Sunt anvelopele all-season legale pe timp de iarnă? Ce marcaj trebuie acestea să aibă pentru a putea circula în sezonul rece
Anvelopele de vară pierd mult din aderenţă odată ce temperatura coboară sub 7 grade Celsius. Chiar dacă asfaltul este curat şi uscat, anvelopa de vară se întăreşte pe măsură ce temperatura scade şi implicit pierde din aderenţă. Chiar dacă legea permite circularea cu anvelope de vară în astfel de condiţii – sub 7 grade Celsius şi carosabil uscat – aderenţa are de suferit şi implicit creşte distanţa de frânare.
Reducerea costurilor, încălzirea globală dar şi schimbările mari de temperatură de la o zi la alta au determinat tot mai mulţi clienţi să aleagă anvelope all-season, în locul celor de iarnă şi vară, potrivit celor de la Michelin. Potrivit grupului francez, cererea pentru anvelope all-season a înregistrat în perioada 2015-2021 o creştere anuală de 19%, iar creşterea va continua şi în anii următori în condiţiile în care şi flotele urmăresc reducerea costurilor – iar în cazul utilizării a două seturi de anvelope sunt costuri legate de montaj şi depozitare.
Anvelopa Michelin CrossClimate s-a vândut în intervalul 2015-2021 în 23 de milioane de unităţi, iar în prezent sunt şi automobile noi precum unele modele de la Volvo care vin echipate din fabrică cu CrossClimate.
În cazul noii anvelope, cei de la Michelin mizează şi pe faptul că încălzirea globală a dus la anomalii precum temperaturi de 20 de grade Celsius în luna ianuarie, când teoretic media trebuia să fie de sub 5 grade.
Anvelope all-season de generaţie nouă au mai lansat şi cei de la Goodyear – Vector4Season, Nokian – Weatherproof, Dunlop sau Pirelli.
În 2011 a fost introdusă Ordonanţa de Guvern nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulăţia pe drumurile publice (Codul Rutier), şi care impune obligativitatea anvelopelor de iarnă.
Potrivit Ordonanţei, şoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Astfel, că să răspundă pieţei, au fost dezvoltate anvelope all season performanţe care îndeplinesc condiţiile legale.
Anvelopele all-season – cele care prezintă marcajul M plus S şi muntele cu două piscuri şi fulgul de zăpadă sunt cele care pot circula iarna în toate condiţiile – pe gheaţă, zăpadă sau carosabil acoperit cu mâzgă - aşa-numitul fenomen “black ice”. Sunt anvelope precum cele care au marcajul M plus S, în special pe SUV-uri care respectă legea, dar care nu sunt recomandate a circula în condiţii de carosabil acoperit cu gheaţă.
Literele M si S reprezintă iniţialele cuvintelor "mud" and "snow", care înseamnă "noroi (namol)" şi, respectiv, "zapadă".
- Prin urmare, atât timp cât anvelopele sunt marcate astfel, îndeplinesc cerinţele legale pentru a fi folosite pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Indiferent dacă sunt pneuri specializate de iarnă sau anvelope generaliste all-season.
Anvelopele All-Season sunt anvelope hibride care pot fi utilizate pe tot parcursul anului deoarece combină tehnologiile folosite pentru anvelopele de vară şi de iarnă pentru a permite utilizarea acestora în condiţii de siguranţă, în condiţii de carosabil uscat, umed sau înzăpezit, în orice moment al anului.
Anvelopele All-Season abordează nevoia de siguranţă exprimată de şoferii europeni care folosesc în principal anvelope de vară şi simplifică viaţa celor care trăiesc în regiuni în care iernile sunt uşoare şi care sunt obişnuiţi să îşi schimbe anvelopele în funcţie de anotimpuri eliminând necesitatea schimbării acestora.
Spre exemplu montarea şi depozitarea anvelopelor poate costa 700-800 de lei per sezon, adica peste 1.500 de lei pe an. Dincolo de costuri mai reduse şi riscul mai mic de a afecta janta în procesul de montare şi demontare, utilizatorul nici nu este luat prin surprindere la venirea sezonului rece sau la aglomeraţia din serviceuri.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro