Maratonist la propriu, dar şi în business. Care este povestea lui Adrian Garofeanu, CEO al unuia dintre cei mai mari jucători de pe piaţa materialelor izolante
În ciuda unui mediu de business dominat, din timp în timp, de instabilitate, prin prisma crizelor apărute, cariera lui Adrian Garofeanu a fost una cât se poate de stabilă. De aproape 15 ani se află la cârma companiei Knauf Insulation România, iar de nouă ani conduce şi piaţa vecină, Bulgaria. Ce se ascunde în spatele acestei statornicii?
„Am ajuns să lucrez la Knauf Insulation în urmă cu 14 ani, când căutam să-mi schimb jobul pentru că nu mă simţeam împlinit profesional. Ulterior am descoperit acest domeniu şi am realizat că este unul în care îmi face plăcere să activez şi să mă dezvolt”, spune Adrian Garofeanu, sub conducerea căruia compania - unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa materialelor izolante, a încheiat anul trecut, pe plan local, cu o cifră de afaceri de 19 milioane de euro, în creştere de la 14 milioane de euro, venituri înregistrate în 2020. De-a lungul evoluţiei sale în cadrul companiei, provocările au fost mereu noi şi constante, iar situaţiile şi proiectele, la fel. „Toate aceste aspecte m-au făcut să simt că am schimbat jobul de câteva ori în ultimii 15 ani.” Deşi pare o perioadă lungă, în care pot apărea rutina şi demotivarea, de când a început să lucreze aici spune că a experimentat o mare variaţie din punct de vedere profesional. „Compania există pe piaţa locală din 2008, a luat naştere în plină criză economică. Între timp lucrurile au evoluat şi s-au schimbat foarte mult. Dezvoltarea businessului, formarea unei echipe locale, schimbarea responsabilităţilor profesionale, pandemia care ne-a schimbat tuturor modul de a lucra, în care ne raportăm la ceea ce avem, războiul care nimeni nu credea că se poate întâmpla în zilele noastre, actuala criză energetică, toate acestea au făcut ca niciun an să nu semene cu altul. În plus, faptul că lucrez într-o companie care înţelege responsabilitatea faţă de mediu, faţă de generaţiile următoare, pe care le influenţăm, a contat enorm”, explică executivul secretul stabilităţii în cadrul companiei. Colegii din ţară şi din afară spune că reprezintă, la rândul lor, un factor motivaţional purternic pentru care este în companie de un deceniu şi jumătate.
Într-o frază, el îşi descrie cariera drept un parcurs muncit, pornit cu multă curiozitate, dorinţă de a înţelege şi cu şansa unor oameni de la care a avut de învăţat. Partea cea mai bună, adaugă Garofeanu, este că acest drum nu s-a încheiat, iar premisele sunt aceleaşi: curiozitatea, învăţarea, inspiraţia, dorinţa de a-şi lăsa amprenta pe un business cu adevărat sustenabil, lucruri care îl motivează şi azi la fel de mult.
„Unde mă văd peste alţi 15 ani? Îmi place să lucrez cu oamenii, îmi plac provocările şi ţintele ambiţioase. Aşa că voi fi, cu siguranţă, într-un loc în care voi putea contribui şi aduce plus- valoare prin prisma experienţei profesionale. Dar cel mai important, sigur voi face ce îmi place. Înainte de a mă alătura Knauf Insulation am avut o experienţă internaţională, în Elveţia, unde am lucrat aproximativ 3 ani. Aşa că pot spune că atât timp cât îţi place proiectul sau provocarea, va fi mai uşor să iei o decizie.”
Vorbind şi de greşelile făcute de-a lungul carierei, Adrian Garofeanu spune că toţi le facem şi este absolut firesc să greşim în orice proces de evoluţie, dar subliniază că e important să înţelegem din erori, să identificăm greşeala, motivele pentru care am greşit şi ce trebuie să facem diferit pe viitor. „Câteodată greşelile sunt cel mai bun lucru de care avem nevoie, ca un duş rece care ne face să vedem lucrurile mai bine, mai clar. Lucrând cu oameni înveţi multe de la ei şi din reacţiile lor. Important este să vrei asta, să acorzi timp, să ceri şi să oferi feedback.” O lecţie pe care executivul a învăţat-o în urmă cu mult timp este aceea de a nu reacţiona impulsiv, emoţional, în situaţii importante. „Acordă-ţi timpul de a analiza şi de a înţelege înainte de a acţiona sau de a răspunde”, este sfatul său.
O gândire strategică, la birou şi în afara lui. „Împărtăşiţi-ne ceva ce mediul de business nu ştie despre dumneavoastră”, i-am cerut executivului. A ales să ne povestească despre unul dintre hobby-urile sale. „În afara jobului fac mai multe lucruri care îmi plac, care mă relaxează şi îmi dau energia necesară de zi cu zi. În primul rând, alerg maratoane de mai bine de 8 ani. Este un sport foarte interesant, pentru care ai nevoie de multă energie dar şi de o strategie de abordare. Este ca în business: te pregăteşti, îţi faci strategia şi apoi începi să alergi un traseu de 42 de kilometri. Resursele se consumă pe parcurs dar, dacă o ai strategie bună, îţi ajung până la final. Când alergi un maraton îl începi cu „picioarele” dar îl termini cu „capul”, în sensul că trebuie să dozezi foarte bine energia până la finalul celor 42 de kilometri. Alergarea la maraton este o formă foarte bună de disciplină personală, care ajută enorm şi în viaţa profesională.”
În ceea ce priveşte agenda de business, spune că poate fi diferită în fiecare zi. „Ca manager ai multe zone de responsabilitate, trebuie să le acorzi atenţie şi să le tratezi cu importanţă pe fiecare în parte. Cu cât este mai mare complexitatea, cu atât mai important este să fii bine organizat, să ai un to do list bine pus la punct, care să te centreze şi să te ajute să te organizezi.” În săptămâna de lucru, adaugă el, sunt foarte importante inclusiv discuţiile şi întâlnirile cu colegii, primirea şi oferirea feedbackului, dar şi intâlnirile cu clienţii, cu reprezentanţi ai altor companii, pentru a avea o mai bună înţelegere a pieţei, a tendinţelor din domeniu şi a rămâne ancorat în realitatea businessului.
Iar despre work-life balance, crede că este un aspect foarte important pentru fiecare dintre noi, deoarece ne echilibrează profesional şi personal, ne oferă energia de care avem nevoie. În acelaşi timp, adaugă el, este diferit pentru fiecare, pentru simplul fapt că suntem diferiţi şi avem moduri de viaţă aparte. „Însă cât timp faci ceea ce îţi place, lucrezi cu plăcere, este foarte uşor să găseşti acest echilibru pentru că nu simţi că sunt lucruri foarte diferite. În ecuaţia work-life, work nu e diferit de life, e doar parte a ei. Ideal ar fi să ai un job care să-ţi placă la fel de mult ca activităţile din viaţa personală, să te bucuri când te vezi cu colegii ca atunci când te vezi cu prietenii.”
Iar apariţia crizelor consideră că ne aduce şi o bună şansă de a reevalua modul în care lucrăm, de a reseta obiective, de a aplica noi strategii. „Colegii mei, oamenii cu care lucrez zi de zi, sunt poate cea mai importantă sursă de energie pentru mine. Alături de ei am reuşit să trecem prin toate momentele critice sau prin crizele majore. Împreună am performat mai bine decât alţii şi am ştiut să ne bucurăm de reuşite.”
CV de maratonist
• Adrian Garofeanu s-a alăturat echipei Knauf Insulation în urmă cu 15 ani şi de atunci conduce operaţiunile locale ale companiei;
• De nouă ani a primit şi cârma operaţiunilor pieţei vecine, Bulgaria;
• A absolvit Facultatea de Energetică, secţia Ingineria Mediului, din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti;
• Este pasionat de sport şi de opt ani participă la maratoane.
Orizonturi noi. În ultimii ani, antreprenorul spune că piaţa de vată minerală, pe care compania activează, a fost în creştere, atât datorită numărului foarte mare de clădiri neizolate, cât şi pe fondul conştientizării populaţiei cu privire la faptul că reducerea consumului energetic se face, în primul rând, printr-o bună izolare a casei, care aduce, automat, un confort sporit iarna şi vara. Pe de altă parte, adaugă el, pandemia a avut momente de incertitudine fireşti, mai ales la început, în perioada de lockdown. Ulterior, activitatea în construcţii s-a schimbat uşor: „Oamenii şi-au schimbat preferinţele în materie de locuinţe, au început să caute case la marginea oraşului, cu grădină, pentru un confort sporit pe fond de carantină şi de lucru de acasă. S-a raportat o cerere mărită pe segmentul rezidenţial pentru case faţă de apartamente.” Tot în contextul carantinei şi al restricţiilor aminteşte însă că au apărut şi blocajele logistice la nivel mondial, şi lipsa disponibilităţii de materii prime, care a generat creşteri de cost pentru majoritatea materialelor de construcţii.
„În momentul în care speram că vom ieşi din pandemie şi că lucrurile se vor normaliza, a apărut conflictul militar major la graniţa ţării. Conflict ce a dat peste cap orice plan, strategie şi a dus întreaga omenire într-o situaţie greu de imaginat. Suntem în deficit de resurse de bază, petrol şi gaze, fapt ce duce la o continuare a creşterii preţurilor, a inflaţiei. Este momentul în care guvernele caută surse de energie şi măsuri de reducere a consumului. Să nu uităm, în acest context, că cel mai eficient mod de a reduce consumul energetic este o izolare foarte bună a clădirilor, aspect ce ar trebui să se regăsească pe agenda fiecărui guvern. 40% din energia consumată la nivel global se duce spre încălzirea şi răcirea clădirilor. Iată de ce reducerea acestui consum are impact imediat şi semnificativ în reducerea consumului global de energie”, notează executivul.
Pentru el şi echipa sa, anul 2022 a venit cu o nouă mare provocare. „Am achiziţionat fosta fabrică de sticlă Gecsat, de la Târnăveni, Mureş, iar acum suntem în plin proces de integrare a echipei în cultura organizaţională Knauf Insulation, de modernizare a liniei de producţie, în paralel cu pregătirea etapei de construcţie pentru o fabrică nouă şi modernă.” Până la acest moment, în unitatea din judeţul Mureş compania a investit aproximativ 3 milioane euro pentru modernizarea şi retehnologizarea liniei de producţie existente, care funcţionează deja şi produce vată minerală Knauf cu tehnologia ECOSE. „Obiectivul nostru în ceea ce priveşte etapele acestui proiect este de a pune în funcţiune în România o linie de producţie performantă la standardele Knauf Insulation, care să asigure condiţii de lucru superioare şi sigure pentru angajaţi şi produse de cea mai bună calitate pentru clienţi, respectând în acelaşi timp standardele de responsabilitate ecologică.” Odată cu preluarea fabricii, şi numărul mediu de salariaţi ai Knauf Insulation România, care în 2021 era de 16 persoane, a evoluat la 67.
În continuare, compania va demara lucrări de construcţie pentru extinderea instalaţiei de producţie existente şi investiţii în echipamente, inclusiv o nouă fabrică de producţie, pentru a răspunde în mod eficient nevoilor clienţilor din România şi din regiune. „Obiectivul nostru este să ne poziţionăm ca cel mai important furnizor de vată minerală de sticlă din România şi să operăm la Târnăveni cea mai mare şi mai modernă fabrică de vată minerală din Europa Centrală şi de Est din cadrul Grupului Knauf.” Fabrica Knauf Insulation de la Târnăveni are în prezent o capacitate de producţie anuală de peste 6.000 de tone, iar în urma celei de-a doua etape de retehnologizare a liniei actuale, capacitatea de producţie va creşte la peste 8.000 de tone. În plus, odată cu implementarea întregului plan investiţional, unitatea va asigura o capacitate de producţie anuală de circa 60.000 de tone de vată minerală, cu scopul de a deservi atât necesarul intern, cât şi pieţele din Europa Centrală şi de Est. Pe plan internaţional, Knauf Insulation are 30 de unităţi de producţie în 16 ţări şi operează cu un număr de aproape 6.000 de angajaţi. Grupul Knauf, din care jucătorul face parte, a fost fondat în 1932, are o echipă de circa 40.000 de angajaţi şi e prezent în 90 de ţări, cu 300 de fabrici, iar în 2021 a înregistrat vânzări de 12,5 miliarde de euro. Ca şef a două pieţe vecine, Garofeanu spune că românii şi bulgarii au multe în comun, de la istorie până la gastronomie. „Diferenţa e dată de spiritul latin pe care îl avem noi şi cel slav, din Bulgaria, care e adevărat că se se simte în anumite situaţii. Aş spune că atât în România, cât şi în Bulgaria este nevoie de un angajament mai mare al clasei politice pentru a grăbi procesul de creştere economică, de a actualiza legislaţia, de a implementa proiecte europene şi de a absorbi fondurile puse la dispozitie de UE. Atât românii, cât şi bulgarii îşi doresc linişte, pace, bunăstare şi premise de trai care să le permită să rămână în ţara lor în loc să emigreze în ţările din Europa Centrală şi de Vest pentru un loc de muncă mai bun şi o situaţie materială decentă.”
„Fii cea mai bună versiune a ta, oportunităţile vor veni”. În ceea ce priveşte faptul că domeniul de activitate al companiei ar fi o industrie a bărbaţilor, executivul consideră că aceasta începe să fie doar o percepţie la nivel de mental colectiv, care nu se mai susţine în realitatea curentă. „Până să achiziţionăm fabrica de la Târnăveni, raportul femei/bărbaţi în rândul colegilor era de aproximativ 50%-50%. Concluzia este că lucrez într-un domeniu fără graniţe de gen, deschis pentru oricine vrea să-l acceseze.”
Sfatul lui pentru tinerii aflaţi la începutul carierei este să fie curioşi, dornici să înveţe, să fie conştienţi de ceea ce ştiu, dar şi de cât de mult mai au de învăţat, să fie umili, dar şi să aibă încredere. Să-şi definească clar obiective personale şi să le urmărească cu constanţă, dar să le şi reevalueze când simt că este nevoie. Să fie cei mai mari „critici” personali, dar şi cei mai buni „motivanţi” personali, să folosească feedbackul primit pentru a îmbunătăţi, pentru a se dezvolta profesional. „Şi chiar dacă se regăsesc într-un punct al carierei în care nu se simt împliniţi, în care are senzaţia că mediul, colegii, managerii nu se pliază pe aşteptările lor, e foarte important să nu se complacă şi să nu caute vinovaţi. Nu ajută pe nimeni, ba dimpotrivă, frustrează. Cumva sfatul meu direct este să fii mereu cea mai bună versiune a ta, pentru că oportunităţile vor veni.” În ceea ce priveşte modelele personale, de-a lungul timpului spune că a avut oportunitatea de a lucra cu mulţi profesionişti extraordinari, de la care a învăţat foarte multe, cu manageri foarte buni, cu o mare diversitate profesională, culturală şi de valori personale. „Mi-e greu să nominalizez pe cineva anume. Am considerat mereu că ceea ce-mi place în modul de lucru al unui manager trebuie să păstrez, şi ceea ce nu-mi place trebuie să evit să fac. În continuare învăţ şi mă inspir de la cei cu care lucrez. Este un proces continuu, care nu trebuie să se oprească. Ca lider trebuie să înveţi mereu ceva nou, să citeşti materiale de specialitate şi să te autoeduci.”
El mai spune că pentru un lider este, de asemenea, imperios necesar să ştie să comunice şi să aibă abilitatea de a lucra eficient în echipă. Consideră, de asemenea, că un loc de muncă care te ajută să creşti, care îţi permite să înveţi tot timpul ceva nou, să fii implicat în proiecte, să primeşti feedback, să fii apreciat este esenţial pentru dezvoltarea profesională şi personală a fiecărui angajat. „Astfel, consider că un bun lider este acela care are abilităţi de comunicare foarte bune, care dezvoltă un mediu de lucru pozitiv, cu posibilităţi de dezvoltare profesională, care inspiră şi motivează oamenii să obţină performanţă, să se autodepăşească. Integritatea, etica, recunoştinta sunt alte valori esenţiale ale oricărui lider.” De altfel, de-a lungul carierei, provocarea cea mai mare şi, cumva permanentă, spune că este lucrul cu oamenii. „Dacă ai alături de tine echipa potrivită, orice provocare poate fi trecută sau transformată în oportunitate mult mai uşor, fie că este internă sau externă.” În echipă a căutat tot timpul să coopteze oameni deschişi, dornici să înveţe, să se dezvolte profesional, să fie curioşi, să le placă responsabilitatea şi să caute bucuria în ceea ce fac. „Este esenţial să lucreze în echipă dar şi să ia decizii la momentul potrivit.” Ce nu tolerează însă şi consideră că nu trebuie tolerat în niciun aspect al vieţii este lipsa de respect, de empatie, şi falsitatea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro