Cum a ajuns o româncă să conducă unul dintre cele mai mari lanţuri de magazine din ţara noastră
„Să fie curioşi, să aibă răbdare, să înveţe să asculte şi să fie asertivi.” Aşa sună sfaturile pe care CEO-ul reţelei de materiale de construcţii şi bricolaj Brico Dépôt România le-ar dat tinerilor aflaţi acum la început de drum în carieră. Experienţa profesională a învăţat-o pe Adela Smeu că autosuficienţa nu este o soluţie şi că trebuie să profiţi de orice oportunitate, indiferent că este vorba de şcoală sau de experienţa profesională.
De asemenea, aprofundarea este literă de lege atunci când vrei să progresezi, spune ea. Iar acestea sunt doar câteva dintre lecţiile pe care le-a asimilat până acum.
„Am acceptat provocarea de a deveni CEO într-o perioadă intensă şi în viaţa mea personală, când copiii mei aveau puţin peste trei ani, respectiv puţin peste un an”, îşi aminteşte Adela Smeu.
Era CFO pentru grupul Kingfisher în 2017, când a fost nominalizată pentru o poziţie mai sus, cea de CEO. Brico Dépôt tocmai cumpărase reţeaua de magazine Praktiker de la Omer Susli, iar venirea ei la cârma businessului a coincis cu procesul de integrare de business, derulat în paralel cu unul de transformare.
„Achiziţia Praktiker a dublat cota de piaţă a Brico Dépôt şi a pus serios compania pe harta retailului de bricolaj din România – de la 15 magazine la 35, de la 11 oraşe la 25, de la 1.000 de angajaţi la 2.700.”
Adela Smeu şi-a început cariera în biroul din Timişoara al firmei de consultanţă Coopers & Lybrand, devenită ulterior PwC, apoi a ajuns în Bucureşti. Despre cei şase ani petrecuţi în PwC spune că au pus bazele a ceea ce a devenit ea ulterior din punct de vedere profesional, având, totodată, o mare influenţă şi asupra vieţii sale private, mai ales că o mare parte dintre prietenii ei de astăzi provin din acele vremuri.
„În decursul acelei perioade, am auditat companii din diverse industrii şi am participat în proiecte de consultanţă şi M&A. Am învăţat să mă adaptez la medii diferite, să vorbesc cu oameni din diverse domenii.”
După şase ani, a plecat la echipa de audit de la United Technology Corporation (UTC), care deţine companiile OTIS Elevators, Hamilton Engines, Sikorsky Helicopters şi Carrier. A locuit la Paris aproape patru ani şi a călătorit în Europa, Statele Unite ale Americii şi Africa de Sud, coordonând proiecte de audit intern sau consultanţă. Aceea a fost o perioadă nu doar plină de călătorii, ci şi bogată în descoperiri personale.
În 2008, odată cu intrarea retailerului german de bricolaj OBI în România, a preluat funcţia de CFO al companiei, însoţind grupul încă de la primele deschideri de magazine şi până la finalul activităţii în România. A trecut, din această poziţie, atât printr-o perioadă de construcţie şi efervescenţă, cu deschideri de magazine, colegi şi procese noi, cât şi prin marea criză financiară din 2008 şi prin închiderea tuturor magazinelor, alături de concedierea întregii echipe.
În 2015 s-a alăturat grupului Kingfisher, proprietarul Brico Dépôt, iar din ianuarie 2020 este şi membru în grupul executiv al Kingfisher PLC. Astăzi, Brico Dépôt are 35 de magazine în România, care au generat afaceri de 1,4 miliarde de lei în 2020.
„Am apreciat fiecare etapă din cariera mea de până acum, pentru că toate şi-au pus amprenta asupra mea. Generalizând, pot spune că cea mai mare realizare este că am avut ocazia să cunosc şi să lucrez alături de oameni profesionişti din toate colţurile lumii, din numeroase industrii şi cu diverse experienţe profesionale. Preţuiesc relaţiile profesionale care de multe ori s-au transformat în relaţii personale de durată”, spune Adela Smeu.
De altfel, pentru ea jobul ideal este cel în care oamenii schimbă vibraţia fiecărei zile în una mai bună, cel unde se întâmplă lucruri noi în fiecare zi, unde are de învăţat zilnic, pentru că, spune CEO-ul Brico Dépôt, nu deţine toate răspunsurile. Dar dacă aşa arată jobul de zi cu zi, cum arată o zi obişnuită din viaţa Adelei Smeu?
„În primul rând, începe cu un mic-dejun echilibrat al copiilor şi drumul cu maşina până la şcoală. Imediat după, urmează în general o zi intensă, aşa cum au fost majoritatea în ultimul an şi jumătate. Îmi petrec majoritatea zilelor la birou, chiar dacă o bună parte a colegilor mei din sediul central au ales să muncească de acasă. În această perioadă, suntem continuu conectaţi la ştiri pentru a putea înţelege ce se întâmplă şi ce s-a mai schimbat.”
Fiecare zi este plină de multe – uneori prea multe, spune Adela Smeu – videoconferinţe şi e-mailuri. A învăţat însă că este esenţial să-şi rezerve şi timp de analiză, fără întâlniri, pentru citit şi răspuns la e-mailuri pe îndelete, că e nevoie, de asemenea, să-şi seteze întâlniri cu persoane din afara firmei cu care poate schimba impresii sau discuta proiecte.
Iar când vine vorba de provocări, ultimii doi ani i-au adus din plin: de la multiplele transformări de business, la finalizarea procesului de integrare a Praktiker, la pandemia de Covid-19, toate şi-au făcut simţită presiunea.
„Retailul este într-o continuă evoluţie şi se schimbă mult cu ajutorul tehnologiei. Vor avea câştig de cauză cei care vor înţelege şi se vor putea adapta la nevoile în schimbare rapidă ale clienţilor – companiile care pun pe primul plan experienţa clienţilor şi nu se opresc la un nivel dezirabil, dar care vor încerca să-i încânte pe clienţi indiferent de domeniu.”
În ceea ce priveşte bricolajul, nişa pe care activează Brico Dépôt, Adela Smeu spune că studiile la nivelul companiei arată că o nouă generaţie de tineri a descoperit în perioada pandemiei bricolajul, a descoperit că e mai iefitin, mai sigur şi chiar plăcut să încerce să facă mici proiecte de bricolaj fără ajutor specializat.
„Cred că aceste noi tendinţe – lucratul de acasă sau de oriunde, bricolajul ca hobby, casa ca un nou centru pentru activităţile noastre, well-beingul la noi acasă – vor contribui la o evoluţie pozitivă a pieţei de bricolaj.”
Jobul actual nu încetează să o provoace pe Adela Smeu, însă, dacă s-ar pune problema să nu-l mai aibă, are deja câteva planuri de rezervă în minte: să revină la meseria ei în domeniul financiar, să lucreze în consultanţă în diverse companii sau de ce nu, să predea. Momentan, predă doar câteva lecţii de business pe care le-a deprins din experienţa profesională.
„Am învăţat că e OK să nu ai toate răspunsurile, pentru că un lider nu e neapărat cel care ştie totul. Am învăţat să mă înconjor de oameni de calitate, care îmi pot fi mentori oficiali sau informali. Am învăţat că relaţionarea cu ceilalţi este importantă şi că, de multe ori, succesul unui proiect depinde de abilitatea de a-i implica la timp pe cei direct interesaţi, că din fiecare lucru care pare greu sau imposibil am ceva de învăţat. Am învăţat să «desfac» în bucăţi lucrurile care par foarte complicate, după ce le-am privit mai întâi din perspectivă.”
Cel mai greu în meseria ei, spune Adela Smeu, este să ia decizii în lipsa unor informaţii complete sau într-un mediu extrem de volatil, pe când să aibă încredere în expertiza colegilor şi în autonomia lor este cel mai mare ajutor. Nicio funcţie avută până acum nu a lăsat-o să se plictisească, poate şi pentru că nu a ales niciodată calea bătută şi confortabilă atunci când a venit vorba de schimbări profesionale. Chiar şi aşa, nu ar schimba nimic din traseul ei de până acum, deşi, în copilărie, nu se vedea aici unde este acum.
„Am crescut într-o familie de profesori şi, evident, îmi doream să devin profesoară, asta când nu oscilam între doctor sau prezentatoare TV. Vorbind serios, nu mi-am dorit niciodată foarte intens o carieră sau alta. Îmi amintesc însă că, elevă de liceu fiind, traversând pentru prima dată Europa într-un autocar învechit în drum spre Olanda şi trecând prin districtul financiar din Frankfurt, am fost impresionată de clădirile înalte de sticlă. Mi-am spus atunci că ar fi grozav să ajung şi eu să lucrez într-un astfel de birou.”
Poate că nu s-a gândit la asta când a ales Facultatea de Ştiinţe Economice, ci a mers într-acolo aşa cum au făcut-o mulţi din generaţia ei, pentru că era o opţiune la modă în acea perioadă. S-a întâmplat însă să-i placă mult şi să i se potrivească mănuşă. Continuă totuşi să înveţe, pentru că, după cum a mai spus, nu are toate răspunsurile.
Tocmai de aceea, dacă ar fi să-şi facă bagajul pentru o plecare pe o insulă pustie, ar pune în el, pe lângă telefonul care să-i permită să ia legătura cu familia şi apropiaţii, şi câteva cărţi, pentru că cititul este una dintre pasiunile ei.
„Sunt un om căruia îi place să înveţe în permanenţă lucruri noi şi cred că fiecare carte citită ne poate îmbogăţi şi ne ajută să ne lărgim orizontul.”
În afară de cărţi, şi oamenii o îmbogăţesc, mai ales aceia care ştiu să fie curioşi, care nu sunt autosuficienti, care pun întrebări şi îşi pun întrebări, oamenii care au principii etice şi sunt „oameni în adevăratul sens al cuvântului”, care ştiu să fie corecţi, fermi şi să ia decizii grele uneori, fără a uita însă să fie empatici.
„Mă inspiră cei care, indiferent de poziţia ierarhică, socială sau de nivelul de educaţie, ştiu să asculte şi să facă bine, nu uită să zâmbească şi să spună o vorbă bună, care sunt atenţi la nevoile celorlalţi. Mă inspiră cei care îşi asumă responsabilitatea şi îşi iau rolul în serios, indiferent care este acesta”, încheie Adela Smeu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro