Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis
Extinderi ale numarului de magazine, aparitia de branduri noi, inchiderea a zeci de magazine, probleme de lichiditate si insolventele unor firme mari - toate acestea s-au intamplat intr-un singur an de criza pe piata de fashion.
Domeniul a fost marcat de evolutii contrastante in 2009, intre atingerea tintelor financiare in cateva cazuri pana la insolvente si probleme de lichiditate pentru altii. Unii retaileri - precum Takko, New Yorker, Rafar, LPP sau C&A - nu au renuntat la extinderea numarului de magazine, sub explicatia ca banii erau oricum alocati pentru investitii. Altii au fost in situatia de a-si verifica conturile si de a constata ca nu mai sunt bani suficienti pentru a face plati: a fost cazul Leonardo sau al Mondex, care au apelat la insolventa pentru a se salva.
Anul 2009 a fost marcat mai ales de decizii luate din mers, tocmai pentru ca strategiile pentru vremuri previzibile n-au mai fost posibile. "Comportamentul de consum s-a modificat uneori surprinzator si intr-un ritm foarte alert, mai ales ca tot ceea ce stiam despre functionarea economiei si a capitalismului a fost zguduit de realitate", sustine Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar.
Cel mai bun lucru adus de criza pe piata retailului de imbracaminte a fost scaderea chiriilor la spatiile comerciale, intre 10 si 40%. "Pentru prima oara s-a schimbat balanta in favoarea comerciantului. Au existat oportunitati legate de valoarea chiriilor si de termenii contractuali, partenerii fiind mai flexibili in negocieri", explica directorul general al Alsa Boutique, Daniel Rosner.
Elementul cheie pentru revigorarea pietei pare sa fie de ordin psihologic. "Este nevoie de foarte multa incredere - increderea cetateanului ca va avea venituri, dar si increderea companiilor ca ar putea sa castige si sa faca profit", sustine Maria Grapini, sefa patronatului din industria textila. Altfel, rezultatele proaste din acest an s-ar putea propaga si in 2010: "Cu o filozofie fiscala, comerciala, monetara coerenta si o strategie nationala, s-ar putea ca anul viitor din trimestrul al doilea sa se redreseze increderea", sustine ea.
Cititi si:
Politica: Sub semnul alegerilor
Macroeconomie: Anul recesiunii
Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi
Asigurari si pensii: Fara pierderi
Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza
Consultanta: Anul paradoxurilor
Companiile energetice au pierdut din greutate
Petrol si carburanti: Minus 20%
Farma: Anul surprizelor neplacute
Industria alimentara: Consum redus
Agricultura: 2009, anul nefericirii
Retail si distributie: Comert cu surprize
Resurse umane: Anul concedierilor
Internet si IT: "A fost cel mai greu an"
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro