Retailerii se întâlnesc din nou, luni seara, cu prim-ministrul, Marcel Ciolacu, şi cu ministrul agriculturii, Florin Barbu, pentru a discuta despre adaosurile comerciale la produsele de bază. Se va prelungi sau nu plafonarea?
Marii retaileri se vor întâlni din nou, luni seara, cu prim-ministrul, Marcel Ciolacu, şi cu ministrul agriculturii, Florin Barbu, pentru a discuta despre prelungirea OUG-ului ce prevede limitarea adaosurilor comerciale la produsele de bază. Schema actuală expiră la 1 februarie.
“Ne vom întâlni luni seara cu prim-ministrul, Marcel Ciolacu, şi cu ministrul agriculturii, Florin Barbu, pentru a discuta. Noi ne dorim să găsim o soluţie alternativă (la cea actuală - n.red.). Suntem de acord să ne întâlnim periodic şi să analizăm preţurile produselor şi, punctual, să luăm măsuri - chiar şi de plafonare - atunci când situaţia o cere”, spune George Bădescu, director executiv al AMRCR, asociaţia marilor reţele de comerţ de pe plan local.
De altfel, ZF a scris recent că atât retailerii cât şi procesatorii afirmă că nu mai doresc plafonarea preţurilor la alimente. Pe de altă parte, Guvernul propune prelungirea măsurii adoptate în 2023 ce prevede plafonarea adaosului comercial la produse de bază.
Cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare de bază au fost stabilite la maximum 20% la procesator, faţă de costul de producţie al produsului, maximum 5% pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent de numărul de „mâini„ prin care trece, şi de maximum 20% la comerciant, faţă de preţul de achiziţie.
Sunt vizate produse precum pâinea (albă simplă 300 - 500 grame, fără specialităţi); laptele de vacă (proaspăt 1,5% grăsime, 1 litru), mălaiul (1 kilogram), uleiul de floarea soarelui (1 litru), dar şi fructe şi legume proaspete vrac.
„Săptămâna viitoare vreau să discut şi cu reprezentanţii marilor lanţuri de magazine alimentare împreună cu ministrul Agriculturii pentru a stabili cum continuăm mecanismul de plafonare a preţurilor la produsele de bază. Atât pentru pensionari şi nu numai, este vital să găsim calea pentru a prelungi această schemă până în primăvara următoare”, a declarat premierul, citat de Hotnews.ro.
Retailerii şi procesatorii au spus recent că economia trebuie lăsată să funcţioneze liberă, pentru că preţurile se vor regula de la sine, cu ajutorul mecanismului de cerere şi ofertă.
Totuşi, există mai multe voci din piaţă care spun că o ridicare a plafonării va duce la creşteri de preţuri pentru produsele incluse în acest proiect de ordonanţă de urgenţă. Este vorba de produse de bază, precum legume, fructe, carne sau lactate, care se găsesc cel mai des în coşul de cumpărături.
O analiză a Consiliului Concurenţei arăta că luna august, prima lună de plafonare a adaosurilor comerciale, preţurile alimentelor de bază s-au redus cu până la 49%. O eventuală eliminare a plafonării ar trimite din nou preţurile în aer?
Deciziile au fost luate în contextul unei inflaţii record care în final de 2022 a ajuns la peste 16% în România. Între timp, în decembrie 2023, ea a coborât la 6,6%, dar rămâne mult peste nivelul optim şi peste cel din Occident. În acest context se discută despre o menţinere a măsurii de plafonare, măsură ce îi vizează atât pe retaileri, cât şi pe procesatori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro