Unde-s doi, puterea creşte: după modelele – destul de rare – ale unor mari corporaţii, mai multe afaceri româneşti au ales în ultima perioadă să se asocieze. Care sunt cele mai noi afaceri „surori”?
„Ca de la mic la mic” este expresia care defineşte cel mai bine discuţiile dintre micii antreprenorii locali care ajung să încheie parteneriate. După modelele – destul de rare – ale unor mari corporaţii, mai multe afaceri româneşti au ales în ultima perioadă să se asocieze, dând naştere unor colecţii speciale de produse şi ajungând la un public mai amplu, în spiritul filosofiei că două minţi sunt mai puternice şi mai creative decât una singură. În culisele unor astfel de colaborări a intrat Business Magazin, pentru a afla cum sunt evitate conflictele, care sunt avantajele şi, mai ales, dacă există şi dezavantaje.
Boiler x Guido
Poate cel mai mare avânt de popularitate – sau cel puţin primul – pentru cafeneaua Boiler X Guido a venit odată cu aranjamentul floral creat în perioada Crăciunului din 2022 pe faţada cafenelei de pe Calea Victoriei. Localul a prins contur în urmă cu aproape un an. Guido exista deja ca prăjitorie de cafea de specialitate, fiind un business fondat în anul 2014. Boiler, la rândul său, a început să existe în anul 2016, însă a trecut la o dezvoltare mai intensă începând cu anul 2020, cel mai reprezentativ spaţiu cu acest nume fiind cafeneaua de la Piaţa Muncii din Capitală. „La începutul anului 2021, am început să prăjim white label pentru Boiler, adică să prăjim loturi de cafea exclusive sub brandul lor. În primăvara anului 2021, am început discuţiile referitoare la spaţiul de pe Calea Victoriei, spaţiu care funcţiona sub brandul Fellow One din 2016 şi care urma să fie dezvoltat. Am ajuns la un acord de operare de către Boiler a spaţiului sub acest parteneriat, cu numele Boiler X Guido, în vara anului 2021, pentru ca de la 1 octombrie 2021 să înceapă transformarea”, povesteşte Adrian Simion, fondatorul Guido. Un an mai târziu, s-a deschis Boiler X Guido, iar logica parteneriatului a fost ca cele două businessuri să îmbine expertiza lor în lumea cafelei cu dorinţa şi capacitatea de a o implementa în localuri cu identitate proprie, fără a se reduce doar la cafea, ci extinzându-se către tot ceea ce presupune experienţa gustului. „Două branduri în expansiune comunică mai bine şi sunt mai atrăgătoare pentru public. Apoi echipele vin cu expertiza şi capacităţile proprii de dezvoltare şi le pun la comun. Aşa apar şi challenge-uri, dar cu rezultate pozitive atât pentru spaţiul operat în comun, cât şi pentru fiecare identitate în parte.” Ca în orice „mariaj”, spune Adrian Simion, apar tot timpul mici conflicte, însă în timp se aplanează, pentru că scopul comun le face să pălească. Este acest gen de colaborări o adevărată tendinţă în lumea micilor antreprenori? „Să pui la un loc viziuni cel puţin parţial diferite, dar şi interese proprii, nu este tocmai uşor şi nu cred că va deveni un trend, ci mai degrabă vor apărea parteneriate conjuncturale sau care au la bază o relaţie personală anterioară”, este el de părere.
Huna şi Empath
Pe Ana Tărnăuceanu de la Huna şi Cristina Craiciu de la Empath le-a adus împreună un târg pentru antreprenori, Bounty Fair din Bucureşti. Huna este un atelier de accesorii din piele reciclată şi vegană, iar Empath – un business cu tricouri şi accesorii care promovează ideea de sustenabilitate. Când s-au întâlnit, cele două antreprenoare au dat naştere unor noi idei. „Ne-am dat seama că avem multe în comun, iar eu ştiu că îi urmăream (pe cei de la Empath – n. red.) de ceva timp pe social media. Ne-am propus ca, dacă tot avem atât de multe valori comune, să colaborăm. Au urmat câteva telefoane, câteva idei aşternute pe foaie şi produse-prototip şi aşa s-a născut unul dintre cele mai iubite portofele pe care le-am făcut vreodată – portofelul Feel the Nature, inspirat din formele şi culorile naturii, pe lângă multe alte produse”, povesteşte Ana Tărnăuceanu de la Huna.
La rândul ei, şi Cristina Craiciu de la Empath urmărea activitatea Huna, aşa că întâlnirea fizică nu a fost decât prilejul de care era nevoie pentru un parteneriat. „Nouă ne place mult să facem colaborări, dar selectăm cu atenţie partenerii cu care lucrăm. Cred cu tărie că atunci când eşti atent la cel sau cei cu care colaborezi, un astfel de parteneriat are numai avantaje. Acesta poate genera idei inspirate în urma sesiunilor de brainstorming, poate contribui la diversificarea gamei de produse şi ne poate ajuta să ne conectăm cu noi comunităţi. Mai mult, un astfel de parteneriat poate facilita şi un transfer de încredere între părţi, consolidând relaţia cu clienţii ambelor afaceri”, spune Cristina de la Empath. Şi Ana Tărnăuceanu spune că acest gen de parteneriate o ajută să-şi stimuleze creativitatea, să-şi alimenteze dorinţa de a experimenta lucruri noi. A avut până acum mai multe colaborări cu diferiţi antreprenori creativi şi spune că nu a identificat vreun dezavantaj în a face asta. „Dacă este o comunicare deschisă şi totul se dezvoltă cu sinceritate şi mai ales cu plăcere, nu văd unde ar putea să existe neînţelegeri.”
La Huna şi Empath. Unul dintre rezultatele colaborării dintre Huna şi Empath este portofelul Feel the Nature, inspirat din formele şi culorile naturii.
Numărul parteneriatelor între antreprenori care gestionează startupuri este în creştere, constată Cristina Craiciu, iar rezultatele acestor parteneriate sunt, de regulă, produse cu succes la public. „Există antreprenori care simt nevoia de a controla afacerea până în cele mai mici detalii şi sunt mai înclinaţi spre o abordare individualistă, preferând să ia decizii independent şi să evite implicarea altor părţi. Pe de altă parte, sunt şi antreprenori care adoptă o abordare mai flexibilă, concentrându-se pe imaginea de ansamblu şi dezvoltarea afacerii. Aceşti antreprenori sunt deseori deschişi către colaborări şi văd parteneriatele ca pe o oportunitate de a îmbogăţi perspectiva afacerii şi de a accesa resurse noi. Nu-mi dau seama dacă există neapărat o tendinţă spre una dintre variante, dar ce pot să spun este că, în ultimul timp, am văzut foarte multe parteneriate faine între mici afaceri şi foarte multe produse reuşite din astfel de colaborări.”
Şi Ana spune că vede aceeaşi tendinţă, admiţând totuşi că, mai ales la început, când un antreprenor este obişnuit să facă totul singur, este destul de dificil să împartă „bucătăria” afacerii cu altcineva, acest lucru presupunând renunţarea parţială la control. „Acum sunt doi artişti care lucrează, nu doar unul. Cred că trebuie să găseşti şi persoanele potrivite cu care poţi colabora, astfel încât să aducă amândurora un beneficiu – din punctul de vedere al produselor, al imaginii, al creativităţii şi multe altele”, adaugă Ana Tărnăuceanu.
MiT Burgărie şi Zmeur
Între burgeri şi prăjituri, Mari Matei şi Cristina Mehedinţeanu au creat o punte de legătură savuroasă atunci când s-au gândit să le aducă sub acelaşi acoperiş, adică în localul MiT Burgărie, pe care Mari, alături de soţul şi de prietena ei, l-au deschis în 2020, în Popeşti-Leordeni. „Pe la începutul anului 2023, ne-am dat seama că aveam nevoie de un desert în meniul nostru. Noi nu suntem şi cofetari, aşa că ne-am gândit că este bine să întrebăm afaceri mici, de profil, să vedem dacă ne înţelegem. Am luat legătura cu cei de la cofetăria Zmeur, ne-am văzut în locaţia noastră, am discutat puţin, ca de la mic la mic, şi am zis să facem un test. Testul s-a transformat în colaborare bună”, povesteşte Mari Matei. Cristina Mehedinţeanu şi Nicolae Grigore au pus bazele laboratorului de cofetărie Zmeur în anul 2022, după mai mulţi ani în care au studiat şi au profesat în domeniu. Ea a lucrat ca pastry chef în Londra la mai multe restaurante şi cofetării cu nume mari, precum Harrods, Ottolenghi şi Cakes and Bubbles by Albert Adria, în timp ce el a profesat ca chef şi pastry chef în Norvegia. „MiT are acelaşi concept ca noi, care producem prăjituri din ingrediente naturale şi proaspete. Ei fac produse artizanale, burgeri realizaţi curat şi fără aditivi, cu sosuri făcute în casă şi serviţi cu bere artizanală. Nouă ni s-a părut foarte frumos să găseşti un loc unde toate produsele să fie de calitate şi realizate cu simţ de răspundere”, povesteşte Cristina Mehedinţeanu.
MiT Burgărie şi Zmeur
De la începutul acestui an, la MiT Burgărie se găsesc prăjituri şi torturi artizanale, nu foarte dulci, dar foarte gustoase de fiecare dată.
Aşa că de la începutul acestui an, la MiT Burgărie se găsesc prăjituri şi torturi artizanale, nu foarte dulci, dar foarte gustoase de fiecare dată. „În cofetărie, trebuie să stăpâneşti foarte bine tehnica. De la Zmeur avem mereu aceeaşi calitate, nu e o dată tortul crescut, o dată necrescut, o dată însiropat, o dată uscat. Este perfect de fiecare dată. O afacere mică cum este a noastră a decis de la început că nu le putem face pe toate. Nu avem un meniu à la carte, burgerul este ce ştim să facem şi pe lângă el mai avem câteva produse. Nu avem spaţiul şi echipamentele necesare producerii de deserturi, iar cheltuielile ar fi mult prea mari pentru necunoscători”, spune Mari Matei de la MiT Burgărie. Mai mult, completează ea, a vrut să susţină tot un business local, mic, în care se munceşte mult, iar antreprenorii se implică personal. Nu de puţine ori, după ce clienţii gustă din produsele Zmeur, ajung să comande din acelaşi loc torturi şi prăjituri pentru aniversări sau alte evenimente. „Ne ajutăm între noi, micii antreprenori locali, artizani, ne promovăm şi ne sprijinim reciproc. Este mare lucru. Pentru noi, o colaborare constantă înseamnă un flow constant de venit, care, desigur, ajută un business să meargă mai departe. Este win-win”, spune Cristina Mehedinţeanu. Filosofia în cazul celor două afaceri este să colaboreze astfel încât să afle cât mai multă lume de ambele branduri. Nu totdeauna însă două părţi ajung să aibă aceeaşi viziune, aşa că, atunci când se întâmplă, este un succes. Cel mai important este ca ambii parteneri să aibă de câştigat dintr-o asemenea colaborare. Nu este imposibil, dar cu siguranţă este destul de greu, spun cele două antreprenoare.
Ohvăz şi Vacaju
Pentru cei atenţi la alimentele pe care le consumă şi, poate, adepţi ai dietelor vegane, Ohvăz şi Vacaju sunt două branduri locale care le sunt familiare. Pentru că publicul lor este în mare parte comun, cele două mici afaceri au hotărât să lucreze împreună, dând astfel naştere unui parteneriat. Practic, pentru o perioadă de timp, toţi clienţii care cumpără produsele Ohvăz primesc, împreună cu comanda lor, şi o mostră de Vacaju Cioco, adică o băutură vegană pe bază de caju, îmbogăţită cu gustul de ciocolată. „Discut în mod regulat cu diverşi antreprenori care au afaceri deosebite, bazate pe nişte principii sănătoase, cu care rezonez. Cristina de la Vacaju este deschisă şi povestim din când în când la telefon, astfel încât să ne ajutăm reciproc. Colaborarea a venit natural, nu a fost nimic forţat sau negociat, iar asta fiindcă e uşor să te înţelegi cu persoane care se luptă cu aceleaşi probleme cu care te confrunţi şi tu. Între Ohvăz şi Vacaju sunt mai multe asemănări decât diferenţe”, spune Cristian Barin, fondatorul Ohvăz.
Ohvăz şi Vacaju
Pentru o perioadă de timp, toţi clienţii care cumpără produsele Ohvăz primesc, împreună cu comanda lor, şi o mostră de Vacaju Cioco, adică o băutură vegană pe bază de caju, îmbogăţită cu gustul de ciocolată.
Pentru Cristina Nesterov, antreprenoarea de la Vacaju, ideea de parteneriate între brandul ei şi alte mărci locale a venit cu mai mult timp în urmă. Confirmarea că publicul este dornic de astfel de asocieri a venit după o colaborare cu un alt brand românesc, Enroush, care comercializează produse pentru igiena intimă a femeilor. Timp de o lună, clientele Enroush s-au bucurat la achiziţie de o gustare sănătoasă de la Vacaju. Campania a fost atât de apreciată încât va fi reluată în această toamnă. „Cu Ohvăz, produsele noastre sunt complementare şi ne bucurăm să ajungem la oameni care înţeleg cât de important este să mănânce sănătos, fără zahăr rafinat şi cât mai puţin procesat”, spune Cristina Nesterov.
Cristian Barin spune că, într-un asemenea parteneriat reuşit, nu există dezavantaje, principalul beneficiu fiind că două branduri mici, româneşti, se pot susţine unul pe altul. „Antreprenorii care au o oarecare experienţă şi au trecut prin «tranşee» sunt deschişi. Vorbim aceeaşi limbă. Avem aceleaşi probleme, aceleaşi dificultăţi. Astfel, rezonăm din primele minute. Personal, nu văd niciun alt antreprenor ca pe un inamic sau concurent pe care trebuie să-l înving. Chiar dacă avem produse similare, precum biscuiţi sau cereale de tip granola. Le doresc sincer succes”, spune Cristian de la Ohvăz. Avantajul în cazul unui astfel de parteneriat, crede Cristina de la Vacaju, ţine de brand awareness, două minţi putând să ţintească mai bine publicul potrivit decât una singură. „Investiţia în marketing este costisitoare, dar asocierea cu branduri care au valori la fel de puternice ca ale noastre ne ajută să construim comunitatea strânsă pe care ne-o dorim. Din fericire, deschiderea este foarte mare din partea micilor antreprenori din România”, completează Cristina Nesterov. Chiar şi cu branduri care ar putea fi competitori, ea spune că a avut relaţii de prietenie, împărtăşind experienţe, sfaturi şi greşeli, cu dorinţa de a se susţine reciproc.
PlantUp x Odyssée Candles
Pentru Raluca Ţenea şi Denisa Ghizolu, stabilirea unui loc comun în care să-şi reunească pasiunile – plantele şi lumânările parfumate – a venit ca o decizie firească. Au creat astfel un concept de-a dreptul inovator în Bucureşti. „Acest parteneriat a fost iniţiat cu un an în urmă, când am început să organizăm evenimente de tip pop-up shop în diverse locaţii din oraş şi, de asemenea, prin participarea la târgurile care promovează businessurile locale. Astfel, publicul ne-a perceput în această formulă de colaborare şi, cum de mult timp visam la un spaţiu fizic în care să ne putem exprima creativitatea, următorul pas a fost începerea demersurilor pentru găsirea unei astfel de locaţii cu un şarm aparte”, povesteşte Denisa Ghizolu.
Odată cu găsirea spaţiului fizic, chiar în centrul Bucureştiului, pe strada Silvestru, într-o casă interbelică, a început conturarea unui concept unic. S-au implicat în renovarea casei şi în crearea unui spaţiu călduros prin obiectele şi plantele alese, dar şi extrem de parfumat datorită aromelor de cameră Odyssée. „Un parteneriat între mici businessuri, cum este al nostru, aduce multiple avantaje. În primul rând, ne permite să combinăm cunoştinţele noastre specifice şi să ne completăm reciproc. Astfel, putem inova şi dezvolta lucruri unice pe care nu le-am fi putut realiza cu uşurinţă individual. De asemenea, partajarea resurselor financiare şi logistice ne-a ajutat să reducem costurile şi să creştem eficienţa.” Comunicând deschis şi clar, Denisa şi Raluca se asigură că viziunile lor sunt comune şi astfel evită eventuale tensiuni în timpul colaborării.
PlantUp x Odyssée Candles
Magazinul PlantUp x Odyssée – The Fragrant Garden este unui spaţiu călduros prin obiectele şi plantele alese, dar şi extrem de parfumat, datorită aromelor de cameră Odyssée.
Din experienţa lor, au observat o tendinţă ascendentă de interes către astfel de parteneriate, din partea micilor antreprenori. „Într-o piaţă competitivă, colaborarea între businessuri cu domenii de activitate complementare poate aduce avantaje semnificative, precum creşterea vizibilităţii şi accesul la noi pieţe. Astfel de parteneriate permit antreprenorilor să-şi extindă portofoliul de produse sau servicii, să inoveze şi să ofere soluţii mai complexe şi mai atractive pentru clienţi.” Tocmai de aceea, după ce magazinul PlantUp x Odyssée – The Fragrant Garden s-a stabilizat, cele două antreprenoare au adus alături de ele şi produse alte altor diverşi creatori locali, ducând astfel mai departe un obicei la conturarea căruia pun şi ele umărul.
Andreea Illustration şi Sunday Bites
Spiritul jucăuş al ilustraţiilor făcute de Andreea Mironiuc a fost ceea ce i-a atras pe fondatorii brandului de unt de arahide Sunday Bites să încheie o colaborare cu Andreea Illustration, dând naştere unor colecţii noi de produse. „Cunoşteam brandul Sunday Bites din online şi îi admiram pe Anca şi pe Alex (fondatorii Sunday Bites – n. red.) pentru că au avut curajul să-şi deschidă propria afacere, urmând nişte principii importante: produse fără zaharuri şi aditivi, cât mai naturale. În momentul în care Anca mi-a scris cu o propunere de colaborare m-am bucurat mult. Atunci când lucrezi cu branduri în care crezi, întregul proces de lucru devine mai uşor”, povesteşte Andreea Mironiuc.
Primul proiect la care au lucrat împreună a fost o cutie cadou de Crăciun, disponibilă pe site-ul Sunday Bites. Pe lângă o selecţie de produse Sunday Bites, Anca Fîrtat şi Alex Stoianovici îşi doreau să adauge şi un semn de carte ilustrat. Şi aici a venit rolul Andreei. „Pentru design, m-am gândit să creez nişte personaje simpatice, inspirate din cele mai populare produse ale lor. Am păstrat culoarea etichetei şi formele borcanelor, iar mai apoi m-am jucat cu designul şi am adăugat şi feţe zâmbitoare, semnătura mea. Pe lângă aceste personaje, am mai ilustrat şi câteva preparate pe care le poţi pregăti: pâine cu unt de arahide şi marmeladă, un bol cu ovăz, fructe şi unt de caju, pâine prăjită cu unt de arahide şi banane.”
După designul personajelor, Andreea a finalizat grafica pentru semnele de carte, iar Anca şi Alex s-au ocupat de print şi de adăugarea unei felii de lămâie uscate ca decoraţiune pentru semnul de carte. Aceste personaje simpatice şi-au făcut apariţia după ceva timp şi pe câteva sacoşe din bumbac, împreună cu mesajul „Spread kindness”. În următoarea perioadă, ilustraţiile vor popula şi site-ul sundaybites.ro. „Un avantaj foarte important pentru mine este că lucrez cu branduri în care cred. După ce am descoperit produsele lor, am constant în meniu untul de arahide crunchy şi crema de alune de pădure. Un alt avantaj este că, lucrând cu oameni faini pe o perioadă mai lungă de timp, le afli povestea şi ajungi să te împrieteneşti cu ei, lucru care mă bucură tare mult.”
Andreea Mironiuc spune că, de-a lungul timpului, a avut multe colaborări cu branduri mici, iar acum simte o deschidere şi mai mare în această direcţie. „Cred că e mai uşor să abordezi pe cineva cam la acelaşi nivel ca tine, însă într-o altă zonă de business, decât să dai un search pe google după «servicii de ilustraţie», de exemplu.” De asemenea, social media este un spaţiu în care multe branduri se cunosc şi se susţin, iar această conexiune se transformă în parteneriate de multe ori. „Eu personal am avut doar experienţe pozitive şi voi continua să colaborez cu alte afaceri independente. Pentru orice propunere de colaborare, sunt la un mesaj distanţă. :)”
Andreea Illustration şi Sunday Bites
Personaje create de Andreea Illustration şi-au făcut apariţia pe câteva sacoşe din bumbac, împreună cu mesajul „Spread kindness”, aluzie la untul de arahide Sunday Bites.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro