E comod in Romania

Postat la 15 iulie 2008 153 afişări

In timp ce majoritatea firmelor care lucreaza incaltaminte in tara incearca mai degraba sa-si mute productia in zone cu costuri mici, in planul de afaceri al italienilor de la Geox, Romania va continua sa livreze cel putin 11% din totalul de perechi de incaltaminte vandute la nivel international.

“Nu plecam nicaieri. Producem pantofi de calitate cu preturi pe masura, deci ne permitem sa suportam costurile cu manopera”, sustine ferm Mario Moretti Polegato, presedintele Geox, comentand tendinta multor fabrici din tara care cauta sa produca mai ieftin in estul Europei, in tari ca Republica Moldova sau Ucraina. Nu numai ca nu are ganduri de plecare, dar fondatorul Geox continua investitiile in Romania; cea mai recenta, de un milion de euro, a vizat un departament de cercetare si design, proaspat deschis pe platforma fabricii Tehnic Development, pe care italienii o detin la Timisoara.

 

Concret, daca pentru noile modele lansate lucrau pana acum echipe de designeri si specialisti din Italia, de la inceputul acestei luni, 30 de tineri recrutati de la Facultatea de Design din Iasi creeaza prototipurile pentru noile colectii de pantofi Geox. “Este o miscare strategica si urmareste lansarea de noi modele concepute in tarile unde acestea se vor si produce”, precizeaza Polegato, adaugand ca fiecare fabrica a companiei produce alt tip de pantofi. In Brazilia, de exemplu, Geox produce mocasini si incaltaminte eleganta pentru femei, in Romania sunt produsi pantofi comozi de zi, si pentru femei si pentru barbati, iar in ultima fabrica deschisa luna aceasta in Slovacia vor fi produsi pantofi eleganti pentru barbati.

 

In opt ani, de cand face productie in Romania, Geox a investit 75 de milioane de euro in constructia si tehnologizarea fabricii de 40.000 de metri patrati de la Timisoara, unde se fac 2,5 milioane de perechi de incaltaminte pe an, adica mai mult de 10% din totalul de 23 de milioane de perechi de pantofi produsi in toate fabricile companiei. “Ca volum e bine, dar ca vanzari, afacerea de aici are o contributie mica la businessul total”, explica presedintele Geox. Pentru anul acesta, compania asteapta totusi o crestere de 84% a vanzarilor in Romania, pana la 2,4 milioane de euro, de la 1,3 milioane de euro, cat a vandut anul trecut in tara.

 

Mario Moretti Polegato recunoaste ca si afacerea lui a fost afectata de criza de forta de munca, dar “au venit altii in locul celor care au plecat, pentru ca ne permitem sa oferim salarii mai mari decat intreprinderile autohtone”. Pentru Geox lucreaza in Romania circa 1.800 de angajati. “Daca tinem cont ca am plasat comenzi si altor fabrici externe ca Banatim sau Guban, indirect mai lucreaza pentru noi inca vreo 3.000 pe persoane”, calculeaza presedintele Geox. La nivel international, compania numara 30.000 de angajati in fabrici deschise in 28 de tari.

 

Miliardarul Mario Moretti Polegato si-a castigat averea, estimata de revista Forbes la 2,1 miliarde de euro, cu o idee considerata nerentabila de marii producatori internationali de incal­taminte: gauri in talpa pantofilor, care sa permita aerului sa circule in timpul purtarii.

 

Moretti si-a brevetat inventia in 1995, cand a infiintat si firma Geox, cu un capital de 500.000 de euro, imprumutati de la banca. Productia, care a inceput cu cinci angajati, s-a axat initial pe incaltaminte pentru copii. “Am pornit de la ideea ca 90 la suta dintre noi incaltam pantofi cu talpa de cauciuc si doar restul prefera pielea. Am cautat si am gasit solutia pentru un pantof in care sa nu transpire piciorul”, arata Polegato diferenta fata de un pantof obisnuit. “Pantoful care respira”, cum si-a numit conceptul, este acum un brevet protejat in peste 100 de tari.

 

In 2002, Geox si-a diversificat productia si a obtinut brevetul si pentru un tip de jacheta care permite aerisirea in jurul subsuorilor. Productia de imbracaminte reprezinta circa 5% din totalul vanzarilor companiei, care anul trecut au ajuns la 770 de milioane de euro. Din 2004, compania pe care Polegato o controleaza, cu 71% din actiuni, a fost listata la Bursa din Milano. Geox are in prezent o capitalizare de piata de 2,2 miliarde de euro.

Marca Geox se vinde in 11.000 de magazine din lume, dintre care aproape 1.000 de monobranduri sunt operate direct de producator. “Vindem direct doar pe principalele piete, cum sunt Italia, Spania, Franta sau Germania. In rest preferam parteneri locali care sa ne ajute sa dezvoltam rapid marca in toate tarile”, precizeaza Mario Moretti Polegato.

 

Pentru dezvoltarea in continuare in Romania, Geox si-a bazat tinta de crestere si pe retail, prin intermediul Otter Distribution, care opereaza o retea de sase monobranduri Geox, deschise in Bucuresti, Constanta, Iasi si Brasov. Partenerul roman al italienilor a avut anul trecut o cifra de afaceri de 13,5 mil. euro, 20% din vanzarile totale reprezentand marca Geox, precizeaza Ioana Stan, director de marketing in cadrul companiei. In total, Otter Distribution opereaza in prezent o retea de 30 de magazine Otter (20), Geox (6), Fila (1), un multibrand Selections, plus monobrandul M Missoni. Pentru anul in curs, Filip Schwartz, directorul general al Otter Distribution, estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 33%, pana la 18 mil. euro. 

 


Cum se imparte piata

 

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/e-comod-in-romania-2783920
2783920
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.