Goana după competenţe

Autor: Simona Tatu Postat la 24 ianuarie 2018 470 afişări

”Vrem ca angajatul să înveţe rapid să fie un lider bun, indiferent de costuri“ – cam aşa s-ar traduce, în linii mari, cerinţa unui angajator care vrea să investească în programe de instruire pentru angajaţi. Afacerile jucătorilor din industria serviciilor de training, estimată la o valoare de 30-40 de milioane de euro, au crescut cu un ritm destul de accelerat anul trecut pe fondul interesului sporit al companiilor de a avea angajaţi mai bine instruiţi şi mai productivi, iar trendul se menţine şi în 2018.

Goana după competenţe

Nevoia angajatorilor de a atrage şi mai ales de a menţine în organizaţii angajaţii buni s-a reflectat într-o creştere a investiţiilor în trainingul angajaţilor în ultima perioadă. Astfel, zeci de mii de angajaţi - în special din multinaţionale - au participat anul trecut la cursuri de leadership, de vânzări sau de gândire strategică, iar tendinţa va continua şi în 2018.

”Sunt căutate programele cu impact imediat, bine croite pe nevoile organizaţiei, în detrimentul celor care să le ofere doar o dezvoltare personală angajaţilor pentru eventuale oportunităţi viitoare. Fiecare euro din buget pare a fi bine cântărit. Dar asta nu înseamnă că se cumpără neapărat programe ieftine“, explică Octavian Pantiş, cofondatorul firmei de training Qualians. Cu alte cuvinte, spune el, companiile sunt dispuse să investească sume serioase de bani în programe de training în care au încredere, astfel că, în cadrul Qualians tarifele au variat între 150 de euro pe persoană (în cadrul cursurilor de scurtă durată) şi 2.500 de euro de persoană (în cadrul unui program de blended learning de leadership cu o durată de un an).

O creştere a interesului pentru programe care îmbină metodele tradiţionale cu noile tehnologii s-a remarcat şi în cadrul Ascendis, liderul pieţei locale de programe de instruire.

”A crescut foarte mult cererea de programe blended learning, în care sesiunile clasice de training în sală sunt combinate cu microlearning digital. Avem şi din ce în ce mai multe proiecte de coaching şi mentoring“, a spus Andrei Goşu, directorul general al Ascendis, un grup cu afaceri de peste 6 milioane de euro în 2017.

Nevoia de retenţie a angajaţilor valoroşi în organizaţii a influenţat selecţia programelor de instruire, astfel că firmele s-au concentrat mai mult pe a oferi angajaţilor opţiuni de training care să includă aspecte precum well-being, managementul stresului şi chiar de dezvoltare personală. ”Companiile responsabile fac eforturi de a atrage şi a reţine talentele din generaţia Millennials prin programe creative, personalizate, care să îi facă să se simtă apreciaţi. n acelaşi context, au apărut tot mai multe cereri de programe de coaching şi mentoring“, spune Oana Scarlat, directorul de marketing al firmei de training Exec-Edu.

O altă tendinţă de pe piaţa programelor de instruire este, mai spune ea, nevoia tot mai mare a companiilor de a se adapta schimbării şi de a inova, pe fondul schimbărilor şi turbulenţelor la toate nivelurile (de la digitalizare la schimbări fiscale, fuziuni şi achiziţii, modele de business). ”Organizaţiile inovative şi agile îşi definesc o cultură care promovează şi recompensează în mod sistematic inovaţia, iar angajaţii - în special managerii - au nevoie de abilităţi precum spiritul antreprenorial, flexibilitatea, capacitatea de a-şi dezvolta rapid noi competenţe“, a mai spus Oana Scarlat de la Exec-Edu. De la această nevoie au apărut cereri de programe de instruire pe teme precum managementul schimbării, design thinking, antreprenoriat sau gândire critică.

O altă tendinţă conturată mai bine în ultimul an faţă de situaţia din anii anteriori este legată de creşterea solicitărilor de programe de asistenţă prin coaching individual şi de echipă, pentru consolidarea competenţelor echipei manageriale.

”Aceste servicii de coaching oferă spaţiul şi procesele potrivite pentru decizii individuale şi colective mai coerente, mai aliniate valorilor şi scopului comun, dezvoltă creativitatea individuală şi colaborarea în echipă“, argumentează Viorel Panaite, managing partner în cadrul firmei de training Human Invest, specializată în oferirea de programe de dezvoltare a abilităţilor de leadership.

Tendinţele de pe piaţa de training sunt influenţate de trendurile economice sociale şi chiar politice atât la nivel global cât şi local. Dacă în ultimii ani caracteristicile unui mediu definit de aşa-numitul concept VUCA (volatilitate, incertitudine, complexitate şi ambiguitate) au influenţat deja competenţele şi abilităţile pe care companiile simt nevoia să le dezvolte la angajaţii lor, acestora li se adaugă în mod tot mai vizibil altele două: mediul disruptiv şi diversitatea.

”Fie că vorbim de impactul disruptiv al tehnologiei sau cel politico-social, acestea adaugă nevoi de dezvoltare care se leagă de gândire critică şi disruptivă, gestionarea ambiguităţii şi a paradoxului şi asta nu numai la nivel de leadership“, comentează Georgeta Dendrino, managing director al firmei de training Interact. n acest context, spune ea, rolul specialiştilor în învăţare şi dezvoltare este de a adapta dezvoltarea acestor competenţe la cultura organizaţională şi cea naţională precum şi la viteza de implementare şi schimbare provocate de viteza cu care se produc schimbările.

Companiile vor să rezolve probleme de business imediate şi îşi doresc ca angajaţii trimişi la training să dobândească rapid noi competenţe. Angajatorii vor ca angajaţii să înţeleagă întregul proces de business, astfel încât să observe ce rol au în proces şi ce rezultate sunt aşteptate de la aceştia. ”Tot în 2017 a existat un mai mare interes pentru construirea unor echipe de management funcţionale şi autentice, acest demers fiind în strânsă legătură cu construirea unor culturi organizaţionale sănătoase“, este de părere Marius Decuseară-Brandenburg, managing partner – head of sales practice în cadrul Trend Consult. El a mai precizat că zona de online / digital / gamification a fost în creştere anul trecut, iar această tendinţă se va menţine şi în 2018.

În cadrul companiei de training Stand for Development, companiile au cerut programe de dezvoltare a abilităţilor de leadership pentru angajaţii din middle management, programe de gândire strategică pentru top management şi cursuri de vânzări pentru echipele din acest departament.

”Un alt tip de intervenţie se cere puternic pe piaţă. Este vorba de metode de suport în implementarea noilor abilităţi. Există şapte niveluri de complexitate privind implementarea post-training, de la simplul dar eficientul follow-up până la procesul de dezvoltare continuă AGILE, ca metodă incrementală, măsurabilă a noilor abilităţi“, a spus Dragoş Paraschiv, managing partner în cadrul Stand for Development.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.