Are 100 de metri inaltime, 99 de metri diametru, cantareste cam 300 de tone, se numeste turbina eoliana si trebuie transportata si apoi instalata. Credeti ca transportul si instalarea a peste o mie de astfel de masinarii ar genera un business in Romania in urmatorii ani?
Ondrej Safar sta mai mult la Constanta de cateva luni incoace. Mai precis, de cand CEZ a castigat licitatia pentru achizitia proiectului Fantanele, unul dintre cele mai mari proiecte de energie eoliana din Europa Centrala si de Est, iar el a fost numit manager al acestui proiect. Nu numai ca este primul lui job in afacerile cu turbine eoliene, dar este si primul lui post de teren, care va implica deplasari dese pe zecile de hectare pe care se va desfasura primul mare parc instalat de turbine eoliene din Romania.
“Nu ma deranjeaza deloc ca este o munca de teren. Imi va face mare placere sa duc la bun sfarsit proiectul, mai ales ca va fi o buna referinta pentru mine realizarea lui”, spune Ondrej Safar. Proiectul Fantanele, unde a inceput constructia infrastructurii in urma cu cateva saptamani, va fi insa un capitol important si in CV-ul companiilor care au semnat cu CEZ pentru constructia parcului eolian. De fapt, inceperea efectiva a afacerilor eoliene in Romania indeamna mai multe companii sa isi puna la punct anumite segmente ale afacerii pentru a putea participa la astfel de proiecte.
Principalele vizate sunt companiile din domeniul constructiilor si al infrastructurii, cele de transport de mare gabarit si retelele de electricitate.
Pentru o companie din domeniul constructiilor, un contract pentru constructia si eventual montarea a cinci turbine poate aduce pana la un milion de euro, iar pentru o companie din transporturi, acelasi contract ar putea aduce pana la jumatate de milion de euro. Pentru compania de transport insa, si costurile cu investitiile pot fi semnificative.
Ion Lazar, directorul general al companiei de transport Lazar International, spune ca platformele necesare pentru transportul acestor turbine necesita investitii de cateva sute de mii de euro: “Aceste costuri merita facute daca se prinde un contract mare pentru transportul a cateva zeci de astfel de turbine”. Aceasta deoarece costurile cu transportul si instalarea sunt semnificative intr-un proiect. Semnificative din punctul de vedere al costurilor, dar nu numai. Transportul este problematic, mai ales daca distanta de la apa este mare (deoarece principalul mod de transport al turbinelor este cel maritim si eventual cel fluvial).
Pentru turbinele de la Adunatii Copaceni – turbine comandate de omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul companiilor Blue Air si Romstrade – a fost nevoie de incarcarea lor pe barje in portul Constanta pentru a fi duse astfel pana la Giurgiu si apoi transportate cu camionul pana la Adunatii Copaceni. Chiar si pentru o distanta de mai putin de 100 de kilometri, transportul a fost o aventura: turbinele au fost dezmembrate si incarcate pe camioane, dar elemente precum rotorul, foarte inalt si care cantareste 60-70 de tone, elicele sau baza turnului, care are peste sase metri diametru, au atras emotiile responsabililor cu transportul, mai ales ca podurile in Romania sunt situate la 4,6 metri fata de sosea. “Noroc ca de la Giurgiu la Adunatii Copaceni nu sunt poduri, pentru ca daca erau, nu am fi avut cum sa le transportam”, spune Gheorghe Tripon, directorul Green Energy, o companie care dezvolta propriul parc de centrale eoliene, dar care face si intermediere pentru vanzarea de turbine.
Pe langa costurile cu transportul, care pot ajunge si la 10% din costurile de instalare a unei turbine, apar si costurile cu instalarea. “Costurile cu constructia sunt in Vest de aproximativ 130.000 de euro pentru un MW (o turbina poate avea intre 1 si 2,5 MW), dar in Romania costul se poate dubla si poate ajunge si pana la 250.000 de euro pentru un MW”, spune Gheorghe Tripon, care admite inca ca se negociaza mult la acest capitol si ca, odata cu crearea unui reper in domeniu pentru contractori, preturile se vor mai aseza. Iar reperele sunt in curs de dezvoltare, dat fiind ca proiectele in domeniu abia au inceput: pentru anii viitori, autorizatiile date de Transelectrica prevad montarea a cel putin 2.000 MW, cei mai multi dintre ei in Dobrogea.
Daca tinem cont de faptul ca investitia intr-o turbina de 2 MW este de aproximativ 1,5 milioane de euro, Tripon estimeaza ca mai multi contractori din aceste domenii din Romania vor avea acces la contracte de aproximativ 100 de milioane de euro. Nu mai mult, deoarece aceste costuri sunt valabile daca producatorul turbinei nu are prin contract obligatia de a livra si monta turbina. Daca turbina e noua, de cele mai multe ori livrarea si montajul sunt asigurate de catre producator. De aceea, Ondrej Safar evita sa discute despre cat de mult vor insemna aceste costuri din totalul proiectului de la Fantanele (la achizitia proiectului de la fondul de investitii Continental Wind Partners, CEZ a anuntat ca pretul total, care include achizitia, dar si dezvoltarea proiectului, este de 1,1 miliarde de euro).
In cazul proiectului CEZ, furnizorul de turbine General Electric are prin contract obligatia de a le aduce la locul montarii, asadar, Ondrej Safar a scapat de problemele legate de masurarea inaltimii podurilor sau de alte amanunte prinvind aducerea in buna stare a turbinelor: “GE produce turbinele in Germania, le va aduce pana in Romania pe mare, iar pe cei 40 de kilometri de la tarm pana la Fantanele turbinele vor fi transportate pe sosea. Cei de la GE vor tine cont de dificultatile de transport din UE si le vor face in asa fel incat inaltimea maxima a bucatilor dezmembrate sa poata fi transportata fara probleme”. Cu toate ca a scapat de aceste probleme, managerul proiectului de la Fantanele are acum, ca activitate principala, coordonarea companiilor care fac proiectul. Mai precis, echipa condusa de Ondrej Safar trebuie sa coordoneze contractorii in asa fel incat in aprilie-mai 2009, cand primele turbine GE vor veni in Romania, la Fantanele sa fie gata cea mai mare parte a infrastructurii: drumuri, fundatii pentru turbine si montarea instalatiilor electrice pentru conectarea imediata la retea.
“Trebuie sa pregatim infrastructura in timp util si suntem multumiti ca, daca in primele saptamani de la preluarea proiectului am lucrat la proiectarea parcului, in urma cu trei saptamani am inceput constructia lui efectiva”, spune Safar. El mentioneaza ca nu toata infrastructura parcului va trebui sa fie gata pana atunci, ci in principal acele parti aferente primei transe de turbine. “Turbinele vor fi aduse in mai multe transe in Romania, astfel ca pana in decembrie 2009, toate cele 139 de turbine (cu capacitate de 2,5 MW, asadar, 347 MW putere totala instalata) din prima etapa sa fie deja montate la Fantanele”, spune Ondrej Safar. A doua etapa a proiectului, cea de la Cogealac, va incepe in 2010 si va presupune montarea a aproximativ 101 turbine pana la sfarsitul anului – care vor genera 252 MW. De constructia infrastructurii se ocupa un consortiu condus de compania Eneria, din care fac parte Viarom, pentru lucrarile de constructie, si EnergoBit, pentru toate lucrarile electrice. Acestea sunt primele companii care vor putea spune ca au participat la primul proiect eolian in Romania.