Tinerii din multinaţionale îşi deschid propriile afaceri în paralel cu jobul de la nouă la şase

Autor: Razvan Muresan Postat la 09 decembrie 2014 41731 afişări

Tinerii din multinaţionale îşi deschid propriile afaceri în paralel cu jobul de la nouă la şase

Unde se află graniţa între taskurile corporatistului şi strategia antreprenorului în cazul persoanelor care le fac pe amândouă?

Sorana Baciu a fost director de strategie pentru OMV Petrom în ultimii şapte ani, însă de aproximativ patru luni a decis să lase poziţia de top deţinută în cadrul celei mai valoroase companii din România pentru a îşi deschide propriul business – Acgenio, o firmă de consultanţă de business, axată în principal pe afacerile mici şi mijlocii. Decizia Soranei Baciu este reprezentativă pentru generaţia de manageri aflaţi la maturitate, după mai bine de un deceniu de carieră la cel mai înalt nivel, care aleg să pornească pe cont propriu fără să mai lucreze pentru un angajator într-un mediu clar reglementat şi cu program fix. În pielea Soranei Baciu s-au aflat în ultimii ani sute sau mii de manageri, deveniţi peste noapte antreprenori în domenii conexe celor în care au lucrat. În paralel, în aceleaşi multinaţionale, s-a dezvoltat o serie de angajaţi cu preocupări antreprenoriale, decişi să îşi pună pe picioare un business fără să renunţe la job. Sunt antreprenorii care au ales să îşi păstreze în paralel slujba cu program fix.

Unul dintre ei este Laurian Şandru, 29 de ani, un tânăr cu un program ceva mai diferit faţă de alţii de vârsta lui. De la 9 la 6 îşi petrece timpul într-una din clădirile de birouri din Piaţa Operei din Bucureşti, ca business analyst la ING. După şase seara, vinde scaune, saltele şi echipamente de securitate. Şi vinde de un milion de euro. A mers încă de la început cu ambele joburi, de angajat şi de antreprenor, şi şi-a organizat programul astfel încât să îşi separe clar vieţile. Spune că munceşte opt ore pe zi la corporaţie şi câte două ore la propriile afaceri, unde a şi delegat angajaţi care să se ocupe de gestionarea stocurilor şi de alte aspecte administrative. „Îmi place viaţa de multinaţională. Asta de fapt m-a făcut să mă dezvolt atât de bine şi e şi motivul pen-tru care m-am simţit pregătit în 2010 să încep pe cont propriu. Din multinaţională am învăţat ce înseamnă un business mare. Nu mi-am tratat jobul ca un simplu angajat care trebuie să facă ceva îngrădit de nişte reguli. Am încercat să înţeleg cum funcţionează businessul cu totul“, spune antreprenorul. În poziţia deţinută în prezent, Şandru răspunde de impactul tehnologiei în business, respectiv înţelegerea afacerii şi transpunerea acesteia în IT – „adică exact ce fac eu şi în afacerile mele“.

Expertscaune.ro şi expertsaltele.ro îi aduc venituri anuale de 800.000 de euro, cu o marjă a profitului net de 2-3%, iar în segmentul de saltele vândute online spune că afacerea sa este lider de piaţă. Vânzarea de mobilă este o afacere de familie, a tatălui său, care a funcţionat doar în Bucureşti, într-un magazin fizic, ajuns în perioada de vârf la 200.000 de euro. După ce intrat pe mâna fiului, afacerea a crescut de patru ori. Din toamna anului 2014, Şandru a deschis un alt business, tot online, prin care vinde sisteme de supraveghere mai ales pentru clienţi casnici – „aveam un prieten cu o afacere de import şi distribuţie de asemenea echipamente şi am decis să-l mutăm online“ – cu care vrea să obţină un rulaj de măcar 2-300.000 de euro până la finele anului. Antreprenorul spune că afacerile sale nu ar creşte mai rapid dacă ar renunţa definitiv la corporaţie pentru că „de acolo îmi trag puterea, acolo învăţ business adevărat“. Din multinaţionale a învăţat să structureze o afacere în departamente şi cu responsabili pentru fiecare sector, să aibă un mod de raportare simplu şi eficient, să îşi controleze apetitul de risc şi să aibă aşteptări realiste.

Tocmai de aceea nu vrea să se dedice în totalitate antreprenoriatului: „M-au întrebat recent chiar la serviciu unde vreau să ajung peste cinci ani. Nu îmi doresc să ies din multinaţională, vreau să stau şi să performez cât mai mult. Dacă va fi să promovez, pasul următor ar fi o poziţie de management, de decizie“. Despre cele trei afaceri mărturiseşte că a avut câteva oferte de achiziţie care nu s-au concretizat, aşa că urmăreşte dezvoltarea pentru a se pregăti de exit la momentul potrivit. Învaţă cum să le dezvolte de la Amazon, dar şi de la eMAG, evoMag şi F64, de unde „fură“ tehnici de marketing online şi alte mecanisme de promovare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
hr,
antreprenoriat,
corporatisti
/analize/resurse-umane/tinerii-din-multinationale-isi-deschid-propriile-afaceri-in-paralel-cu-jobul-de-la-noua-la-sase-13710741
13710741
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.