XTB România: Biletele de avion ar putea deveni mai scumpe, din cauza lipsei capacităţii de rafinare şi a situaţiei financiare a companiilor aeriene

Autor: Laura Buciu Postat la 24 octombrie 2022 60 afişări

XTB România: Biletele de avion ar putea deveni mai scumpe, din cauza lipsei capacităţii de rafinare şi a situaţiei financiare a companiilor aeriene

Biletele de avion ar putea deveni mai scumpe, din cauza lipsei capacităţii de rafinare şi a situaţiei financiare a companiilor aeriene. Totuşi, cererea puternică determină câteva dintre cele mai importante companii aeriene europene să emită o perspectivă financiară optimistă pentru tot anul 2023, pe fondul cererii puternice, determinată şi de stilul de lucru la distanţă, dezvoltat în perioada post-pandemică, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaţionale XTB România.

Sectorul aerian a fost unul dintre cele mai afectate de pandemie, activitatea fiind în totalitate suspendată pentru anumite perioade de timp.

Totuşi, pe măsură ce statele au renunţat la restricţii şi viaţa cotidiană a început să revină la normal, se previziona o redresare rapidă a sectorului.

Cum au afectat noile probleme apărute, precum inflaţia şi teama de recesiune, perspectivele din acest sector? Până în prezent, companiile oferă semnale optimiste.

United Airlines a raportat rezultate pentru al treilea trimestru care au depăşit previziunile analiştilor şi au impulsionat acţiunile companiilor aeriene, săptămâna trecută.

De asemenea, compania a oferit o prognoză optimistă pentru al patrulea trimestru. Astfel, firma se aşteaptă ca tendinţele puternice de redresare după pandemie să continue să depăşească presiunile recesiunii de pe plan macroeconomic.

Călătoriile aeriene se află încă în faza de recuperare post pandemică. Varianta de lucru hibrid, atât de la birou, cât şi de la distanţă, le oferă clienţilor libertatea şi flexibilitatea de a călători mai des pentru petrecerea timpului liber. De asemenea, provocările externe de aprovizionare vor limita oferta din industrie pentru anii următori.

Rezultatele United continuă începutul pozitiv al sezonului de câştiguri din sectorul aerian.

Delta Air Lines a început sezonul de raportare al sectorului pe 13 octombrie, transportatorul anunţând venituri semnificativ mai ridicate decât în aceeaşi perioadă a anului 2019.

Transportatorul a oferit şi o perspectivă mai bună decât se aştepta pentru al patrulea trimestru.

Veniturile American Airlines Group din al treilea trimestru au crescut cu 13% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, înainte de apariţia pandemiei, în ciuda faptului că transportatorul a zburat cu 9,6% mai puţin.

Directorul general al companiei susţine că nivelul cererii a rămas puternic şi este clar că clienţii din SUA şi din alte părţi ale lumii continuă să aprecieze călătoriile aeriene şi capacitatea de a se reconecta după pandemie.

CEO-ul Delta a afirmat că, deşi sunt conştienţi de factorii de risc macroeconomici, industria călătoriilor înregistrează o redresare contraciclică. Acest aspect este foarte interesant.

Cererea globală continuă să crească pe măsură ce consumatorii îşi modifică componenţa cheltuielilor, orientându-se către experienţe în detrimentul consumului de bunuri. Companiile reiau călătoriile şi graniţele internaţionale continuă să se redeschidă.

Perspectivele economice prezic pe scară largă recesiuni atât în SUA, cât şi în Europa.

Agenţia de rating S&P Global prognozează o contracţie care va începe în Europa în această toamnă şi în SUA în prima jumătate a anului 2023.

Inflaţia ridicată, criza energetică, dolarul american puternic şi alţi factori contribuie la perspectivele economice slabe.

Dar, chiar dacă S&P şi alţii au prezentat perspective ajustate descendent, companiile aeriene şi alte companii din industria de turism au spus în mod repetat că au observat o scădere mică sau inexistentă a cererii sau a rezervărilor.

Delta continuă să înregistreze o cerere puternică, atât pe piaţa internă din SUA, cât şi pentru zborurile transatlantice pentru toamnă.

Rezervările Delta care provin din partea companiilor au revenit la aproximativ 80% din nivelurile din 2019, la sfârşitul lunii septembrie, şi se aşteaptă să crească în intervalul 80-85%, în timpul celui de-al patrulea trimestru.

Cele mai recente date de la Biroul de Statistică al Muncii din SUA arată că tarifele aeriene au crescut cu 42,9% în septembrie, comparativ cu anul trecut.

Directorii Delta au „distrus” orice semn de optimism că tarifele ar putea scădea semnificativ în al patrulea trimestru.

Având în vedere că cererea puternică de călătorii se aşteaptă să continue, compania aeriană prognozează o creştere procentuală în intervalul 10-15% a veniturilor unitare în comparaţie cu 2019.

Creşterea veniturilor unitare, care măsoară suma pe care o companie aeriană o câştigă per pasager per milă, echivalează direct cu tarife de zbor mai mari.

Mixul amplu de factori negativi îngreunează capacitatea de prognoză a companiilor, ceea ce duce la lipsa unui consens cu privire la cererea viitoare din sector.

În această vară, transportatorii americani au zburat cu aproximativ 15% mai puţin decât au planificat la începutul anului, potrivit grupului Airlines for America (A4A).

Acest aspect împreună cu preţurile ridicate ale combustibilului şi ratele dobânzilor au dus la o creştere puternică a costului de operare a unui singur zbor, în comparaţie cu 2019.

Cel mai aglomerat aeroport din Europa, Londra Heathrow, a prezentat o imagine negativă a industriei, spunând că „perspectivele cererii rămân incerte”, deoarece turbulenţele economice, un nou val pandemic şi escaladarea crizei din Ucraina ar putea provoca perturbări în sectorul aviatic.

Totuşi, sectorul este aşteptat să continue să se dezvolte.

Cea de-a 31-a ediţie anuală a Global Business Aviation Outlook prognozează până la 8.500 de noi livrări de avioane în valoare de 274 de miliarde de dolari, între 2023 şi 2032, ceea ce este în creştere cu 15% atât în livrări, cât şi în cheltuieli faţă de aceeaşi prognoză pe 10 ani realizată în urmă cu un an.

În acest an, operatorii chestionaţi au raportat planuri de achiziţie de noi avioane la egalitate cu nivelurile din 2019, nivelurile de creştere a flotei dublându-se faţă de intenţiile raportate anul trecut.

În ultimele săptămâni, câteva dintre cele mai importante companii aeriene europene au emis o perspectivă financiară optimistă pentru întregul an, pe fondul cererii puternice.

Totuşi, Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene, Eurocontrol, a publicat luni o prognoză revizuită în sens descendent, care indică faptul că, în scenariul cel mai probabil, traficul aerian în Europa nu va reveni la nivelurile din 2019 până în 2024.

Prognoza anterioară a Eurocontrol, emisă în iunie, arăta o redresare cu un an mai devreme. Instituţia a afirmat că, deşi s-a observat o cerere puternică în această vară, tendinţa a fost afectată de capacitatea sectorului de a face faţă creşterii rapide, cât şi de impactul războiului din Ucraina. Drept urmare, se prognozează înregistrarea a aproximativ 9,3 milioane de zboruri în acest an, cu 49% mai multe decât în 2021, dar totuşi cu 16% mai puţine decât în 2019.

Totuşi, 2023 este aşteptat să aducă o revenire a traficului la aproximativ 92% faţă de nivelul din 2019, dar există încă riscuri semnificative care ar putea afecta redresarea.

Scenariul actualizat de creştere pesimistă a traficului ia în considerare efectul mai multor riscuri negative, inclusiv faptul că unele dintre lipsurile de personal experimentate în vara anului 2022 vor apărea din nou în 2023, afectând capacitatea companiilor aeriene şi a aeroporturilor. Mai mult, o serie de ţări europene vor intra în recesiune în 2023, ceea ce va cauza o reducere a cererii de călătorii.

Totuşi, companiile aeriene anticipează un sezon de vacanţă puternic. Pentru a se pregăti, companiile aeriene şi-au recalibrat orarele de zbor şi au făcut tot posibilul pentru a suplimenta personalul.

În schimb, un potenţial val pandemic de iarnă va tensiona probabil şi mai mult aeroporturile şi companiile aeriene care au fost deja afectate de lipsa forţei de muncă în timpul verii.

Creşterea tarifelor aeriene testează toleranţa călătorilor.

Totuşi, această tendinţă ar putea să fie departe de a se încheia şi biletele de avion ar putea deveni mai scumpe, din cauza lipsei capacităţii de rafinare şi a situaţiei financiare a companiilor aeriene.

Deşi poate părea paradoxal, consumatorii au continuat să-şi mărească cheltuielile pentru biletele de avion chiar şi în contextul creşterii preţului la combustibil şi în pofida inflaţiei care erodează puterea de cumpărare a gospodăriilor şi a temerilor de recesiune.

Rezervările au rămas rezistente, în ciuda inflaţiei ridicate şi a ratelor dobânzilor în creştere, deoarece consumatorii refuză să renunţe la vacanţe, iar unii chiar găsesc noi modalităţi de a călători datorită politicilor mai relaxate a lucrului de la birou.

CEO-ul United Airlines a afirmat că munca hibridă a modificat semnificativ tendinţele de călătorie, ceea ce a făcut ca luna septembrie, o lună în mod normal departe de vârfuri să fie a treia cea mai bună lună din istoria companiei.

Totuşi, nu trebuie să scăpăm din vedere faptul că, în Europa, criza energetică începe să îşi arate impactul asupra gospodăriilor, în special în rândul celor cu venituri mici şi medii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
aviatic,
turbulenţă,
criză

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.