Real Estate. Cum poţi să redesenezi locuinţe, dar şi percepţii, în piaţa serviciilor de arhitectură şi design?

Autor: Ioana Matei Postat la 16 octombrie 2023 68 afişări

Arhitecta Roxana Dan a studiat şi chiar lucrat în afara ţării, dar s-a întors acasă mizând pe potenţialul unei pieţe aflate în creştere. Pare că nu a greşit, având în vedere că post-pandemie, românii sunt din ce în ce mai atenţi la influenţa pe care o are spaţiul în care trăiesc asupra vieţii lor. Loc de creştere însă mai este.

De mic copil am ştiut că voi deveni arhitect. Tatăl meu este constructor şi pot să zic că am ajuns destul de des, copil fiind, pe şantiere. Am avut şi înclinaţie înspre desen, bricolaj - cred că şi asta a avut destul de multă greutate, dar cred că şi părinţii m-au ghidat în direcţia aceasta”, îşi descrie Roxana Dan alegerea profesională timpurie în una dintre ediţiile recente ale emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. Ea a studiat şi în afara ţării şi a şi lucrat în străinătate, astfel că are un termen de comparaţie când vine vorba de nivelul de dezvoltare a pieţei locale. „Cred că este destul de greu la noi cu arhitectura - încă este un serviciu  pe care clienţii nu prea îl înţeleg. Mulţi dintre ei nici nu îl solicită, cred că nu au nevoie de arhitect, însă este o piaţă în creştere. În ultimii ani mai ales se caută foarte mult servicii de design interior, dar am întâlnit şi clienţi atenţi la cultura vizuală, care ne ascultă în totalitate şi care doresc să fie educaţi, adică întreabă şi vor să înţeleagă ceea ce facem”. S-a întors acasă mai ales pentru familie, dar şi pentru că ea considera că există loc de creştere pe această piaţă: „Îţi doreşti să lucrezi undeva unde chiar poţi să vii cu ceva nou - într-o piaţă suprasaturată e mai greu să faci asta”. După revenirea în ţară, a lucrat mai întâi ca angajat, iar în 2016 a înfiinţat propriul studio de arhitectură, Studium on Space. A început cu proiecte de amenajări interioare, axate mai ales pe reconversia unor spaţii deja existente, iar ulterior a trecut la refaţadizare şi la amenajare exterioară şi interioară. „După ce am dobândit mai multă experienţă pe cont propriu,  am migrat în zona de HoReCa şi am lucrat la proiecte de hoteluri, de pensiuni, restaurante, iar ulterior au început să vină clienţi cu locuinţe către noi, astfel că am început să creştem şi în zona aceasta”, descrie ea evoluţia studioului de arhitectură. În acest moment lucrează cu o echipă de opt oameni -  „Suntem practic împărţiţi. Unii dintre noi se ocupă de partea de ofertare sau de management ai şantierelor, nu se ocupă de randări, de proiectare”.

Bugetul unei amenajări este relativ – variind în funcţie de produsele folosite, evident, mobilierul customizat fiind cel mai scump.

 Cel mai recent proiect în care s-a implicat este Edenholz, un ansamblu de locuinţe pasive construit în localitatea Tunari din apropiere de Bucureşti. „Edenholz este un proiect care are o abordare normală”, descrie ea acest proiect. „Vine cu o normalitate care la noi în România poate este percepută ca fiind spectaculoasă. Proiectul are trotuar, în contextul în care sunt foarte multe ansambluri rezidenţiale construite în Bucureşti care nu au trotuar, are finisaje de calitate folosite atât la interior cât şi la exterior. Nu vezi cabluri, burlane, totul este ascuns, totul este proiectat în detaliu”, descrie arhitecta câteva din particularităţile proiectului.  De asemenea, locuinţele din ansamblu sunt verzi, adică vin cu panouri fotovoltaice, cu pompe de căldură şi alte tehnologii care asigură pasivitatea locuinţe. Proiectul include 22 de locuinţe individuale, toate construite deja, iar până în prezent au vândut 80% din ansamblu. „Cred că până la finalul anului va trebui să închidem tot proiectul.” Preţurile variază în funcţie de numărul de camere şi porneşte de la 320.000 de euro pentru o locuinţă pe care ei o descriu drept standard, care are o suprafaţă de 140 de metri pătraţi, iar casa cu cea mai mare suprafaţă se întinde pe 200 de metri pătraţi. În ceea ce priveşte pragul cel mai de sus al preţului, spune că nu l-au fixat cu clientul încă. Cine sunt clienţii? „Avem şi clienţi străini, doi, dar restul sunt români. Sunt fie oameni de business, IT-şti sau medici.” În ceea ce priveşte contextul economic actual, Roxana Dan observă că oamenii sunt mult mai calculaţi, dar vânzările lor merg bine: „Locuinţele noastre sunt nişte locuinţe premium şi în momentul de faţă nu prea avem competiţie, aşadar, vânzările au mers destul de bine din acest punct de vedere. A existat un vid în piaţă pe zona de proiecte high-end. În ultimii ani s-au construit câteva proiecte mai în centru, să zic, la nivelul acesta, dar cu preţuri  inaccesibile. Cred că proiectele bune se vând foarte repede.”  

Carte de vizită Roxana Dan:

1. În perioada 2010-2017 a studiat arhitectură, urbanism şi design interior – a început studiile la Universitatea Ion Mincu din Bucureşti, iar pe parcursul anilor de studenţie a fost plecată cu burse la Universitatea Tehnică din Stuttgart, la Universitatea Tehnică din Berlin şi la Tsinghua University în Beijing;

2. Pe perioada studiilor s-a implicat în multe proiecte cu scop umanitar, a fost chiar o perioadă plecată în Sri Lanka unde s-a implicat în procesul de proiectare a unei şcoli;

3. După finalizarea studiilor, a început stagiatura în biroul lui Atilla Kim, şi a decis că e momentul să îşi înfiinţeze propriul birou de arhitectură, Studium on Space;

4. În 2019 a lansat şi propriul brand de bijuterii, Lisa&Co.

4 întrebări şi răspunsuri din discuţia cu Roxana Dan

1. Ce îşi doresc românii să aibă în casele lor? Există vreun trend care se distinge din discuţiile cu ei?

Am observat că majoritatea clienţilor vor un birou acasă. Toată lumea a lucrat de acasă, oamenii au învăţat că este mai comod aşa, că se economiseşte  timp, deci au nevoie de un spaţiu de lucru. Toţi îşi doresc o curte sau o grădină foarte frumos amenajată şi pot să zic că am început să văd un accent mai mare pe frumos decât pe practică. Înainte, toată lumea ne cerea să fie practică locuinţa şi estetica nu conta atât de mult. Însă în ultima vreme am văzut că primează frumosul.

2. Cerinţe atipice din partea clienţilor?

Cerinţe mai atipice avem în fiecare zi. Pot să zic că locuinţele aduc mereu provocări noi, e vorba despre noutăţile tehnologice mai ales şi pentru noi. Oamenii vor multă tehnologie – avem foarte multe lucruri care trebuie integrate în locuinţă înainte ca pereţii să fie închişi.

3. De ce să apelăm la un arhitect când ne amenajăm locuinţa?

Un arhitect întoarce un spaţiu pe toate părţile – se gândeşte la ce merge foarte bine şi la ce nu merge – practic cineva face foarte multă muncă şi îşi bate foarte mult capul până când îţi oferă un plan de amenajare şi o randare. Şi eu cred că este un serviciu complet justificat prin care se economisesc foarte multe costuri şi care apoi are un impact pozitiv asupra vieţii tale, asupra mediului în care trăieşti, care te influenţează destul de mult.

4. Cum a evoluat piaţa serviciilor de arhitectură şi de amenajare în contextul actual?

Oamenii sunt mult mai rezervaţi în ceea ce priveşte achiziţionarea locuinţelor, au crescut foarte mult dobânzile în primul rând şi în al doilea rând, pandemia şi războiul au adus anumite semne de întrebare. Însă pot să vorbesc şi de o creştere a interesului pentru a avea o locuinţă mai frumoasă, pentru a avea o curte bine şi frumos amenajată, pentru a avea un birou acasă, pentru că toată lumea pe perioada pandemiei a lucrat de acasă şi cumva această tendinţă s-a menţinut şi acum, având în vedere că foarte multe persoane lucrează încă remote.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.