Bogăţia măsurată în maşini

Autor: Bogdan Alecu Postat la 19 februarie 2013 256 afişări

Bucureştiul se menţine la un nivel de motorizare comparabil cu cel al Europei occidentale, nivel susţinut de salariile mari şi şomajul scăzut. în celelalte judeţe din ţară însă, situaţia este dramatică, maşinile mai noi de doi ani fiind „rara avis„ pe drumurile din provincie.

Capitala are un grad de motorizare dublu faţă de media naţională, cu aproape 540 de maşini la mia de locuitori şi o densitate de peste şapte ori mai mare a maşinilor noi, de 51 la mia de locuitori, faţă de opt, cât este media naţională. Pe măsură ce piaţa auto locală a devenit tot mai dominată de achiziţiile realizate de firme, care au sediul central în Bucureşti, şi gradul de motorizare a fost direct influenţat.

"În Bucureşti îşi au sediul firmele de leasing, la fel şi în Ilfov, de aceea există aici un grad de motorizare atât de ridicat în raport cu restul ţării. Dar şi la vânzări se menţine această diferenţă. La nivel de grup, vânzările din Bucureşti reprezintă 60-70%, iar cele din Braşov, Galaţi sau Constanţa, restul", spune Nicolae Sorescu, şeful grupului Rădăcini, una dintre cele mai mari reţele de dealeri auto de pe piaţa locală, care comercializează mărcile Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki şi Citroën. Pe de altă parte, potrivit directorului Rădăcini, în provincie se obţin venituri mai ridicate din service raportat la numărul de maşini din cauza numărului mai redus de serviceuri neoficiale.

Piaţa auto din Bucureşti este susţinută şi de salariile mari. Doar 33.000 de angajaţi din economie, din cei peste cinci milioane de salariaţi aflaţi în evidenţele Inspecţiei Muncii, au un salariu lunar de peste 10.000 de lei brut pe lună (7.000 de lei net lunar, adică 1.500 de euro), iar peste două treimi dintre aceştia lucrează în Capitală.

Cel mai bine plătiţi salariaţi din economie lucrează tot în Bucureşti, unde aproape 22.500 de angajaţi primesc un salariu lunar brut de peste 10.000 de lei, numărul acestora fiind de peste zece ori mai mare decât în Ilfov, judeţul clasat pe locul doi, unde 2.100 de angajaţi primesc respectivele salarii lunare. În judeţele cele mai sărace sunt şi cei mai puţini angajaţi cu salarii mari de peste 10.000 de lei brut pe lună: Vrancea cu 25, Mehedinţi cu 31, Gorj cu 33, Botoşani cu 34 şi Vaslui, Ialomiţa şi

Teleorman cu aproximativ 40. În ceea ce priveşte şomajul, cele mai ridicate niveluri au fost atinse în judeţele Vaslui (10,99%), Teleorman (10,33%), Mehedinţi (10,21 la sută), Dolj (10,11%), Alba (9,55%), Galaţi (9,54%) şi Buzău (8,54%).

Datele legate de salarii şi şomaj sunt direct legate şi de gradul de motorizare. În Teleorman, unde unul din zece oameni nu are un serviciu, doar 138 din 1.000 au o maşină, şi doar doi din o mie au o maşină mai nouă de doi ani. Astfel se explică şi de ce în Alexandria doar Ford, Renault şi Dacia au un showroom auto.

Vârsta medie a parcului auto a crescut de la 10,7 ani în 2008, ultimul an în care piaţa auto locală s-a mai apropiat de pragul de 300.000 de maşini noi vândute anual, la aproape 13 ani în 2012, potrivit calculelor Business Magazin pe baza datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Dacă în ultimii ani jucătorii din auto s-au confruntat cu scăderea vânzărilor, după şase ani de recesiune aceştia se confruntă tot mai mult cu scăderea numărului de intrări în service, activitate care a susţinut pe linia de plutire multe afaceri din acest domeniu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Grad de motorizare,
bogăţiei,
măsurare
/analize/transporturi/bogatia-masurata-in-masini-10572572
10572572
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.