„Am venit aici pentru a rămâne/” România, un pariu sigur pentru companiile de asigurări
Asigurătorul austriac Vienna Insurance Group, prezent pe piaţa locală din România cu trei companii de asigurări, Omniasig, Asirom şi BCR Asigurări de Viaţă, vede în continuare un potenţial uriaş de dezvoltare pe piaţa din România, dar şi în regiunea Europei Centrale şi de Est (ECE) după cum a explicat Elisabeth Stadler, CEO al VIG.
Vienna Insurance Group (VIG) este prezentă pe piaţa asigurărilor din România din anul 2001 cu trei companii de asigurări, Omniasig, Asirom şi BCR Asigurări de Viaţă. Cele trei companii au ajuns în prezent printre cele mai mari societăţi de asigurări din piaţa locală, contribuind la dezvoltarea industriei asigurărilor din România.
Recent, VIG a semnat un acord de cumpărare de acţiuni pentru entităţile asigurătorului olandez Aegon în România, Ungaria, Polonia şi Turcia, la un preţ al achiziţiei de 830 mil. euro. Tranzacţia Operaţiunilor Aegon include companii de asigurări, societăţI de administrare a fondurilor de pensii private, societăţi de administrare a activelor financiare şi companii de servicii. În prezent, tranzacţia este supusă aprobărilor necesare din partea autorităţilor de reglementare şi concurenţă, iar finalizarea oficială a achiziţiei companiilor Aegon este aşteptată în a doua jumătate a anului 2021. În luna octombrie, asigurătorul olandez Aegon a scos la vânzare businessul din Europa Centrală şi de Est, inclusiv cel din România, pentru a putea face faţă situaţiei actuale în contextul pandemiei de COVID-19. La vremea aceea, vânzarea operaţiunilor Aegon a mai stârnit interesul altor jucători din industrie precum asigurătorul olandez NN Group şi Allianz.
Astfel, VIG va ajunge să deţină încă o companie de asigurări, Aegon România, care la finalul anului 2019 înregistrase un volum al primelor subscrise în valoare de 120 mil. lei, cu 25% mai mult faţă de anul 2018.
Elisabeth Stadler, CEO al VIG, cu o experienţă în industria asigurărilor de mai bine de 35 de ani, consideră că există în continuare un potenţial uriaş de dezvoltare în regiunea Europei Centrale şi de Est, care include şi România.
„Ne menţinem concentrarea pe regiunea ECE, deoarece există în continuare un potenţial uriaş de dezvoltare aici. Rata de penetrare a asigurărilor în regiune este la o zecime din nivelul atins în Austria. În prezent, mai mult de jumătate din primele şi profiturile noastre provin din această regiune. Companiile noastre din România au generat prime de aproximativ 229 milioane de euro în primul semestru al anului 2020, raportând o uşoară scădere de 2,5% faţă de anul trecut ca urmare a unei reduceri a segmentului de asigurări de viaţă cu primă unică. Am înregistrat un profit înainte de impozitare de 9,5 milioane de euro, fiind vizibilă o îmbunătăţire faţă de anul trecut în principal graţie unei rate combinate mai bune, de 96,4% în primul semestru al anului 2020”, a explicat Elisabeth Stadler. Ea a mai spus că România contribuie cu circa 5% din profitul grupului austriac, dar în acelaşi timp, toate companiile deţinute de VIG în regiunea Europei Centrale şi de Est contribuie cu mai mult de jumătate din profit şi prime la performanţa grupului.
„Companiile noastre din România joacă un rol important în cadrul strategiei de a fi principalul grup de asigurări din Europa Centrală şi de Est. Înainte de pandemia de coronavirus, ratele de creştere ale economiilor din ECE au fost în medie de două ori mai mari decât cele ale Europei de Vest. Astfel că ne aşteptăm ca regiunea ECE şi, prin urmare, România să îşi revină după impactul pandemiei mai repede decât Europa de Vest. Ne aşteptăm ca după coronavirus să beneficiem din nou de procesul de convergenţă şi de potenţialul ridicat de creştere. În medie, românii investesc în asigurări aproximativ 120 de euro pe an, în timp ce în Austria, investiţia în asigurări se ridică la aproximativ 2.000 de euro”, susţine Elisabeth Stadler.
Tot în zona planurilor, CEO-ul VIG susţine că grupul este întotdeauna deschis la oportunităţi când vine vorba de creştere, mai ales că există planuri constante de creştere în Europa Centrală şi de Est, independent de situaţia actuală marcată de pandemie. În ceea ce priveşte România, VIG se menţine lider de piaţă cu cele trei companii ale grupului, Omniasig, Asirom şi BCR Asigurări de Viaţă.
Omniasig a terminat prima jumătate a anului 2020 cu un volum al subscrierilor de 650 mil. lei, cu 2,2% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Compania se afla pe poziţia a patra în clasamentul celor mai mari companii de asigurări generale şi de viaţă în primul semestru din 2020.
Asirom a încheiat primele şase luni din 2020 pe poziţia a şaptea în acelaşi clasament, cu un volum al subscrierilor de 320 mil. lei, cu 14,6% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Iar BCR Asigurări de Viaţă a încheiat primul semestru din 2020 cu subscrieri de 136 de milioane de lei pe segmentul asigurărilor de viaţă, în scădere cu 34% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Compania se afla la finalul primelor şase luni din 2020 pe poziţia a patra în clasamentul celor mai mari companii de asigurări de viaţă.
De la începutul perioadei pandemice, Elisabeth Stadler este de părere că cel mai dificil şi neobişnuit lucru pe care l-a făcut a fost că a trebuit să trimită angajaţii să lucreze de acasă de pe o zi pe alta, în timp ce birourile urma să fie închise pentru câteva săptămâni. „Cu toate acestea, am reuşit să ne menţinem operaţiunile comerciale în toate ţările în care suntem prezenţi prin utilizarea serviciilor digitale. În timpul carantinei care a fost impusă în mai multe ţări, am avut scăderi accentuate ale businessului nou, care apoi a revenit la normal pe parcursul lunilor următoare, iar acum suntem aproape la acelaşi nivel ca înainte de pandemia de coronavirus. Până în prezent, Grupul VIG a reuşit să facă faţă cu bine situaţiei şi consideră că este capabil din punct de vedere operaţional să gestioneze efectele pandemiei de COVID-19.”
În continuare, ea a explicat că efectele sunt mult mai dificil de evaluat pandemiei asupra economiilor şi reacţiile conexe ale pieţelor de capital pe termen mediu şi lung.
„În prezent, nu ştim cât timp vom continua să fim afectaţi de pandemie, ce măsuri vor mai lua guvernele, avem deja un al doilea lockdown în unele state. Prin urmare, trebuie să ne aşteptăm la noi efecte negative asupra businessului nostru în săptămânile rămase până la finalul anului şi, de asemenea, în primele luni ale anului viitor. Cu toate acestea, am demonstrat că modelul nostru de business, prin marea diversitate de ţări în care activăm, prin diversitatea de branduri, canale de distribuţie şi produse, este eficient chiar şi în perioade dificile. Acest lucru ne permite să exploatăm, în continuare, cât mai bine oportunităţile şi să urmăm obiectivele de creştere pe termen lung.”
În ceea ce priveşte redresarea economică, Elisabeth Stadler susţine că VIG priveşte cu un optimism rezervat redresarea economică, care depinde de cât timp ne vom mai confrunta cu pandemia. „Pandemia provoacă în prezent o încetinire economică semnificativă în toate regiunile lumii. Totuşi, pe baza prognozelor actuale, estimăm cu un optimism rezervat că ne putem aştepta la o redresare a activităţii economice în regiunea ECE în 2021. Am citit că evoluţia economiei României din primul semestru al anului a fost mai bună decât aşteptările iniţiale, că economia României a fost mai puţin afectată de lockdown decât economiile mult mai puternice ale ţărilor din Europa de Vest. Pe medie, regiunea ECE a traversat mai bine primul val al pandemiei decât au făcut-o Austria sau Europa de Vest.”
În acelaşi timp, regiunea a avut mai puţine cazuri de infectare, dar a luat măsuri la fel de stricte ca ţările cu un număr mare de cazuri. Acest lucru a ajutat, dar în acelaşi timp a avut şi un impact negativ asupra economiei, aşa cum a avut şi asupra economiilor din Vest, a mai adăugat CEO-ul VIG.
„Pe medie, regiunea ECE a relaxat măsurile de lockdown mai repede decât Europa de Vest şi acum observăm o creştere foarte mare a cazurilor de infectare în unele ţări din ECE, inclusiv în România, urmată de reguli stricte şi de un nou lockdown.”
Din punctul de vedere al planurilor, CEO-ul VIG este de părere că digitalizarea este tendinţa care produce cele mai ample efecte asupra societăţii şi economiei, alături de schimbările climatice.
„Consider că transformarea digitală este în continuare o prioritate în industrie. Iată de ce digitalizarea este subiectul principal în cadrul strategiei noastre menite să ne asigure viabilitatea în viitor. Avem în desfăşurare peste 180 de proiecte de digitalizare în cadrul grupului şi am investit 200 milioane de euro în digitalizare începând din 2017. Noi, ca asigurător, ne adaptăm la noile condiţii şi folosim schimbarea ca pe o oportunitate. Facem asta oferind clienţilor servicii digitale şi un avantaj suplimentar, o valoare adăugată la obiectivul principal de acoperire a riscurilor care nu este însă specifică asigurărilor, cum este cazul serviciilor noastre de asistenţă. Aici companiile noastre din România joacă un rol important şi sunt foarte active. De asemenea, ne-am înfiinţat propria companie de asistenţă în România.”
Strategia de piaţă a VIG este pe termen lung, iar intrarea pe noi pieţe oferă o stabilitate în zonă, indiferent dacă economia are o evoluţie puternică sau slabă pe termen scurt, a mai adăugat Elisabeth Stadler.
„Această strategie se aplică şi României, unde suntem prezenţi din anul 2001, şi unde am devenit lider de piaţă în industria asigurărilor. Este clar avantajul menţinerii investiţiilor noastre aici. Iată de ce deviza noastră pentru piaţa din România este «am venit pentru a rămâne», suntem un investitor cu o abordare durabilă pe termen lung. Credem că această strategie pe termen lung este importantă pentru o dezvoltare stabilă, pentru a câştiga încrederea companiilor şi a clienţilor într-un partener de nădejde.”
De asemenea, CEO-ul VIG a mai explicat că în România există încă o mare nevoie de a creşte gradul de acoperire a asigurărilor.
„Vrem să punem mai mult accent pe protecţia proprietăţilor, pe asigurările de viaţă şi de sănătate, precum şi pe segmentul clienţilor industriali. În acest sens, ne dorim condiţii de piaţă stabile, cu reguli de concurenţă loială”, susţine Elisabeth Stadler.
Din perspectiva problemelor care există pe piaţa asigurărilor din România, „copilul problemă”, dar în acelaşi timp, şi cea mai importantă linie de business este piaţa RCA.
„Este un teritoriu al controverselor şi un mediu cu multe provocări, în ciuda legislaţiei relativ noi care îşi propune să rezolve problemele şi dezechilibrele trecute, fapt pe care noi îl apreciem. Însă pentru a câştiga cotă de piaţă sau pentru a intra pe o piaţă nouă, concurenţa este lansată prin preţ, ceea ce dăunează pieţei în ansamblu, în cele din urmă. Gradul ridicat de concentrare din piaţă şi vânzările agresive de RCA practicate de unii competitori reprezintă un risc pentru întreaga industrie a asigurărilor.”
Experienţele trecute au arătat că aceste practici duc la dificultăţi în plata dosarelor de daună, întrucât portofoliile formate în mare parte din RCA sunt dificil de gestionat şi, în cele din urmă, se ajunge la deteriorarea ratelor de solvabilitate şi lichiditate dacă nu au loc majorări de capital, a mai explicat Elisabeth Stadler.
„Am aprecia, de asemenea, dacă ar exista mai puţine incertitudini legislative şi riscuri sistemice. De asemenea, este contraproductiv dacă statul intervine în calculul primelor de asigurare sau obligă companiile să se asigure la un tarif care nu acoperă costurile. Profitabiliatea este prioritatea noastră principală. În acest sens, trebuie să putem calcula tarifele corespunzătoare, altfel nu putem acoperi riscurile”, este de părere CEO-ul VIG. Cu toate acestea, ea a mai spus că ar trebui să aibă loc şi o schimbare a atitudinii faţă de asigurări. Deşi oamenilor le place să beneficieze de acoperirea unei asigurări, vor să plătească puţin sau aproape deloc. Din acest punct de vedere, industria asigurărilor mai are mult de lucrat la educarea publicului pentru a creşte gradul de conştientizare.
În ţările Europei Centrale şi de Est, accentul este pus pe asigurarea valorilor materiale, precum maşinile, casele sau apartamentele, susţine Elisabeth Stadler. Cu toate acestea, odată cu creşterea prosperităţi, accentul este pus şi pe protecţia pensiei şi a sănătăţii.
„În cele mai dezvoltate pieţe din Europa Centrală şi de Est, cum ar fi Slovacia, Republica Cehă, Slovenia, Polonia şi Ungaria, asigurările de viaţă şi asigurările de sănătate devin tot mai importante, dar nu am văzut acest lucru întâmplându-se încă în România. Industria românească de asigurări rămâne un mediu dificil, în principal din cauza incertitudinilor legislative şi a riscurilor sistemice generate de concentrarea ridicată a pieţei în segmentul RCA. Dar cred că experienţa crizei economice şi sanitare din acest an va creşte gradul de conştientizare a riscurilor şi cererea de protecţie din partea clienţilor pentru mai multe tipuri de produse”, a mai explicat Elisabeth Stadler.
Elisabeth Stadler a preluat conducerea grupului de asigurări Vienna Insurance Group în luna ianuarie a anului 2016. Ea susţine că de atunci se află în vârful carierei sale profesionale.
„Mă aflu cu siguranţă la vârful carierei mele profesionale, am parte de o provocare extraordinar de interesantă şi de o oportunitate cu care nu te întâlneşti în fiecare zi. Obiectivul meu este să conduc prin exemplu, ca să spun aşa, prin competenţă şi abilităţi temeinice de management. Lucrez în industria asigurărilor de mai bine de trei decenii. Asta înseamnă că a trebuit să lucrez pentru a avansa în această poziţie treaptă cu treaptă, de-a lungul anilor, cu multă ambiţie şi implicare. Am avut şansa de a întâlni persoane care să mă susţină şi promoveze în toate etapele carierei mele.”
Rolul pe care ea îl deţine reprezintă pentru ea cea mai mare provocare posibilă din punct de vedere profesional.
„Poziţia de CEO al unui grup internaţional de asigurări atât de puternic cum este VIG nu a venit de la sine şi nici nu fost ceva planificat. Mereu m-a interesat foarte mult matematica, pe care am şi studiat-o, şi am vrut să mă implic în această profesie. Probabil că nu veţi găsi pe nimeni care vorbeşte despre problemele actuariale cu mai mult entuziasm decât mine. Nu am visat niciodată că într-o zi voi deţine un rol atât de important în dezvoltarea VIG.”
Cele trei companii deţinute de VIG în România au încheiat primele nouă luni din 2020 cu un volum al subscrierilor cumulat de 354,8 milioane de euro, cu 3,7% mai mult faţă de primele nouă luni din 2019, însemnând circa 4,4% din totalul subscrierilor grupului VIG. Grupul în sine a terminat primele nouă luni din 2020 cu subscrieri de aproape 8 mld. euro, cu 1,7% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro