Românul care vinde bucăţi din avioane online. Cine sunt clienţii lui şi la ce le folosesc
Antreprenorul Sorin Bunea şi-a început cariera înainte de 2009, când a înfiinţat o companie prin care oferea servicii de online development. În timp, el s-a orientat spre bijuterii, accesorii şi ceasuri, dar şi obiecte de colecţie, precum brelocuri create din bucăţi de fuzelaje de avion, din care, în 2020, a ajuns la afaceri de peste 300.000 euro.
La bază ne ocupam de partea de online development, în 2009, ne-am orientat pentru prima dată spre zona de e-commerce. Atunci am deschis primul magazin propriu, prin care vindeam jucării cu telecomandă pentru copii, iar încă de la începutul marketplace-ului am colaborat indirect. În 2011, eMAG a început o colaborare pe anumite sectoare de activitate exclusiv cu câte un singur furnizor. La acel moment, funizorul lor de jucării era unul dintre distribuitorii noştri, care ne-a cerut acordul să listeze pe platforma eMAG şi produsele noastre şi astfel am ajuns pentru prima dată pe eMAG”, a povestit în cadrul emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace Sorin Bunea, proprietarul CrystalTime, prin care comercializează bijuterii, ceasuri şi accesorii.
În prezent, pe platforma marketplace CrystalTime are listate aproximativ 8.000 de produse, din care 2.000 sunt bijuterii, iar restul sunt în mare parte ceasuri şi accesorii – spre exemplu, brelocuri realizate din bucăţi de avion.
„În Germania este o companie care acum cinci – şase ani au început să producă accesorii din bucăţi de avioane. Ei cutreieră cimitirele de avioane din toată lumea, preiau bucăţi de fuzelaj de avion – este vorba de avioane casate, care au zburat pentru companii mari, cu istorie – spre exemplu, avem un astfel de obiect realizat dintr-un avion cu care au zburat Regina Elisabeta şi prinţiul Phillip. Ei preiau aceste bucăţi de avioane şi le transformă în accesorii, brelocuri interesante, care sunt unice. Sunt o bucăţică de istorie a aviaţiei.”
Sorin Bunea spune că la început nu a avut încredere că există piaţă în România pentru accesorii precum brelocurile de colecţie. „N-am ştiut dacă va fi o piaţă suficient de mare pentru a face un business din asta, dar am avut plăcerea să constatăm că deşi nu avem un număr mare de colecţionari, avem clienţi care cumpără lunar fiecare nouă astfel de piesă care apare. Am avut surpriza să constatăm că sunt şi mulţi oameni obişnuiţi care le găsesc interesante, pentru că este un cadou frumos, mai special.”
Preţurile unor astfel de brelocuri încep de la 100 de lei şi pot depăşi suma de 500 de lei. „Au fost cazuri în care unii colecţionari au vândut, la câteva luni de la lansarea obiectelor pe piaţă, astfel de brelocuri şi cu câteva mii de euro, după ce le-au cumpărat cu zeci de euro.” În prezent, compania deţine atât un site propriu, care anul trecut a înregistrat un număr de comenzi similar cu cel din anul precedent, dar este prezentă şi pe platforma eMAG Marketplace, care anul trecut a înregistrat o creştere semnificativă. „Activitatea pe eMAG Marketplace a fost mai intensă anul trecut comparativ cu anul 2019. Pe marketplace a fost o creştere vizibilă, de circa 50% în 2020 dacă este să judecăm doar pe portofoliul de produse comun celor doi ani în care se face comparaţia. Dar, pentru companie, creşterea totală a fost semnificativă şi datorită extinderii accentuate a portofoliului de produse. Iar în continuare mă aştept la creşteri. Uitându-mă la ceea ce se întâmplă şi pe alte pieţe, mă aştept ca în următorii ani o cotă cât mai mare din zona de online să meargă spre marketplace”, a adăugat Sorin Bunea.
El consideră că în contextul creat la începutul anului trecut de pandemie. activitatea consumatorilor în mediul online a crescut, însă, nu toate sectoarele de activitate au avut parte de creşteri. „Activitatea din online a crescut în medie. Sunt zone care au crescut de 7 – 10 ori şi sunt zone care au fost afectate din cauza contextului. Spre exemplu, lumea a cumpărat mai mult pijamale şi papuci de casă decât rochii de seară. Odată cu noul context, aşteptările noastre nu erau optimiste, pentru că discutăm despre produse neesenţiale, despre produse care sunt utilizate în general într-un context social, deci aveam toate motivele să ne gândim că situaţia nu va fi tocmai roz. Însă, am reuşit să ne menţinem la nivelul la care eram şi, pe de altă parte, zona de eMAG Marketplace a crescut semnificativ.”
De asemenea, Sorin Bunea este de părere că mall-urile şi centrele comerciale vor mai fi vizitate de consumatori pentru câţiva ani de acum încolo.
„Dacă ne uităm la ceea ce se întâmplă în Statele Unite ale Americii, spre exemplu, unde comerţul online este mai dezvoltat decât este în Europa, şi cu atât mai mult decât este în România, acolo retailul clasic începe să piardă din ce în ce mai mult teren. În opinia mea, piaţa va fi împărţită în continuare între comerţul clasic şi cel online, dar mă aştept ca pe zona de online să fie o creştere constantă. Este vorba şi de obişnuinţa clientului cu acest tip de comerţ.”
Compania a avut activitate şi în mediul offline, în 2014, când reprezentanţii au deschis primul magazin sub brandul CrystalTime în Bucureşti.
„Am avut o experienţă prin 2014 în zona de comerţ clasic. Am deschis un punct de vânzare în centrul comercial Băneasa. Atunci aduceam exclusiv în România un brand de bijuterii. Acolo lucrurile au evoluat încet, s-a diversificat gama de produse, am deschis parteneriate noi cu furnizori şi reprezentanţe ale unor branduri mari din afară, am dezvoltat relaţii pe plan internaţional.”
În cadrul firmei lucrează cinci persoane. Ei colaborează cu distribuitorii locali de ceasuri şi bijuterii, dar importă produse – inclusiv la comandă – şi din Italia, Elveţia şi Germania.
În ceea ce priveşte valoarea bonului mediu, în 2020, a fost în jur de 550 de lei, în scădere cu circa 7% comparativ cu anul precedent.
„Scăderea a venit din faptul că a scăzut numărul de comenzi pe produsele mult mai scumpe, de 3.000 de lei – 4.000 de lei. Practic, o parte din acele vânzări a dispărut, iar asta a adus o uşoară scădere de 7% a bonului mediu.”
Compania românească CrystalTime a înregistrat afaceri de peste 300.000 de euro la finalul anului 2020, în creştere uşoară – de aproximativ 8% - faţă de anul precedent, iar pentru anul în curs reprezentanţii companiei estimează o creştere de aproximativ 33%.
„Pentru finalul lui 2021, ţinta este minim 400.000 euro. În prezent suntem la 30% peste aceeaşi perioadă a anului trecut, încercăm să mărim gama de produse, să păstrăm nivelul de satisfacţie a clienţilor şi să creştem”, a spus Sorin Bunea.
De asemenea, planurile pe termen mediu ale proprietarului companiei CrystalTime vizează şi extinderea pe pieţe externe.
„Şi în prezent primim comenzi de peste graniţele României, dar ocazional. Realitatea este că nu ne-am concentrat pe acest segment. Însă, pe termen mediu avem în plan să facem paşi şi spre alte pieţe şi aşteptăm să vedem cum se mişcă lucrurile din punct de vedere legislativ”, a adăugat Sorin Bunea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro