Universul de comerţ modern a crescut cu peste 420 de hipermarketuri şi supermarketuri în acest an, oprindu-se la un pas de 3.500 de magazine

Autor: Cristina Roşca Postat la 22 decembrie 2020 364 afişări

Universul de comerţ modern s-a apropiat de 3.500 de magazine în 2020 după ce reţelele străine au continuat să parieze pe deschideri şi dezvoltare. În total, numă­rul de magazine noi de tip hi­per­market, super­mar­ket, proxi­­mitate modernă, discount şi cash & carry este de 421, acesta fiind al doi­lea cel mai alert ritm de expansiune după 2019.

Universul de comerţ modern a crescut cu peste 420 de hipermarketuri şi supermarketuri în acest an, oprindu-se la un pas de 3.500 de magazine

Acest an este al doilea cel mai bun pentru reţelele străine din punct de vedere al expansiunii după 2019, când universul de comerţul modern a crescut cu 427 de unităţi, cu doar şase mai multe ca în pandemie ♦ Trei reţele nu au deschis magazine noi, în timp ce altele au accelerat puternic în pofida pandemiei de Covid-19, transformând 2020 într-un an dedicat investiţiilor în dezvoltare ♦ Pe lângă deschideri însă, au fost operate şi 40-50 de închideri, în special pe format mic, însă aceste cifre nu sunt publice, ele nefiind comunicate de reţele, ci fiind estimate de ZF pe baza informaţiilor din piaţă.

Universul de comerţ modern s-a apropiat de 3.500 de magazine în 2020 după ce reţelele străine au continuat să parieze pe deschideri şi dezvoltare. În total, numă­rul de magazine noi de tip hi­per­market, super­mar­ket, proxi­­mitate modernă, discount şi cash & carry este de 421, acesta fiind al doi­lea cel mai alert ritm de expansiune după 2019.

De departe cele mai multe magazine au fost deschise de Profi, urmat de Mega Image, ambele reţele active pe formatul de supermarket şi proximitate. Şi pentru formatul de discount 2019 a fost unul dintre cei mai buni ani, cu peste 50 de unităţi noi operate de Lidl, Penny Market şi Supeco (divizie a Carrefour).

„În pragul sărbătorilor de iarnă, Profi anunţă că a deschis ultimele două magazine din acest an, în localităţile Fântânele şi Rusii Munţi şi că încheie anul cu 1.404 unităţi. Am deschis 237 de magazine noi în 2020 faţă de 253 anul trecut. Ritmul expansiunii a fost influenţat de obţinerea autorizaţiilor în condiţiile în care şi activitatea autorităţilor a fost afectată de pandemie”, spun reprezen­tanţii Profi, cel mai extins retailer local.

Comerţul modern cu dominată alimentară a fost unul dintre sectoarele care a continuat să pompeze bani în deschideri de magazine şi depozite în fiecare an, cu preponderenţă în ultima perioadă marcată de creşterea economiei şi a consumului, dar nu numai.

În pofida pandemiei, majoritatea lanţurilor au continuat să investească în România în 2020, într-o perioadă în care multe alte sectoare ale economiei sau fost blocate, atât din punct de vedere investiţional, cât şi al activităţii. Dintr-un total de zece reţele, trei nu au deschis magazine noi, e vorba de Cora, Selgros şi Metro Cash&Carry. Cora nu a mai deschis hipermarketuri în România de mai mulţi ani, la fel şi Metro care a pariat pe dezvoltarea reţelei în franciză LaDoiPaşi, care a ajuns la circa 1.400 de unităţi. Aceste magazine nu sunt deţinute de Metro, ci de antreprenorii fondatori.

În pofida pandemiei însă, sunt reţele care au transformat 2020 în anul investiţiilor, cum este cazul Kaufland sau Lidl.

„Am deschis în 2020 un total de zece magazine şi este cel mai alert ritm din ultimii şapte ani. A fost şi greu şi uşor să ne dezvoltăm în pandemie - uşor pentru că într-o perioadă de lockdown când totul era imprevizibil, am găsit mai facil forţă de muncă. Am putut duce şantierele mai departe, am putut construi magazinele. A fost greu pentru că vorbim de investiţii de 300 mil. euro, sumă la care vom ajunge la finalul lunii februarie”, spune Valer Hancaş, director de comunicare şi corporate affairs în cadrul reţelei Kaufland, ce s-a apropiat de 140 de hipermarketuri în România.

Acesta e cel mai mare buget de investiţii din ultimii cel puţin zece ani pentru Kaufland. Similar, şi reţeaua-soră Lidl, parte a aceluiaşi grup Schwarz, încheie 2020, an marcat de pandemie, cu 33 de magazine noi. Acesta fiind cel mai alert ritm de la intrarea pe piaţă.

„Planurile noastre de expansiune au vizat atât construirea unor noi unităţi Lidl, cât şi optimizarea celor existente, pentru a avea un impact cât mai mic asupra mediului, dar şi pentru a oferi o experienţă de cumpărături îmbunătăţită. Astfel, până la finalul anului calendaristic 2020, vom avea o reţea formată din 289 de magazine, în toate zonele ţării”, spun reprezentanţii Lidl.

Nemţii au venit oficial pe piaţa locală acum un deceniu, când au preluat 107 magazine Plus Discount. Apoi s-au extins de la zero.

Iar expansiunea nu se va opri aici pentru cele mai multe reţele care anunţă că în 2021 vine un nou val de deschideri. Pe lângă des­chi­deri însă, an de an sunt operate şi în­chideri, în 2020 numărul acestora ridi­cându-se la 40-50, în special pe format mic.

Aceste cifre nu sunt publice, ele nefiind comunicate de reţelei, ci sunt estimate de ZF pe baza informaţiilor din piaţă.

Comerţul modern numără circa 3.500 de unităţi sub mai multe formate, acestea adunând afaceri de aproape 70 mld. lei, adică peste 60% din tot comerţul alimentar. Restul reprezintă contribuţia celor 65.000-67.000 de magazine tradiţionale. Ponderea acestora din urmă scade însă an de an, la fel şi numărul lor, comerţul modern câştigând tot mai mult teren.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
magazine,
comert,
univers,
crestere,
hipermarketuri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.