca director general pentru nou-infiintata companie Rompetrol Gas, care a inceput sa functioneze luna trecuta. Nascuta din fosta divizie de GPL a companiei lui Dinu Patriciu, Rompetrol Gas va ingloba activitatile de profil, de la imbutelierea gazului lichefiat in cat mai multe zone din tara pana la dezvoltarea retelei de distributie si a clientilor.
"S-a simtit nevoia de o companie de sine statatoare si nu doar ca o divizie din grup, deoarece astfel Rompetrol, fiind si producator de GPL, si distribuitor pe piata interna, dar si exportator, detine tot lantul de la rafinarie pana la client si astfel pot sa maximizez profitul pe acest segment si sa fac strategiile mai bine", spune directorul Rompetrol Gas. In plus, Veron Toma se bazeaza pe faptul ca aceasta afacere se poate dezvolta foarte mult, are potential foarte bun si "din punctul de vedere al resurselor alocate poti gestiona mult mai usor un segment de piata decat un departament dintr-o companie".
Decizie strategica, transformarea unei divizii din companie intr-o companie de sine statatoare a fost luata tocmai din cauza cresterii pietei (in special a ramurii autogaz), care a ajuns de la 125 mil. euro, cat era estimata in 2002, la peste 320 mil. euro, la cat o estimeaza acum Veron Toma, directorul Rompetrol Gas. "Estimarea vine dintr-un calcul simplu, si anume din inmultirea celor 400.000 de tone pe an de GPL consumati in Romania cu pretul de vanzare de 800 de euro pe tona", explica Toma.
Practic, in
Scaderea inregistrata in cazul buteliilor este insa compensata de o crestere importanta pe piata de autogaz, mai ales datorita faptului ca guvernul incearca sa incurajeze consumul acestui tip de carburant printr-o acciza mai mica decat la ceilalti combustibili. "Practic, pretul la pompa este cam cu 40% mai mic decat la ceilalti combustibili si atunci o companie din turism, de taxiuri sau de transporturi face o economie importanta", explica directorul Rompetrol Gas.
Gustul pentru alimentarea cu autogaz a pornit de la taximetristi, mai ales de la cei bucuresteni (in Bucuresti inregistrandu-se cel mai mare consum de autogaz), care au putut astfel sa faca fata cresterii pretului benzinei fara a dubla pretul pe kilometru, care le-ar fi alungat clientii.
Consumul, care a crescut semnificativ in ultimii trei ani, este estimat a creste regulat in anii urmatori, cu aproximativ 10% pe an, conform estimarilor Rompetrol Gas. Din aceasta piata care se va apropia anul urmator de 400 de milioane de euro, Rompetrol detine deocamdata 10%, dar planurile de investitii arata dorinta de a ocupa o pozitie mai buna. Rompetrol Gas a demarat deja constructia a doua noi terminale de GPL, la Bacau si
Intentia? "Acoperirea" cu autogaz a Moldovei si a Banatului. Si dupa? Noua companie vrea sa intre pe piata cu skid-uri (rezervoare de autogaz) de 10.000 si 15.000 de litri (cele actuale au 5.000 de litri), din doua motive: autonomie mult mai mare si faptul ca in weekend substantele periculoase nu pot fi transportate. Si parca nu se face sa ramai cu rezervorul gol duminica seara, nu?
Cei care au intuit cresterea segmentului de autogaz au fost cei de la Shell, care, chiar daca afacerile de explorare si downstream nu le-au mers prea bine in Romania, au ramas aici cu divizia de GPL. Shell s-a retras din explorare si distributie cu trei ani in urma, vanzand reteaua de benzinarii catre compania ungara Mol). Divizia Shell de GPL concureaza umar la umar cu Petrom, cu felii de piata aproape egale.
Decizia Shell (desi pusa sub semnul intrebarii de unii atunci) s-a aratat buna, anul trecut divizia romaneasca avand un profit de 4,3 milioane de euro, cu 80% mai mare decat in 2004 si o cifra de afaceri de 63,7 milioane de euro, cu 25% mai mare decat cu un an in urma. Shell Gas
Anul 2005 a fost bun si pentru filiala din
Cu pierderi sau plusuri, ierarhia pietei de gaze petroliere lichefiate s-a mentinut
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro