REAL ESTATE: Cate mall-uri mai pot sa incapa intr-un oras ca Bucurestiul

Postat la 17 aprilie 2006 1 afişăre

Pentru marile centre comerciale ale Bucurestiului, 2006 anunta inceputul unei perioade agitate. Numai in urmatorii doi ani, in Capitala ar urma sa fie inaugurate alte cinci mall-uri. Cate insa vor rezista concurentei?

Pentru marile centre comerciale ale Bucurestiului, 2006 anunta inceputul unei perioade agitate. Numai in urmatorii doi ani, in Capitala ar urma sa fie inaugurate alte cinci mall-uri. Cate insa vor rezista concurentei?

 

Prin toamna lui 1999, Bucuresti Mall facea primul pas in initierea cumparatorului roman cu un concept dezvoltat in "lumea civilizata" inca de la sfarsitul anilor ‘50. Ulterior, mall-urile au "migrat" si inspre provincie, mai exact inspre Oradea - Lotus Market, Iasi - Iulius Mall, Constanta - Tomis Mall si Timisoara - Iulius Mall. 

 

Revenind la Capitala, chiar daca noua forma de comert a fost inca de la inceput pe placul bucurestenilor, aveau sa mai treaca cinci ani pana la inaugurarea unui nou mall. In toamna lui 2004, Anchor Grup - aceeasi companie care construise si Bucuresti Mall - deschidea in partea de vest a Capitalei cel mai mare spatiu comercial din tara, Plaza Romania.

 

Pentru ca un an mai tarziu, Jaguar Development, detinuta de investitori greci si israelieni, sa investeasca 30 de milioane de euro in City Mall, amplasat in sudul Bucurestiului. Practic, actualele mall-uri acopera sudul, vestul si estul orasului. Surprinzator poate, zona de nord - considerata cea mai dezvoltata si in care locuiesc oameni cu un nivel mai ridicat al veniturilor - sta foarte slab la capitolul dezvoltari comerciale. Poate doar cu exceptia unei incercari timide - complexul Jolie Ville din Baneasa - si a doua magazine cash & carry.

 

Nu pentru mult timp, insa. Un proiect de mare anvergura, anuntat de compania Baneasa Investments, include - printre altele - si o ampla zona comerciala. Pe langa hypermarketul Carrefour, cu galeria comerciala aferenta, inaugurate saptamana trecuta, care s-au alaturat unui magazin al Metro deschis inca de anul trecut, proiectul Baneasa mai are de bifat mai multe magazine cu diverse functionalitati - bricolaj, mobila, articole sportive; la care se adauga un mall de mare anvergura, pentru dezvoltarea caruia in echipa Baneasa Investments a fost cooptat nimeni altul decat Ali Ergun Ergen, fostul director general al Anchor Grup.

 

S-ar putea spune ca, astfel, cercul se inchide. Dar, pentru ca exista si un dar, aceste proiecte nu sunt suficiente, indiferent de anvergura pe care ar lua-o. Si o demonstreaza asta nu doar aglomeratia din Plaza Romania sau Bucuresti Mall, ci si o comparatie cu alte orase din Europa de Est. Budapesta, de exemplu, un oras cu aproximativ acelasi numar de locuitori ca si Bucurestiul are nu mai putin de 18 mall-uri, in vreme ce in Praga, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara Colliers, exista 40 de astfel de centre comerciale. Pe de alta parte, numarul lor mare nu trebuie interpretat ca o garantie a faptului ca toate "merg" bine.

 

Dupa cum este la fel de adevarat ca nici Bucurestiul nu ar putea sustine pe termen scurt o asemenea concentratie de mall-uri. Potrivit estimarilor analistilor, la nivelul Capitalei este nevoie de circa zece mall-uri pentru a acoperi actualul potential al pietei. Iar asta si pentru ca, din Bucuresti, lipsesc spatiile comerciale de calitate, nu doar centrele comerciale, cum gresit s-ar putea crede. De unde si explicatia faptului pentru care marci puternice la nivel international, care analizeaza de mai mult timp piata autohtona, nu si-au deschis inca magazine: pur si simplu nu au unde.

 

In ceea ce priveste centrele existente, cererea este cu mult peste stocurile disponibile, potrivit analistilor companiei imobiliare CB Richard Ellis. "Un numar mare de potentiali chiriasi sunt obligati sa se inscrie pe liste de asteptare cu cateva luni inainte de finalizarea constructiilor", se arata intr-o analiza a companiei. Iar chiriile sunt foarte ridicate si au crescut pe fondul cererii mari si a ofertelor limitate.

 

Chiar daca se stie de multi ani ca oferta de spatii este redusa si ca este nevoie de investitii masive in acest sector, prea putine proiecte au demarat pana acum. Dar lucrurile s-ar putea schimba radical, sunt de parere analistii din real estate. In urmatoarea perioada, suprafata complexurilor comerciale bucurestene va creste cu 150%, potrivit companiei imobiliare Colliers International. Ceea ce "va oferi mai multe optiuni consumatorilor, dar - implicit - va arata succesul actualelor si viitoarelor centre comerciale". Si in aceeasi masura, si esecul.

 

In block-start-uri sunt cateva proiecte de mare amploare, care ar putea schimba radical piata spatiilor comerciale atat din Bucuresti, cat  si din alte orase. Iar asta nu doar pentru ca vor intra pe piata cateva complexuri comerciale de mari dimensiuni, ci si datorita zonelor in care acestea urmeaza sa fie amplasate. Mai precis, cateva dintre proiectele pe cale sa fie lansate vor musca din "aria teritoriala" a celor deja existente.

 

La doar trei statii de tramvai de Plaza Romania este planificat Cotroceni Park. Iar acesta va incerca sa atraga cat mai multi dintre locuitorii celor doua cartiere din imediata vecinatate - Drumul Taberei si Militari - de la principalul sau competitor. Dezvoltat in parteneriat de compania de investitii New Century Holdings - unul dintre cei mai importanti investitori din Romania prin fondul Broadhurst - si dezvoltatorul israelian Africa-Israel Investments, Cotroceni Park va avea o suprafata totala de peste 53.000 mp.

 

Inspre sud, o zona care a fost intotdeauna defavorizata de investitorii imobiliari, mall-ul de la Eroii Revolutiei va fi incadrat de Sun Plaza - la Piata Sudului - adica la patru statii de autobuz distanta - si de Liberty Center, ceva mai spre vest, la intersectia Caii Rahovei cu artera cunoscuta sub numele de Trafic Greu. Sun Plaza este un proiect al companiei Euro Mediteranee Consulting (EMCT), in timp ce firma irlandeza Mivan controleaza Liberty Center.

 

Iar zonei comerciale din Baneasa va incerca sa-i rapeasca clienti developerul GTC, care va construi mall-ul Galleria in zona Pipera. Mai mult, EMCT mai are un proiect de mall (denumit Baneasa Mall) situat chiar langa terenul detinut de Baneasa Investments, insa pentru moment prioritar este Sun Plaza. Din tot acest noian de locatii si denumiri complicate lipseste totusi ceva: zona de est. Pentru moment, estul este si pentru agentii imobiliari un mister.

 

Locuitorii din est vor continua sa mearga la Bucuresti Mall, iar cei mai apropiati de nord vor putea alege Galleria. In plus, nici zona centrala nu va ramane neschimbata, daca in sfarsit se vor misca  cele doua mari proiecte de parteneriat public-privat pentru doua mari structuri din "inima targului" - Dambovita Center si Esplanada.

 

Conform planurilor, toate cele cinci mall-uri ar trebui sa fie construite in decurs de doi ani, astfel ca la jumatatea lui 2008, Bucurestiul s-ar putea mandri cu opt mall-uri, care vor completa portofoliul de galerii co-merciale si alte complexuri de profil.

 

Cum insa nu intotdeauna socoteala de acasa (a developerilor) se potriveste cu cea din targ, fie el si sub forma de mall, nu este exclusa nici varianta ca o parte dintre acestea sa fie finalizate (mult) dupa termenele anuntate. In ultimii ani, nu putini au fost dezvoltatorii care si-au anuntat intentia de a investi in constructia de centre comerciale, dar aceste idei nu s-au materializat inca.

 

Chiar daca da tonul, Bucurestiul nu este singurul oras in care se construieste. "Cum in Bucuresti gasirea unor parcele de teren, potrivite pentru dezvoltari comerciale, a devenit foarte dificila, developerii ana-lizeaza si restul tarii si se straduiesc sa-si asigure cat mai multe locatii. Deja sunt planuri pentru dezvoltarea unor lanturi de 10, 20 sau chiar 30 de centre comerciale, astfel ca rapiditatea este esentiala", comenteaza analistii Colliers.

 

Ramane totusi de vazut daca pasiunea bucurestenilor - si a romanilor in general - pentru vizitele la mall va fi la fel de puternica si daca toate aceste centre vor supravietui. Si, mai ales, cat de aglomerate vor fi.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/real-estate-cate-mall-uri-mai-pot-sa-incapa-intr-un-oras-ca-bucurestiul-1005652
1005652
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.