„Antreprenoarea care face bani din piatră seacă” vorbeşte despre evoluţia preţurilor în domeniul construcţiilor. Care sunt motivele pentru care unele produse ajung să aibă preţuri şi cu 40% mai mari

Autor: Ioana Matei Postat la 22 august 2021 12590 afişări

Cel mai mare magazin online de piatră naturală de pe piaţa locală – cu produse care vin din toate colţurile lumii - este lovit deopotrivă de problema transportului maritim, de cererea uriaşă de la nivel mondial pentru materii prime, precum şi de preţurile crescute ale acestora. În acest context, antreprenoarea despre care scriam în articole anterioare că „face bani din piatră seacă” nu mai vorbeşte despre planuri de viitor, ci îşi concentrează timpul şi energia în soluţii ale prezentului.

„Cred că noi ne aflăm în linia celor care abia acum resimt efectele acestei pandemii. Domeniul construcţiilor, al pieţei rezidenţiale, au rămas bine pe poziţii în 2020 – după perioada de lockdown s-a reintrat într-o zonă de normalitate”, spune Mariana Brădescu-Constantinescu, care dezvoltă din rolul de managing partner businessul Piatraonline alături de soţul său. Cei doi au fost primii care au mizat pe online pe nişa lor de activitate în anul 2007 - când pe piaţa materialelor de construcţii dominau deplasările pe şantiere – şi au înfiinţat prima platformă digitală din România dedicată exclusiv pietrei naturale. Aceasta a ajutat la menţinerea profitabilităţii şi a cifrei de afaceri de circa 7 milioane de euro şi în contextul pandemic – reuşind să rămână la un nivel optim al vânzărilor chiar şi în perioada de lockdown. În afară de platforma online, compania deţine însă şi un showroom integrat cu depozit şi platformă logistică în Bucureşti, cu o suprafaţă de peste 1.800 mp, unde clienţii pot găsi peste 1.500 de repere.

Businessul soţilor Brădescu - Constantinescu s-a dezvoltat pe baza importurilor de piatră naturală din toate colţurile lumii, ei având furnizori chiar şi din ţări precum India, Brazilia, Spania sau Vietnam. Astfel, dacă au avut norocul să nu resimtă efectele pandemiei printre primii, acum se confruntă din plin cu acestea. Antreprenoarea vorbeşte deschis despre problemele de care au început să se lovească începând cu luna noiembrie a anului trecut – odată cu majorările costurilor legate de transportul maritim: „Iniţial am luat-o ca pe o chestiune de moment, dar în decembrie am fost informaţi că se prelungeşte toată această situaţie şi că lucrurile o iau şi mai mult razna. Prin februarie-martie situaţia nu mai putea fi controlată, ulterior s-a spus că în mai-iunie revenim la normalitate, iar în acest moment nimeni nu mai face previziuni.” În acest context, antreprenoarea spune că mesajele pe care sunt nevoiţi să le transmită  clienţilor sunt pesimiste: în primul rând, preţurile sunt mai mari – „Nu vorbim despre majorări de 3-5%, ci de majorări colosal de mari deoarece costul unui transport maritim a crescut de 4-5 ori depinzând de destinaţie. Istoric vorbind, nu s-a ajuns la apogeul acesta niciodată în trecut”. 

De asemenea, chiar şi după ce plătesc produse cu preţuri crescute, clienţii le pot primi cu întârzieri mari, ca urmare a impredictibilităţii din domeniul transporturilor. „Nu vei şti cu exactitate când va deveni marfa disponibilă fiindcă, în ciuda faptului că avem preţuri atât de mari, transportul maritim rămâne o enigmă deoarece nu sunt locuri, astfel că poţi să stai să aştepţi săptămâni întregi doar ca să fii încărcat la o navă.” În mod paradoxal astfel, chiar dacă există cerere în piaţă, este greu ca aceasta să fie şi satisfăcută. „Problema principală este cea legată strict de costuri, a doua este că, în pofida costurilor, nu pot pune la dispoziţia clienţilor produsele cu un termen de livrare fix, iar pe locul trei se află problema lipsei produselor.” Un exemplu în acest sens este Brazilia, care performa bine pe nişa lor de activitate şi care este acum una dintre ţările grav afectate de pandemie. Mariana Brădescu-Constantinescu menţionează că au lansat comenzi în această ţară în ianuarie, iar acestea nu ajunseseră încă în depozitul lor în iunie, când a avut loc interviul pentru Business MAGAZIN. „Un termen foarte mare de livrare pentru această ţară era cel de 90 zile, care ar fi acoperit orice întârziere, dar care astăzi este irelevant.”

Ea adaugă că cele mai multe dintre problemele legate de livrări nu sunt generate de lipsa materiei prime – carierele de piatră sunt tot acolo – ci pe fondul cererii foarte mari din piaţa globală şi a faptului că în multe dintre ţările cu care lucrează există în continuare restricţii, cazuri de COVID, perioade de lockdown în anumite zone sau în anumite fabrici. „Harta Chinei, de pildă, era împărţită pe zone, acestea primeau informarea că trebuie să intre în lockdown pe rând, ceea ce se traducea într-o creştere a termenului de livrare, trebuia să o iei de la 0 cu programările etc.”

De altfel, Mariana Brădescu Constantinescu menţionează că au fost ajutaţi de faptul că businessul lor nu se bazează exclusiv pe importurile din Asia, unde furnizorii sunt grav afectaţi de pandemie. „Am avut grijă să fim în mai multe colţuri din lume. Businessul cu furnizorii din China a căzut anul acesta cu 80%. Aproape a dispărut businessul cu ei, ne-am dat seama că acele produse nu mai merită să fie aduse pe piaţă la costurile actuale – prin urmare am închis la comandă sute de produse.” Astfel, una dintre măsurile pe care le-au luat a fost să delisteze produsele pentru care au crescut foarte mult preţurile: „Nu cred că sunt viabile pentru piaţa din România acele produse unde ar trebui să facem majorări de 40%, vom rămâne doar cu acele produse unde vom putea face majorări rezonabile ”.

Ce înseamnă însă rezonabil în termeni de creşteri de preţuri pe nişa lor? „Din toate discuţiile pe care le-am avut, nimeni nu ne poate garanta că se va opri creşterea preţurilor sau că vor începe să scadă din nou.” În acest context, majorările vor fi resimţite de către clienţii finali: „Va fi primul moment din istoria noastră în care vom face o majorare de peste 10% – într-un caz foarte fericit –  în condiţiile în care anterior făceam majorări ale preţurilor de 3-4% anual”.

În ceea ce priveşte cererea crescută din piaţa imobiliară, Mariana Brădescu Constantinescu este de părere că aceasta vine din dorinţa oamenilor de a-şi investi banii. „Oamenii au lichidităţi şi au simţit nevoia în ultimele luni să investească, iar imobiliarele sunt la îndemână – acestea nu pot să dispară ca valoare de piaţă, vor fi acolo, în continuare. Unul dintre motivele pentru care cererea este atât de mare este că vrem să ne punem banii în ceva care să ne asigure ziua de mâine.”

Ca urmare a acestei cereri, Brădescu este părere că unii dintre clienţii din rândul dezvoltatorilor vor fi nevoiţi să aleagă produse mai ieftine, doar pentru a finisa şi livra proiectele în piaţă. „Dacă au de ales între un rigips de 5 sau de 4 lei, îl vor alege pe cel de 4 lei, dacă aleg între a pune un finisaj de calitate sau orice altceva, la un preţ care permite controlul acelor costuri, vor alege cea de a doua variantă. Abia ajunsesem într-un punct în care ne doream calitatea, acum vrem doar să terminăm proiectele şi să le livrăm pe piaţă.”

O altă problemă sesizată de antreprenoare este folosirea pandemiei ca pilon de negociere, la fel ca în criza anterioară: „Punctul de negociere era „pe praful ăsta”, acum este – „în pandemia asta”, ceea ce nu este constructiv; ar trebui să învăţăm ca şi comunitate că în perioade de genul acesta, cea mai importantă este susţinerea pe care fiecare o poate oferi celuilalt”.

Menţionează, de asemenea, că atunci când a izbucnit pandemia, iar majoritatea a început să taie din costuri, decizia pe care ea a luat-o a fost să nu taie decât cheltuielile nejustificate, păstrând în rest partenerii cu businessuri mici, pentru care a fost important şi din punct de vedere moral să ştie că este în continuare nevoie de ei. „La fel este şi cu negocierea aceasta bazată pe pandemie – ar trebui să ne gândim cu toţii cum să ajungem la o linie de final, nu să profităm de varianta negativă, ne ţinem toţi astăzi de un fir de aţă foarte subţire.”

În ceea ce priveşte planurile de viitor, dacă anterior pandemiei acestea se refereau la o expansiune prin francize, la nivel naţional, dar prin care voiau să ajungă inclusiv în alte ţări din Europa, acum se concentrează pe soluţiile pentru a duce businessul mai departe pe termen scurt. „Din cauza costurilor majorate, cifrele nu sunt atât de roz, orice scăpare financiară din perspectiva mea ar însemna un risc să fac restructurări sau să se întâmple alte lucruri negative, ceea ce nu îmi doresc.”

Astfel, dacă în luna martie aveau „aripile întinse” şi bugete mari pregătite pentru expansiune, deocamdată au pus o pauză pentru aceste planuri. „Am preferat să tăiem din proiectele care nu începuseră şi totuşi, am ajuns la final de an pe creştere.” Au încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de aproximativ 7,1 milioane de euro, iar Mariana Brădescu - Constantinescu se declară mulţumită în legătură cu aceasta. „Am reuşit să ne şi păstrăm profitabilitatea în aceeaşi zonă, dar anul trecut nu am avut provocarea de anul acesta cu preţurile – luna decembrie a fost singura în care am înregistrat creşteri pe preţurile de transport.”

Pentru anul în curs, şi-au propus să rămână la zona sigură a profitabilităţii de 10% şi menţionează că „Nu ne interesează neapărat suma care intră în acest procent, dar dintr-o perspectivă de CFO, aceasta te poate menţine într-o zonă sigură”. 

Previzionează, de asemenea, o creştere a cifrei de afaceri cu 1 milion de euro, în condiţiile în care s-au concentrat pe aceeaşi linie de business. „Ne facem planurile pentru o perioadă foarte scurtă şi nu ne întindem mai mult decât este cazul fiindcă situaţia din prezent este de aşa natură – nu vrem să riscăm.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.