Cei care vaneaza energia vantului
Are 100 de metri inaltime, 99 de metri diametru, cantareste cam 300 de tone, se numeste turbina eoliana si trebuie transportata si apoi instalata. Credeti ca transportul si instalarea a peste o mie de astfel de masinarii ar genera un business in Romania in urmatorii ani?
Ondrej Safar sta mai mult la Constanta de cateva luni incoace. Mai precis, de cand CEZ a castigat licitatia pentru achizitia proiectului Fantanele, unul dintre cele mai mari proiecte de energie eoliana din Europa Centrala si de Est, iar el a fost numit manager al acestui proiect. Nu numai ca este primul lui job in afacerile cu turbine eoliene, dar este si primul lui post de teren, care va implica deplasari dese pe zecile de hectare pe care se va desfasura primul mare parc instalat de turbine eoliene din Romania.
Ion Lazar, directorul general al companiei de transport Lazar International, spune ca platformele necesare pentru transportul acestor turbine necesita investitii de cateva sute de mii de euro: “Aceste costuri merita facute daca se prinde un contract mare pentru transportul a cateva zeci de astfel de turbine”. Aceasta deoarece costurile cu transportul si instalarea sunt semnificative intr-un proiect. Semnificative din punctul de vedere al costurilor, dar nu numai. Transportul este problematic, mai ales daca distanta de la apa este mare (deoarece principalul mod de transport al turbinelor este cel maritim si eventual cel fluvial).
Pentru turbinele de la Adunatii Copaceni – turbine comandate de omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul companiilor Blue Air si Romstrade – a fost nevoie de incarcarea lor pe barje in portul Constanta pentru a fi duse astfel pana la Giurgiu si apoi transportate cu camionul pana la Adunatii Copaceni. Chiar si pentru o distanta de mai putin de 100 de kilometri, transportul a fost o aventura: turbinele au fost dezmembrate si incarcate pe camioane, dar elemente precum rotorul, foarte inalt si care cantareste 60-70 de tone, elicele sau baza turnului, care are peste sase metri diametru, au atras emotiile responsabililor cu transportul, mai ales ca podurile in Romania sunt situate la 4,6 metri fata de sosea. “Noroc ca de la Giurgiu la Adunatii Copaceni nu sunt poduri, pentru ca daca erau, nu am fi avut cum sa le transportam”, spune Gheorghe Tripon, directorul Green Energy, o companie care dezvolta propriul parc de centrale eoliene, dar care face si intermediere pentru vanzarea de turbine.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro