Piata vinului fierbe toamna asta
Ultima recolta dinainte de aderare va salta piata vinurilor cu 100 mil. euro. Macar trei-patru luni, producatorii interni vor mai pondera avantul luat de vinurile straine, care au acaparat deja 25% din piata.
Ultima recolta dinainte de aderare va
Cosmin Popescu, directorul executiv al companiei Murfatlar, se poate apuca in liniste, alaturi de ceilalti membri din conducerea companiei, de finisarea strategiei pentru anul urmator acum, dupa ce a pus mustul la fiert: productia din toamna asta i-a crescut business-ul cu 20%, iar cifra de afaceri a companiei va ajunge la sfarsitul acestui an la circa 30 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul trecut. Viile Murfatlar au produs anul acesta 25.000 t de struguri (fata de 18.000 t, cat s-a inregistrat pe tot anul 2005, adica mai mult cu aproape 40%), iar Popescu a semnat contracte de export pentru 20% din productie - asa ca va exporta cresterea din acest an, pastrand pentru piata interna echivalentul intregii productii din 2005.
Cresterea e substantiala si pentru ceilalti producatori de vinuri: Cramele Recas estimeaza in acest an o cifra de afaceri de 8 mil. euro, in crestere cu 20% , multumita unui salt cu 80% al vanzarilor pe piata interna, dar si recoltei bune din aceasta toamna. Recas spera ca va vinde in acest an 2,2 mil. sticle de vin doar pe piata romaneasca, alte doua milioane de sticle fiind deja contractate la export (cu 17% mai mult fata de 2005).
Cresterile companiilor, in medie de 20-25%, vor duce si la cresterea pietei vinului, care va ajunge la sfarsitul anului la 450 mil. euro, estimeaza Ovidiu Gheorghe de la Patronatul National al Viei si Vinului.
O productie buna inseamna nu numai vanzari considerabil mai mari pentru producatorii romani - inseamna putin mai mult. Productia crescuta din acest an ar fi suficienta ca vinurile romanesti sa atinga aproape necesarul de consum al romanilor, care se orienteaza catre importuri si pentru ca oferta e mai diversa, dar si pentru ca vinurile din productia interna nu acopera, in anii obisnuiti, necesarul de consum. "Cred ca raportul dintre productie si consum este aproximativ egal acum, in conditiile in care toti viticultorii au obtinut in aceasta toamna recolta buna", spune Popescu de la Murfatlar.
Va afecta insa recolta bogata afacerile importatorilor? Acestia sunt de parere ca strugurii din 2006 nu le vor face, totusi, probleme. "Vinurile romanesti obtinute din productia 2006 vor fi doar vinuri tinere. Vinurile din soiuri ca Merlot, Cabernet Sauvignon, Chardonnay si unele Rieslinguri nu vor fi comercializate decat dupa respectarea unui ciclu normal de maturare, care dureaza de la 1,5 ani pana la 3-4 ani", dupa cum spune pentru BUSINESS Magazin Alex Petroae, administrator al companiei Depozitul de Vinuri, care apartine holdingului RTC.
Petroae este de parere ca importurile de vinuri nu vor scadea. "Apropiata integrare in UE va determina disparitia taxelor la care sunt supuse la ora actuala vinurile de import. Acest lucru va determina intrarea pe piata romanaeasca a vinurilor de import, de buna calitate, la preturi foarte competitive. Cu siguranta piata vinurilor de import va cunoaste un trend ascendent atat in 2006, cat si in 2007", mai spune Petroae. In acest moment, vinurilor din import li se adauga taxe vamale de pana la 40%, dar, cu toate acestea, cantitatile importate au reprezentat in acest circa 25% din vinul aflat in reteaua comerciala (atat in HORECA - hoteluri, restau-rante, cafenele - cat si in magazine). Cresterea importurilor a fost mare in acest an (de 37%), atat datorita cererii de diverse soiuri de pe piata externa, cat si din cauza unui an 2005 slab pentru producatorii de vinuri.
Diversitatea pe care o asigura marcile externe, dar si promisiunea unui 2007 fara taxe vamale pentru vinuri de import atrage din ce in ce mai multi oameni de afaceri in acest business. Tudor Furir, director general al Pernod Ricard si importator de bauturi spirtoase, a decis sa importe, din 2007, vinuri, considerand ca "la nivel local numarul restaurantelor si al supermarketurilor care au in portofoliu marci de vinuri din import este din ce in ce mai mare". Furir spune ca Pernod Ricard "va intra cu vinuri in categoria premium", importand mai multe marci de nisa.
Producatorii sunt constienti ca, din 2007, orice recolta - oricat ar fi ea de buna - va avea un drum mai lung poate pana a ajunge in paharele consumatorilor. Dar mizeaza pe traditii si pe povestile brandului.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro