TinaR si negocierile din 2009

Postat la 17 februarie 2009 76 afişări

Dupa o incercare nereusita de a atrage in actionariat un fond de investitii olandez, urmata de amanarea listarii, discutiile privind vanzarea unui pachet din actiunile TinaR se aprind din nou. De aceasta data insa, actionarii au scazut pretentiile.

 

In vara lui 2007, retailerul de imbracaminte TinaR vindea 49% din companie pentru 3 milioane de euro fondului de investitii Middle Europe Opportunity Fund II, administrat de Middle Europe Investment. Desi olandezii s-au retras apoi din afacere, pana la urma s-a intamplat totusi o tranzactie, cand sapte investitori persoane fizice au cumparat 24% din actiuni, estimate la 900.000 de euro. Restul de 76% din actiuni este impartit in continuare de Rares Jianu si Iulia Stoica, fondatorii afacerii. Anul trecut, tot in vara, TinaR anunta ca a semnat un contract de consultanta cu casa de brokeraj HTI Valori Mobiliare in vederea listarii pe piata de capital a unui pachet de 25% din actiuni, dar nici acest proiect nu s-a materializat. Logica incercarilor repetate de vanzare a fost si este in continuare atragerea unei sume suficiente care sa le permita proprietarilor sa puna in practica planul de extindere a TinaR, scopul final fiind pozitia de lider pe piata romaneasca de confectii in 2011, atat in ceea ce priveste numarul de magazine, cat si din punctul de vedere al vanzarilor.
 
“Pentru a creste destul de mult si repede este nevoie de atragerea de finantare suplimentara”, spune acum Rares Jianu, care nu face un secret din faptul ca poarta discutii din nou cu un alt fond de investitii pentru vanzarea unui pachet din actiunile companiei, care anul trecut a realizat vanzari de 25 de milioane de lei (putin peste 7,4 milioane de euro), cu 40% mai mult comparativ cu 2007.
Coproprietarul TinaR afirma insa ca nu a luat o decizie finala in acest sens, desi sustine ca se afla in discutii cu posibili investitori strategici. Jianu crede ca interesul investitorilor pentru companie nu se datoreaza doar evolutiei vanzarilor din ultimii ani, ci si potentialului de dezvoltare pe care il are pe piata locala: “In fata concurentei internationale suntem ca intr-un fel de lupta cu Goliat; ei nu cunosc insa piata foarte bine si iau decizii centralizate, pe cand noi, chiar daca suntem mici, avem vechime si suntem foarte flexibili la schimbari”.
 
Totusi, pretentiile acestuia au mai scazut; daca anul trecut estima valoarea companiei la aproape 15 milioane de euro, acum cifra avansata nu depaseste 10 milioane de euro. Cu toate acestea, Jianu considera ca acesta este un moment bun pentru vanzare, desi mingea a trecut acum in terenul celor care au lichiditatile: “Negocierile se poarta in alti termeni decat anul trecut. Cu toate ca au deja banii pregatiti, fondurile de investitii se uita cu mai mare atentie la ce cumpara”.
 
Fara sa stie inca daca va vinde, Rares Jianu spune ca mentine planurile de dezvoltare a TinaR pentru 2009, desi admite ca deocamdata acestea sunt “doar planuri”: reteaua ce numara acum 14 magazine, dintre care 10 in Bucuresti, ar trebui sa se mareasca anul acesta cu inca zece spatii, investitia totala fiind de pana la un milion de euro, din surse proprii. Deocamdata se afla in discutii pentru in­chirierea de spatii in centrele comerciale Militari Shopping Center si Grand Arena din Capitala. Investitia presupusa de un nou magazin, care are in medie o suprafata de 150-200 de metri patrati, este de circa 500 de euro pe metrul patrat.
 
Planuri a avut Rares Jianu si in 2008, cand vorbea tot despre deschiderea a zece magazine, dar nu a bifat decat trei inaugurari. “Intr-adevar aveam in plan mai multe magazine, dar, in baza informatiilor pe care le-am primit din piata americana, am tergiversat discutiile si am decis sa asteptam sa se deschida mai intai centrele comerciale. In plus, am oprit extinderea in provincie”, motiveaza directorul TinaR ritmul temperat al inaugurarilor din 2008. De fapt, Jianu vede acum un avantaj in faptul ca a stopat de anul trecut extinderea in tara: “Intr-un fel e mai bine pentru ca acum putem sa intram la niste costuri mult mai mici”. Masurile de reducere a cheltuielilor, de care vorbesc de altfel toti comerciantii in aceasta perioada, vizeaza si renegocierea chiriilor pentru spatiile deja contractate, pentru care directorul TinaR a discutat despre scaderi de 30%. Jianu mai incearca insa reduceri si la alte categorii de costuri: “In acelasi timp cautam sa gasim furnizori noi in zone care au produse mai ieftine, cum sunt India, Bangladesh, Vietnam”. Marfa de pe rafturile magazinelor TinaR provine in procent de cate 40% din China si Romania, iar restul din Turcia. O alta solutie de scadere a cheltuielilor la care se gandeste Jianu este plata chiriei cu un anumit procent din vanzari: “Sistemul acesta functioneaza foarte bine peste tot in Europa, dar pentru ca la noi a fost o piata speculativa, dezvoltatorii au pus chirii fixe, indiferent daca centrul comercial mergea sau nu”.
 
O alta solutie de a dezvolta reteaua TinaR fara costuri mari ar fi franciza, insa deocamdata doar doua magazine au fost deschise prin acest model. Asadar, prin investitii ale partenerilor si prin negocierea pentru plata chiriei prin procent din vanzari, Jianu incearca de fapt sa identifice modalitati de a-si atinge planul in lipsa lichiditatilor. Cu toate ca nu este foarte optimist, directorul TinaR admite ca vede si o parte plina a paharului: “Mediul economic dificil ar putea fi o oportunitate pentru noi sa castigam cota de piata. Suntem mai jos ca pret decat retailerii internationali si foarte flexibili”. Un alt atu despre care Jianu vorbeste cand se refera la lupta atat cu retailerii internationali, ca Zara, Mango, New Yorker si Takko, cat si cu retelele autohtone precum House of Art, Guara, MaDame si Nissa, este fidelizarea clientilor. In plus, pentru ca are deja vechime pe piata, Jianu nu-si vede afacerea pusa in pericol nici dupa intrarea de anul acesta pe piata a olandezilor de la C&A, care au anuntat ca deschid cinci magazine pana la sfarsitul acestui an. Pana la o eventuala infuzie de capital, care sa permita si comerciantului autohton sa se extinda in ritmul alert cu care se extind multinationalele, Rares Jianu spune ca va folosi avantajul cunoasterii pietei pentru a-si consolida pozitia. Ramane de vazut insa daca o va putea face fara actionari noi.
 

O piata pentru toti

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
actiuni,
investitii,
TinaR
/analize/comert/tinar-si-negocierile-din-2009-3941191
3941191
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.