Vanzarea de masini vs. pret benzina

Postat la 21 septembrie 2005 1 afişăre

Criteriile pe care le luam in calcul atunci cand ne cumparam masina sunt diverse, iar consumul masinii nu pare sa se numere printre prioritati. Dar daca litrul de benzina la ajunge la 1,20 de euro? Vor mai vinde la fel de multe masini importatorii?

Criteriile pe care le luam in calcul atunci cand ne cumparam masina sunt diverse, iar consumul masinii nu pare sa se numere printre prioritati. Dar daca litrul de benzina la ajunge la 1,20 de euro? Vor mai vinde la fel de multe masini importatorii?

Pretul petrolului pe pietele internationale a luat-o razna si, dupa parerea acceptata de majoritatea analistilor economici, nu e exclus ca pana in iarna sa ajungem la un pret de 100 de dolari pe baril. In acest caz, spun operatorii petrolieri, pretul la pompa al unui litru de benzina va ajunge pe piata romaneasca in jurul echivalentului a 1,20 euro.

Pentru un automobilist care face circa 30.000 de kilometri pe an, la un consum mediu de 8 litri de benzina la suta de kilometri, acest lucru se traduce prin faptul ca va trebui sa scoata din buzunar, anul viitor, 2.880 de euro. Adica 240 de euro pe luna. Sa presupunem ca euro va ramane la un curs de circa 3,5 lei (35.000 lei vechi). Credeti ca salariile vor creste intr-un ritm care sa ne permita sa cheltuim 840 de lei (8,4 milioane de lei vechi) pe luna pentru combustibil auto?

Asadar, exista printre dumneavoastra cineva care isi doreste sa fi cumparat o masina cu consum mai mic? Sa luam de pilda cazul celei mai ieftine masini de pe piata romaneasca Dacia Logan. E justificat ca acum clientii sa astepte pana in toamna si sa scoata din buzunar intre 500 si 1.000 de euro in plus (in functie de echipare) pentru noua varianta diesel a Loganului, care promite un consum mai redus?

In ultimii ani, preferintele romanilor in materie de achizitii auto au inceput sa semene tot mai mult cu cele ale europenilor din Vest. Desigur, doar salariile nu seamana. Din totalul pietei auto pe primele sapte luni, 23,2% dintre modelele vandute au fost cu motorizari diesel, reiese din statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Fata de anul trecut, numarul acestora este in scadere.

Explicatia acestei diminuari a dieselurilor vandute este cauzata de incetarea comercializarii modelului Solenza, care avea si o varianta pe motorina. Dar, daca ar fi sa luam in calcul doar autoturismele din import, atunci peste jumatate din numarul vanzarilor, adica 54,5%, au fost variante pe motorina. Ca si in Vest, cine are bani de o masina de import prefera un diesel. Pe langa faptul ca acesta consuma mai putin, in Romania de multe ori motorina este mai ieftina decat benzina.

Ati conduce insa un BMW pe motorina mai degraba decat unul pe benzina? Dar un coupe diesel? Cel putin in cel de-al doilea caz, chiar alaturarea intre ideea de coupe, adica o masina cu valente sportive, si cea de motorizare diesel pare fortata. Si, in cazul motoarelor diesel, mai putin inseamna, de fapt, mai mult. Acest tip de motorizare este mai scump, in toate cazurile, decat varianta echivalenta ca performante pe benzina. Dar unii platesc. In cazul marcilor Skoda sau Volkswagen, peste 70% din modelele vandute au motoare diesel. Totusi, unii cred ca investitia intr-un model mai scump, dar care consuma mai putin nu este justificata.

"In conditiile din prezent nu cred ca diferenta de pret dintre autoturismele diesel si cele pe benzina este o investitie justificata pentru client", crede Adriana Ichim, directorul executiv al Tiriac Auto, importatorul cu cele mai multe marci, in numar de 10, comercializate pe piata romaneasca.

"Tinand cont de actualul pret al combustibililor, dar si de intretinerea si performantele motoarelor, putem spune ca diferenta de pret se justifica numai pentru proprietarii care depasesc 60.000 de kilometri rulati pe an", adauga ea.

Dar atunci care sa fie alternativa? Din cele zece marci comercializate de dealerii Tiriac Auto, cele mai cumparate sunt cele care au motorizari mici, pe benzina. "Cred ca motorizarea cu un grad bun de vandabilitate este cea de 1,3 litri, cu 1.255 de unitati vandute in 2004 si 1.445 de unitati vandute in primele sapte luni ale anului 2005", spune Adriana Ichim. "Desi este vorba de motoare pe benzina, aceste volume de vanzari se datoreaza consumului relativ redus si pozitionarii bune de pret a modelelor respective - Hyundai Accent, Ford Fiesta, Mitsubishi Colt". In toate cele trei cazuri este vorba despre autoturisme mici, din clasa B.

Nu exista automobilul perfect, spun producatorii. Nu poti sa ai un automobil care sa fie si mare, si ieftin, sa consume putin, dar sa aiba performante de masina de curse. In alegerea automobilului trebuie sa selectezi criteriile care sunt mai importante. Daca vine vorba de piata romaneasca, factorii considerati cei mai importanti de catre Adriana Ichim atunci cand vine vorba de alegerea unui automobil sunt, in ordine, imaginea de marca, pretul, fiabilitatea modelului si serviciile oferite de dealer.

In opinia importatorilor, aceasta categorie, cea a serviciilor, va conta pe viitor din ce in ce mai mult in economia achizitiei unui automobil, devenind la fel de importanta ca si pretul de achizitie sau consumul. Pentru ca, pe langa bugetul lunar necesar combustibilului, mai trebuie calculat si cati bani vei da pe aceste servicii in cursul anilor in care vei rula automobilul. Nu toti dealerii ofera insa un pachet complet de servicii. In acesta categorie ar trebui sa intre serviciile post-vanzare (service-ul, reviziile, comercializarea de piese de schimb), conditiile speciale de finantare (leasing, discount-uri, rate), asigurarea si serviciile de buy-back. Fiecare dintre acestea, atunci cand sunt oferite chiar de dealerii care vand masina, sunt mai ieftine decat atunci cand pentru ele se apeleaza la un tert.

Deocamdata insa, pe piata romaneasca, pretul unui autoturism pare a fi factorul decisiv in alegerea clientului. Faptul ca Dacia ocupa, pe primele sapte luni, o cota de piata de 46%, in crestere cu 5 procente fata de cota detinuta pe primele sase luni, intareste ideea ca pretul mai mic conteaza mai mult decat consumul. Care, in cazul Logan, nu este de ignorat, fiind de peste 9 litri de benzina la suta de kilometri, in medie.

In urmatorii ani, cumparatorul roman va fi atras de modelele din clasa mica sau de modelele compacte, de oras, care imbina pretul mai scazut cu performantele unor motorizari medii si cu dimensiunile reduse, adaptate traficului aglomerat.

"In urmatorii ani vor ramane categoric in atentia cumparatorilor segmentele B si C, segmente care si in prezent au o pondere insemnata, raportat la totalul vanzarilor de pe piata auto", considera directorul executiv al Tiriac Auto.

In vest insa, automobilele hibrid au inceput sa faca cu ochiul cumparatorilor, pe fondul cresterii pretului combustibililor. Modelele cu propulsie mixta, benzina-motor electric, devin din ce in ce mai performante. Toyota si Honda au succes cu asemenea automobile pe cea mai mare piata din lume, cea a Statelor Unite. Paradoxal, europenii, care trebuie sa scoata din buzunar, in unele tari, aproape dublu fata de un american pentru o cantitate echivalenta de combustibil, par mult mai reticenti in a cumpara un automobil cu motor electric.

Poate si pentru faptul ca acestea sunt inca ceva mai scumpe fata de un model comparabil, chiar si cu motorizare diesel. Sau, poate pentru ca adrenalina este pompata in sangele unui automobilist nu numai de viteza cu care ruleaza ci si de sunetul motorului turat, dat si de arderea combustibilului in cilindri.

La noi, importatorii nu se arata inca ingrijorati de cresterea pretului petrolului. "Nu prevedem un recul al vanzarilor din aceste motive", spune Adriana Ichim.

In ciuda benzinei mai scumpe, vom cumpara in continuare masini, in acelasi ritm ca pana acum. Chiar daca, probabil, ne vom plimba mai putin cu ele.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/vanzarea-de-masini-vs-pret-benzina-1004688
1004688
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.