Câte automobile de lux de peste 250.000 de euro s-au vândut în România în ultimii doi ani?
Cel puţin 350 de automobile noi de peste 250.000 de euro au fost înmatriculate în România în 2023 şi 2024. Ferrari, Lamborghini, Bentley sau Rolls-Royce sunt printre cele mai căutate, însă clienţii nu mai vor „stoc”, ci optează tot mai des pentru ediţii limitate.
Ferrari este primul brand care a pariat pe potenţialul României. Întâi a fost service-ul în 2007, iar în mai 2008 era inaugurat oficial showroomul, vizavi de aeroportul Otopeni. Cererea era tot mai mare, potenţialul ridicat. La acea vreme, targetul de vânzări era de 10-15 maşini pe an, pentru ca în 2024 înmatriculările de maşini Ferrari noi să ajungă la 65.
La câteva luni distanţă, în octombrie 2008, Porsche România deschidea şi primul showroom Bentley în cadrul Porsche Nord. Deja însă criza economică mondială îşi arăta primele semne, iar proiectul Porsche Pipera 2 avea să fie pus pe hold o perioadă.
Acolo avea să fie construit primul centru integrat dedicat mărcilor premium şi de lux – Audi, Porsche, Bentley şi Lamborghini. Dar acesta a fost inaugurat în 2013, moment în care Bentley şi Lamborghini au intrat pe un puternic trend ascendent – de la câteva unităţi pe an, s-a ajuns la zeci de unităţi anual. Mai mult, centrul din Bucureşti este considerat acum a fi printre cele mai performante din lume. La 18 ani distanţă de la inaugurarea service-ului Ferrari, cei de la Holand Automotive Group, cu sediul central în Canada, au decis să cumpere businessul fondat de familia Bazac şi să transforme Forza Rossa în Ferrari of Bucharest.
„România este o piatră preţioasă ascunsă şi prezintă un potenţial imens, iar noi suntem încântaţi să aducem expertiza noastră dovedită şi cele mai bune practici din industrie pentru a îmbunătăţi călătoria clientului la Ferrari de Bucureşti”, spune pentru presa internaţională Gad Bitton, preşedinte şi CEO al Holand Automotive Group.
Adăugarea Ferrari de Bucureşti reflectă dedicarea Holand Automotive Group pentru îmbunătăţirea experienţelor clienţilor şi avansarea pieţei auto de lux.
Holand Automotive Group este un lider în retailul auto de lux şi proprietar al Ferrari Quebec în Montreal, precum şi al Ferrari of South Bay şi Ferrari of Rancho Mirage în California.
„Proximitatea sa faţă de pieţele-cheie europene şi bogăţia în creştere o fac ideală pentru creşterea segmentului auto de lux, cu acces strategic la regiunile învecinate”, şi-a explicat decizia Gad Bitton. De la sediul său din Montreal, Holand Automotive Group s-a stabilit ca un jucător cheie în lumea auto de lux şi exotic. Grupul operează un portofoliu impresionant de francize premium şi ultra-luxury, inclusiv Ferrari Quebec, Ferrari of South Bay, Ferrari of Rancho Mirage, Rolls-Royce Motor Cars Quebec, Lamborghini Palm Beach şi McLaren Ville de Québec. Grupul deţine, de asemenea, renumitul circuit Mont-Tremblant din Canada, oferind evenimente şi experienţe exclusive de motorsport.
Decizia poate fi explicată şi de înmatriculările de maşini din 2024. Spre exemplu, anul 2025 a adus pe piaţa locală încă de la început livrarea unuia dintre cele mai scumpe automobile din lume – Lamborghini Sian, care poate costa, chiar şi pre-owned, între 2,5 şi 3,5 milioane de euro. Livrarea acestuia zilele trecute vine însă după un 2024 în care dealerii de maşini de lux au livrat aproape 200 de automobile exclusiviste, multe dintre ele cu preţuri de peste 500.000 de euro. Ferrari este de departe câştigătorul absolut în 2024, care nu doar că a înregistrat 65 de maşini noi înmatriculate, dar şi cele mai scumpe dintre toate automobilele din România – Ferrari SF90 XX Stradale şi Ferrari 812 Competizione, care costă cel puţin 1,6 milioane de euro fiecare, iar în total, nu mai puţin de şase maşini din cele două modele au fost livrate în România. Lamborghini se poate lăuda de asemenea cu şapte maşini Revuelto, care au un preţ de circa 800.000 de euro fiecare, potrivit site-urilor de specialitate.
„Pentru Porsche Inter Auto România, 2024 a fost un an de creştere pentru toate mărcile de lux, impulsionat şi de lansări de modele noi, şi de apetitul tot mai mare al clienţilor pentru ediţii limitate şi configuraţii speciale. Prin intermediul Lamborghini AdPersonam, Bentley Mulliner şi Porsche Exclusive Manufaktur le-am oferit clienţilor posibilitatea de a crea exemplare cu totul deosebite care, alături de ediţiile speciale pe care le-am adus pentru ei, ajung să-şi conserve mai bine valoarea în timp sau chiar să-şi crească atractivitatea. Livrarea istorică din această săptămână a celui mai scump Lamborghini Sian omologat pentru circulaţie pe drumurile publice e cel mai recent exemplu. Maşina are o valoare extraordinară şi pentru că este o filă din istoria Lamborghini”, a spus Alin Tapalagă, director general Porsche Inter Auto, compania de retail a Porsche Holding în România, care este şi importator pentru Porsche, Lamborghini şi Bentley.
Automobilele de lux, în special cele realizate în ediţii limitate, sunt de multe ori văzute şi drept oportunităţi de investiţie deoarece, în multe cazuri, valoarea acestora creşte în timp. Mai mult, acestea nu mai sunt simple mijloace de transport, ci ele de obicei concurează la achiziţie cu imobile sau iahturi de lux.
Spre comparaţie, în 2024 au fost realizate în România tranzacţii cu proprietăţi imobiliare comerciale totalizând aproximativ 730 milioane de euro, incluzând doar pe cele de cel puţin 5 milioane de euro, în creştere cu 47% faţă de 496 milioane de euro în 2023.
Dacă anii anteriori jucătorii internaţionali aveau un cuvânt greu de spus, în 2024 mulţi antreprenori români au investit în active imobiliare, preferând de obicei parcuri de retail, iar acestea au fost şi cele mai tranzacţionate în 2024. La fel, pe piaţa industrială şi logistică, mulţi antreprenori au investit şi au ridicat depozite, ulterior vândute sau închiriate unor jucători internaţionali.
Spre exemplu, chiar dacă în 2024 performanţa pieţei imobiliare comerciale a fost mai bună decât în 2023, volumul total de investiţii s-a situat totuşi cu 18% sub media anuală pentru perioada 2014-2023 (886 milioane de euro) şi sub aşteptări, din cauză că închiderea unor tranzacţii importante a fost amânată pentru 2025.
Cea mai mare pondere în 2024 au avut-o spaţiile industriale (40%), cu 290 milioane de euro, fiind urmate de centrele comerciale (31%), cu aproximativ 225 milioane de euro, şi de clădirile de birouri (23%), cu 166 milioane de euro.
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în 2024 cu aproape cinci procente faţă de anul anterior, la 151.105 unităţi, potrivit datelor centralizate de Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În decembrie înmatriculările au accelerat cu 21% la un total de 13.800 de unităţi.
Din mărcile din top zece, trei au reuşit performanţa de a creşte cu două cifre – Toyota, Hyundai şi Mercedes-Benz. De partea cealaltă, cu toate că piaţa a fost una pe plus în 2024, cinci mărci din top zece au punctat scăderi, cele mai mari, de trei procente, fiind înregistrate de Renault şi Suzuki.
Toyota a punctat cea mai bună performanţă în 2024, fiind brandul cu cea mai mare creştere, de 22% dar şi marca de import de pe prima poziţie, cu aproape 13.000 de autoturisme noi înmatriculate.
Din total, maşinile electrice au reprezentat aproape 9.800 de unităţi, faţă de 15.300 în 2023. Practic, pe fondul înjumătăţirii tichetului Rabla Plus, de la 10.000 la 5.000 de euro, volumele s-au apropiat în 2024 de cele din 2022, când se înmatriculau 11.600 de maşini. De partea cealaltă, scăderea cea mai mare vine din reducerea volumelor modelului Dacia Spring, care la 11 luni scădea cu mai bine de 60%.
În ceea ce priveşte piaţa de maşini rulate, aceasta a explodat pe final de an – 29.600 de turisme vechi înmatriculate, în creştere cu 66% faţă de decembrie 2023. Per total, în 2024, s-au înmatriculat aproape 330.000 de maşini rulate pe plan local, în creştere cu 4% faţă de 2023.
La nivel european înmatriculările de electrice au punctat un avans de aproape zece procente în septembrie, dar la nivelul primelor nouă luni piaţa continua să fie cu 5,8% sub perioada similară din 2023, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în principal din cauza Germaniei, unde scăderea a fost de 28,6% pe fondul eliminării bonusurilor pentru electrice.
Urmărește Business Magazin
![](https://cnt.m.ro/c.gif?id=22676794&pid=341)
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro