Uzinele Dacia şi Ford au început să producă la capacitate maximă în martie, odată cu reducerea crizei componentelor electronice

Autor: Bogdan Alecu Postat la 10 aprilie 2022 2956 afişări

Dacia şi Ford au produs în primele trei luni ale acestui an peste 136.000 de maşini, în urcare cu 16% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Uzinele Dacia şi Ford au început să producă la capacitate maximă în martie, odată cu reducerea crizei componentelor electronice

Pentru prima dată în ultimii doi ani, Dacia şi Ford au produs împreună aproape 60.000 de maşini noi în martie, punctând creşteri de peste 40 de procente faţă de martie 2021.

Dacia şi Ford au produs în primele trei luni ale acestui an peste 136.000 de maşini, în urcare cu 16% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

În luna martie producţia a urcat la peste 57.000 de maşini, în creştere cu 43% faţă de martie 2021. Dintre acestea, aproape 35.000 au fost asamblate la Dacia, în creştere cu 44% şi aproape 22.300 de unităţi la uzina Ford de la Craiova, în urcare cu 40%.

Volume similare într-o singură lună s-au mai atins doar în 2019, atunci când piaţa nu era afectată de schimbările normelor de poluare, pandemie sau lipsa componentelor electronice. În ultimii doi ani producţia auto a fost puternic afectată, pe rând, de introducerea limitei de dioxid de carbon la 1 ianuarie 2020, de pandemie începând cu martie 2020 atunci când uzinele auto din România au fost oprite aproape şapte săptămâni, iar după, producţia a fost limitată de regulile de distanţare. Mai departe, din 2021 industria a fost afectată de lipsa componentelor electronice şi scum­pirea materiilor prime şi a transportului. Dacă în 2020 uzinele au pierdut aproape două luni de producţie din cauza pandemiei, în 2021 un timp similar l-au pierdut pentru că nu au avut componentele necesare.

Uzina Ford de la Craiova a demarat deja o nouă investiţie de 300 mil. dolari pentru ca din 2023 să demareze producţia noilor modele Transit şi Tourneo Courier, care alături de Puma vor avea din 2024 şi o versiune complet electrică, astfel încât Puma va fi primul automobil electric produs pe piaţa locală. Producţia celor două noi modele vine în contextul în care uzina va fi preluată până în cel de-al treilea trimestru de Ford Otosan, un joint-venture dintre Ford Motor Company şi concernul turc Koç Holding – care în România mai deţine şi Arctic, unde a derulat investiţii masive în ultimii ani.

Miza uzinei este ca aceasta să producă în următorii ani tot mai aproape de capacitatea instalată de 250.000 de unităţi. Uzina produce două modele începând cu anul 2020 - SUV-urile Puma şi EcoSport, Puma fiind şi cel mai bine vândut model Ford din Europa.

Creşterea numărului de modele care vor fi produse în uzina Ford de la Craiova va putea atrage noi producători de componente în judeţul Dolj şi de-a lungul drumului expres Craiova-Piteşti.

Josephine Payne, preşedintele Ford România şi cea care este direct responsabilă de uzina de la Craiova a declarat anterior într-un interviu pentru ZF că sunt deja furnizori de componente auto între Craiova şi Piteşti, iar pe măsură ce infrastructura se dezvoltă, zona va deveni şi mai interesantă pentru investitori. Infrastructura este cheia pentru a atrage investiţii.

Primul lot al tronsonului al doilea din drumul expres Craiova-Piteşti va fi deschis traficului luna aceasta, iar imediat după va urma lotul al doilea, acestea funcţionând şi drept centuri ocolitoare pentru Balş şi Slatina. Pe primul tronson al drumului expres progresul fizic este la 45% conform datelor Ministerului Transporturilor, cu toate că trebuie să fie gata până la finalul anului 2022. Un drum de mare viteză a fost promis americanilor de la Ford încă din 2007-2008, când au cumpărat uzina, însă abia după 15 ani sunt inaugurate primele loturi, iar cel mai probabil abia după 2025 se va putea circula numai pe drumul expres între Craiova şi Piteşti.

Miza uzinei Dacia de la Mioveni este aceea de a atrage în producţie viitorul Bigster, primul SUV compact al gamei constructorului autohton care va fi lansat în 2025. Până atunci capacitatea rămâne afectată de lipsa componentelor electronice.

Bigster a fost prezentat în ianuarie 2021 ca parte a proiectului Renaulution al lui Luca de Meo, pentru relansarea Grupului Renault şi face parte din urcarea în gamă atât a Renault cât şi Dacia dinspre clasa mică, spre segmentul compact.

Următorul pas îl reprezintă alinierea gamei la normele Euro 7, care vor intra teoretic în vigoare în 2025, dar pentru care nu există încă date exacte, ci doar estimări.

Anul trecut Dacia a pierdut producţie în valoare de 1,3 miliarde de euro, luând în calcul un preţ mediu de 15.000 de euro cu TVA din cauza opririlor de producţie cauzate de criza microcipurilor, potrivit estimărilor ZF.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.