RESURSE UMANE: Departamentele de marketing vaneaza cercetatori de piata
Cand se intelege foarte bine cu un angajat dintr-un departament de marketing al unei companii-client, Bogdan Florea - managerul general si proprietarul companiei de cercetare de piata Brennan - e aproape sigur: cel in cauza a lucrat candva intr-o companie de cercetare de piata. Doar i-au plecat si lui angajati la companii-client.
Cand se intelege foarte bine cu un angajat dintr-un departament de marketing al unei companii-client, Bogdan Florea - managerul general si proprietarul companiei de cercetare de piata Brennan - e aproape sigur: cel in cauza a lucrat candva intr-o companie de cercetare de piata. Doar i-au plecat si lui angajati la companii-client.
Multi (n.r. - cercetatori) au trecut din tabara agentiilor in tabara clientilor", spune Bogdan Florea. E un fenomen global, recunoscut acum si in peisajul romanesc de companiile de profil, fie ca sunt multinationale - ca GfK - fie ca sunt romanesti, precum Brennan sau Daedalus Consulting. "Exista o tendinta naturala la nivel mondial de migrare a researcherilor catre alte industrii, in special pe posturi de marketing sau marketing research", explica Daniel Enescu, general manager al Daedalus Consulting, o firma a grupului Daedalus, cu o cifra de afaceri estimata la peste 2 milioane de euro din servicii de cercetare de piata in 2006, adica circa 10% din valoarea pietei de profil. De la Daedalus pleaca anual 3-5 oameni catre companiile-client, spune Enescu (ceea ce inseamna o fluctuatie de personal de pana in 10%).
In
Astfel, fenomenul migrarii din tabara cercetarii in cea a marketingului nu a avut doar efectul negativ al pierderii de oameni valorosi de catre companiile de cercetare, ci si unul pozitiv: cresterea profesionalismului departamentelor de marketing din companii. Astfel, daca pana anul trecut tendinta companiilor-client era sa selecteze agentiile de cercetare si produsele acestora dupa criteriul pretului, "din acest an a crescut mult profesionalismul, companiile isi cunosc mai bine nevoia interna de cercetare, stiu ce sa ceara si cu ce sa interpreteze datele", spune Bogdan Florea, fost trezorier, care, la sfarsitul lui 2001, intra pe piata cercetarilor ad-hoc (facute la cererea unui client - n.r.) cu un start-up de 20.000 de euro, pentru ca in acest an sa estimeze o cifra de afaceri de un milion de euro. Daca la intrarea lor pe piata companiile de cercetare aveau portofolii formate 100% din clienti straini, de un an-doi incoace companiile romanesti au inceput sa prinda gustul cercetarilor de piata, ajungand la 10-20% ca pondere in randul cumparatorilor de studii.
"Exista o tendinta usoara de crestere a ponderii firmelor romanesti, crestere care vine in special din segmentul firmelor private medii, infiintate dupa 1990", spune Daniel Enescu de la Daedalus. De asemenea, reprezentatii companiilor de cercetare spun ca tipurile de cercetare solicitate si industriile din care au venit solicitari s-au diversificat mult - "un indicator al dezvoltarii economice a tarii", conform lui Andi Dumitrescu, managing director al celei mai mari companii de cercetare de piata - GfK - cu o cifra de afaceri estimata de companie pentru 2006 la 3 mil. euro.
"In perioada 1992-1996 efectuam studii de cercetare de piata exclusiv in domeniul FMCG (produse de larg consum), aceasta fiind industria in care se investea semnificativ in acea perioada", spune Andi Dumitrescu. "Economia a inceput sa se dezvolte, asa ca, in 1997, am fost in masura sa oferim servicii pe piata de telecom ca urmare a investitiilor pe care piata romaneasca le-a cunoscut in aceasta industrie. In anii care au urmat, am inceput sa oferim din ce in ce mai multe studii pe piata produselor financiare, a produselor farmaceutice, pe piata de retail si pe piata auto." Cele mai solicitate tipuri de studii de piata in ultima perioada sunt cele care ajuta la lansarea de noi produse sau servicii, cele de evaluare si pozitionare a unei marci, studiile de satisfactie a clientului si cele de mystery shopping, ajunse la o valoare totala de 500.000 de euro, potrivit unei estimari Brennan. Jumatate din valoarea cercetarilor de piata cumparate de companii sunt ad-hoc, adica facute la solicitarea clientilor, pentru folosul exclusiv al acestora.
In ce priveste instrumentele de cercetare mai noi precum web-ul,
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro