Logistică de viitor

Autor: Bogdan Alecu Postat la 12 februarie 2025 10 afişări

Construcţiile de proiecte industriale şi logistice au reprezentat singurul sector al pieţei imobiliare locale care s-a dezvoltat neîntrerupt în perioada pandemică. Noi parcuri logistice, depozite regionale şi noi volume record în 2025. Miza? România devine un important jucător regional anul acesta, odată cu aderarea la Schengen şi accelerarea ritmului de construire a noilor autostrăzi.

 

Cu aproape 1.300 km de autostradă şi drum expres, România atrage tot mai mult atenţia investitorilor în logistică, iar pe lângă noile dezvoltări, apar şi tranzacţii la orizont, mai ales după ce a aderat la 1 ianuarie şi la spaţiul Schengen, cu graniţele terestre. Dacă în 2024 s-au livrat circa 471.000 mp, în 2025 volumele ar putea creşte cu 700.000 mp, ceea ce ar duce stocul la peste 8 milioane de metri pătraţi, în condiţiile în care dez-voltatorii accelerează dezvoltarea de proiecte. „În prezent, în România, ne apropiem de un stoc de 8 milioane mp de clădiri clasa A plus B, distribuite inegal prin concentrarea lor în jurul marilor oraşe, Bucureştiul conducând de-taşat cu aproape 50% din totalul stocului.

Procentul de ocupare la nivel naţional este de aproximativ 93-95%, aşadar există premisele ideale de creştere pentru companiile care utilizează astfel de spaţii”, explică Andrei Koszti, partener în cadrul firmei de consultanţă Simon, Iuga & Partners. El explică faptul că efectul cumulativ al intrării în Schengen, al numărului mare de kilometri de autostradă şi al investiţiilor în infrastructura de cale ferată va aduce o creştere substanţială a sectorului industrial în următorii ani.

„Inegalitatea anterior menţionată se va atenua în mod natural prin implementarea de noi proiecte (parcuri logistice, terminale intermodale etc.). Trebuie înţeles că în zona de producţie efectele nu vor fi imediate. Un punct nou de producţie adeseori înseamnă un contract câştigat cu un client în detrimentul unui contracandidat din afara României. Până acum, livrările just in time sau just in sequence erau imposibile către clienţi din Europa centrală, dar acum, dintr-o dată, nu doar că nu mai există cozi la graniţe, dar şi timpul până acolo a scăzut brusc”, a subliniat consultantul. Dintre cele mai importante cinci proiecte aşteptate a fi gata în 2025, patru reprezintă proiecte de logistică şi industrial – cel mai mare este al CTP, la Ploieşti, de 80.000 mp, urmat de WDP cu două proiecte de 33.000, respectiv 15.000 mp, şi ELI Park, cu alţi 20.000 mp lângă Bucureşti. Cel mai mare proiect comercial livrat anul acesta reprezintă o extindere a Iulius Mall Suceava. De asemenea, ar fi posibilă livrarea Mall Moldova de la Iaşi, dezvoltat de Prime Kapital, lângă care construieşte şi Ikea primul magazin din Iaşi.

Pe segmentul industrial, stocul total a depăşit 7,5 milioane metri pătraţi la finalul anului 2024, din care circa 400.000 metri pătraţi au fost finalizaţi în 2024. „Nivelul chiriilor din România este în con-tinuare scăzut comparativ cu ţările din regiune, cu 20-40% faţă de vecini, iar procesul de autorizare este mult mai rapid. Totuşi, creşterea salariilor, costurile utilităţilor şi inflaţia vor filtra tipurile de activităţi ce pot fi rentabile, înclinând balanţa către pro-cesele cu valoare mare adăugată. De asemenea, intrarea în Schengen şi dezvoltarea infrastructurii rutiere vor creşte exponenţial rolul României în regiune, devenind astfel un pol şi mai important pentru dezvoltarea huburilor de distribuţie regionale”, a spus Andrei Koszti. Premisele anului 2025 sunt în continuare optimiste pe segmentul industrial, România fiind o piaţă care se maturizează şi se consolidează, dezvoltarea infrastructurii rutiere şi in-trarea în spaţiul Schengen aducând un plus consistent. Accelerarea ritmului de construcţie a autostrăzilor şi dru-murilor expres a încurajat realizarea de investiţii în furnizarea de materiale necesare acestora, dar şi recrutarea specialiştilor români care până acum lucrau peste graniţă. Ministerul Transporturilor şi-a propus ca, în următorii ani, să păstreze ritmul de a avea anual în construcţie 1.000 km de autostradă şi vrea ca, în 2025, să unească pro-vinciile istorice din sudul şi estul României, la 166 de ani de la Mica Unire. Irinel Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, a spus că 2025 va fi anul în care, în România, se va putea circula pe drum modern de la Craiova până la Bacău, nu doar până la Constanţa, ceea ce înseamnă noi loturi livrate din Autostrada Moldovei, dar şi apropierea de final a A0, noua centură a Capitalei. Mai mult, creşterea complexităţii proiectelor de infrastructură şi a numărului lucrărilor a dus la recrutarea tot mai multor specialişti români care până acum lucrau în afară. Miza menţinerii unui ritm constant de construcţie o reprezintă predictibilitatea ce asigură finanţare şi in-vestiţii în producţia de materiale de construcţie. O altă tranzacţie anunţată în ianuarie 2025 a fost cea prin care Losan Depot, companie din domeniul distribuţiei de materiale pentru industria mobilei şi amenajărilor interioare, a contractat în CTPark Bucharest North, un spaţiu de 3.500 mp. Compania a fost fondată în anul 2005 sub numele de Losan Melapal, ca producător de pal melaminat şi blaturi, un nume bine-cunoscut producătorilor de mobilier. Din 2013, odată cu schimbarea denumirii în Losan Depot începe o nouă etapă, cea de distribuitor de materiale pentru industria mobilierului şi a amenajărilor interioare. Aceasta are şapte depozite poziţionate în Bucureşti, Braşov, Cra-iova, Cluj, Focşani, Roman şi Timişoara pentru a permite livrarea în 24 de ore. Relocarea către CTPark Bucharest North vine în contextul unei nevoi de optimizare a spaţiului şi a proceselor. Losan Depot reduce suprafaţa operaţională de la 6.000 mp la 3.500 mp, mutare ce le va permite să îmbunătăţească eficienţa operaţională şi să respecte cerinţele stricte ISU, având în vedere complexitatea fluxului de producţie combinat cu depozitarea mate-riilor prime şi a produselor finite. Spaţiul este parţial dedicat producţiei şi parţial depozitării, iar CTP a demonstrat capacitatea de a implementa rapid şi eficient cerinţele tehnice necesare. Contractul semnat pe o perioadă de şapte ani subliniază încrederea pe termen lung în această soluţie. „CTPark Bucharest North este o destinaţie ideală pentru companiile care îşi doresc soluţii personalizate, eficiente şi scalabile. Suntem bucuroşi să sprijinim Losan în optimizarea operaţiunilor lor şi să contribuim la succesul activităţii lor printr-un spaţiu adaptat nevoilor lor speci-fice”, a declarat Viorela Olteanu, business developer la CTP România. CTPark Bucharest North oferă un mediu cu spaţii flexibile de la 1.500 mp la 20.000 mp, disponibile pentru ocupare imediată. Se întinde pe o suprafaţă de 21 de hectare şi este gândit pentru a răspunde nevoilor companiilor din sectorul comerţului electronic, oferind acces facil către Bucureşti şi către principalele conexiuni rutiere.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.