Povestea unei tinere mame care, pentru că nu avea o ocupaţie şi avea mult timp liber, a început o afacere

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 02 februarie 2023 3389 afişări

În 2014, Irina Maria Stoica era stabilită în Sicilia şi devenise de curând mama lui Cristian, fiul ei care astăzi are nouă ani. În lipsa altei ocupaţii, pentru că tot timpul era acasă cu cel mic, a început să croşeteze. Un an mai târziu, revenea în România, iar după câteva luni de locuit aici descoperea o tendinţă. Era începutul afacerii YRene Concept.

Am văzut că toată lumea croşeta încălţăminte şi mi-am propus să încerc să fac şi eu acest lucru, dar în stilul meu. Aşa că am început să fac încălţăminte croşetată cu broderie irlandeză, combinată cu broderie românească de lasetă (obiect utilizat la realizarea dantelelor – n. red.), aşa cum făcea bunica mileurile pe vremuri. La vremea aceea, eram cam singura din România care făcea această încălţăminte, iar în lume eram vreo patru persoane”, povesteşte Irina Maria Stoica.

Curând a început să facă şi încălţăminte accesorizată cu tot felul de elemente lucrate manual şi în continuare tot ce înseamnă partea de broderie de pe încălţăminte îi aparţine în totalitate, Irina ocupându-se personal de modele şi de calibrarea lor pe tipare. „Investiţia iniţială a fost destul de mică, însă pe parcurs am investit în mine în primul rând, în dezvoltarea mea profesională.

Am urmat cursuri de designer de încălţăminte cu Mihaela Glăvan, cursuri la care s-a alăturat şi Ovidiu Buta cu câteva ore de stilism, iar eu am trecut la nivelul următor. Adică de la încălţăminte croşetată, la încălţăminte trasă pe calapod.”

Următorul pas a fost achiziţia unei maşini de brodat pentru a-şi pune în practică ideile pe care le avea şi aşa au apărut primele ghete brodate pe lână fiartă în combinaţie cu piele. Astăzi, toată încălţămintea sub eticheta YRene Concept este produsă în România, lucrată manual, de la zero, în două ateliere de încălţăminte din Bucureşti, în sistem de colaborare. „Anumite modele ne aparţin integral – de la design, broderie, combinaţii de culori, iar pentru altele suntem retailer (adică doar vindem – n. red.), însă totul este fabricat în România. Anumite materiale sunt aduse din străinătate, iar altele, cum ar fi tălpile, sunt produse tot aici, în România.” YRene Concept are un parteneriat şi cu Festival Shop, o altă afacere creată de la zero, care o are ca fondatoare pe Alina Grigore.


„Anumite modele ne aparţin integral – de la design, broderie, combinaţii de culori, iar pentru altele suntem retailer (adică doar vindem – n. red.), însă totul este fabricat în România.”

Irina Maria Stoica, fondatoare YRene Concept


În atelierul ei, Alina vopseşte materialele în tehnica tie-dye, iar ulterior Irina montează încălţămintea. Alţi artişti colaboratori se ocupă de procesul de pictare a pantofilor. „Am participat la târguri, expoziţii, am avut şi vânzări externe, iar munca mea a început să fie apreciată din ce în ce mai mult. În acest moment, pot oferi o gamă variată de încălţăminte în general de damă, începând de la pantofi casual sau eleganţi şi până la încălţăminte de iarnă, precum botine sau ghete”, spune Irina Maria Stoica.

Şi tot din seria parteneriatelor face parte şi unul cu un club de motocicliste, alcătuit din femei care lucrează în domenii precum armată, poliţie sau aviaţie, pentru care YRene Concept realizează broderiile ce îşi găsesc locul pe piesele de vestimentaţie. „În general, clientele noastre sunt doamne şi domnişoare pasionate de modă, iubitoare de lucruri deosebite. Toată încălţămintea se realizează pe comandă, exact după preferinţele fiecărei cliente.”

O parte din încălţămintea desenată de Irina a ajuns peste ocean, în America sau Canada, însă s-au arătat amatoare şi de pe continentul european, Italia fiind un exemplu. Următoarea colaborare despre care vorbeşte Irina Maria Stoica este cu Turcia. În 2023, ea şi-a propus să se extindă şi mai mult pe plan extern, în paralel cu o consolidare a vânzărilor pe piaţa locală. Brandul YRene Concept poate fi găsit doar online, iar Irina spune că nu are în plan prea curând o deschidere a unui magazin fizic. Aşa că platforme precum Facebook, Instagram, TikTok sau Etsy sunt cele care găzduiesc toate colecţiile de încălţăminte. „Mulţi clienţi ne vin pe Instagram, unde suntem foarte activi şi cunoscuţi”, mărturiseşte Irina.   ■



Zece idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Ann Design Studio – birou de design interior (Cluj-Napoca)

Fondatoare: Ana Mihail

Investiţii: 20.000 de euro

Prezenţă: naţională şi internaţională (Dubai, Franţa, Anglia, Belgia)


Cutia cu Activităţi – activităţi creative pentru copii (Bucureşti)

Fondatoare: Oana Ghiţă

Prezenţă: naţională


Patricia Bride – brand de rochii de mireasă (Braşov)

Fondatoare: Irina Carp

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Prezenţă: online, naţională


Furniture Factory – atelier de mobilă (Bucureşti)

Fondator: Vlad Grigore

Investiţii: 50.000 de euro

Prezenţă: naţională


AlimenteSpeciale.ro – magazin online cu alimente sănătoase (Bucureşti)

Fondatoare: Maria Martac

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Cifră de afaceri: 30.000-40.000 de euro pe lună

Prezenţă: online


Lulu Design Boutique – aranjamente florale (Bucureşti)

Fondatori: Laura şi Vlad Antohe

Prezenţă: Bucureşti


Frateria – cofetărie (Iaşi)

Fondator: Ştefan Buraga

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Prezenţă: Iaşi


Căsuţa de la Coteşti – unitate de cazare (judeţul Argeş)

Fondatoare: Adelaida Săcăluş

Investiţii: 20.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 15.000 de euro

Prezenţă: Coteşti, jud. Argeş


Livstory – fabrică de ciocolată (Braşov)

Fondatori: Mihaela şi Liviu Enache

Investiţii: 400.000 de euro

Prezenţă: în Braşov, la Artisan Coffee, Croitoria de Cafea, mallul Coresi


Prive Nest – unitate de cazare (judeţul Bistriţa-Năsăud)

Fondator: Ionuţ Bota

Investiţii: 50.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 20.000 de euro

Prezenţă: satul Susenii Bârgăului, jud. Bistriţa-Năsăud



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.