Ce a insemnat integrarea TAROM in SkyTeam pentru businessul Air France KLM

Autor: Razvan Muresan Postat la 11 mai 2011 200 afişări

“La head-office, lumea asteapta rezultatele cu nerabdare”, spune Alexandru Dobrescu, seful Air France KLM Romania. Rotitele integrarii TAROM in familia SkyTeam abia au pornit, iar cifrele incep sa creasca, insa destul de incet.

"Air France a fost sponsorul acestei intrari si si-a asumat toate responsabilitatile legate de suportul acordat TAROM, partea de logistica, de main politics, ca sa ajunga in SkyTeam cat mai repede." Alexandru Dobrescu vorbeste cu entuziasm despre aderarea fratelui mai mic in alianta SkyTeam, caruia i-au acordat, "ca in sport", un sprijin. La aproape un an de la decizie, seful Air France-KLM Romania spune ca evenimentul este egal ca importanta atat pentru TAROM, cat si pentru Air France-KLM. TAROM opereaza doar curse point-to-point, insa acum are vizibilitate pe tot globul datorita aliantei din care face parte. Iar oficialii de la Paris au fost cei mai mari sustinatori inca dinainte de primirea vestii, dupa cum povesteste Dobrescu: "Romania este una dintre putinele tari care au fost vizitate de presedintele Air France-KLM Jean Ciryl Spinetta. TAROM e una dintre putinele companii careia i-a acordat personal atentie".

Din punct de vedere comercial, AFKLM nu si-a dorit pana acum sa zboare in alte orase din Romania in afara de Bucuresti, pentru ca, fiind in negociere cu TAROM, de la bun inceput au gandit o prezenta in teritoriul Romaniei prin intermediul companiei de stat. La randul lui, operatorul franco-olandez le da pasagerilor din Romania oportunitatea de a zbura catre destinatii mai indepartate decat huburile din Paris si Amsterdam. Spre exemplu, zborurile code-share catre Detroit, Washington sau New York sunt operate in parteneriat cu TAROM.

Un alt avantaj despre care vorbeste Dobrescu este reteaua proprie de vanzari: "Punandu-ne numarul de zbor alaturi de cel al TAROM, se presupune ca asta va aduce un numar de pasageri in plus pentru compania romaneasca, rezervati din reteaua AFKLM". Aranjamentele code-share functioneaza de mai putin de o luna, iar rezultatele sunt asteptate de ambele parti. Mai ales ca operatorul aerian roman a raportat pierderi de 55 de milioane de euro pentru fiecare dintre ultimii doi ani (la o cifra de afaceri de 193 de milioane de euro anul trecut).

"Credeti ca pierderile companiilor care opereaza pe destinatii point-to-point sunt mai mici decat ale TAROM? Va asigur ca nu. Dar ai aceste vapoare pe calea aerului care se umplu cu pasageri in Paris si Amsterdam si care pleaca pe destinatiile lungi. Acolo se fac banii." Practic, prin acest parteneriat, TAROM duce pasagerii pana in huburile de la Paris si Amsterdam, iar apoi primeste o cota-parte din zborurile catre alte destinatii, de obicei de lung curier. Anul trecut Air France - KLM a raportat o crestere a numarului de pasageri de 6% pe ambele segmente, ajungand la un interval de 300-500.000 de pasageri transportati, potrivit calculelor BUSINESS Magazin. Peste 80% dintre pasagerii care se imbarca in Romania calatoresc mai departe de Amsterdam, iar in cazul Parisului procentul este de 60%. Anterior, in Air France avea o medie de 50%, iar in Amsterdam catre 75%. Primele semne masurabile vor putea fi vazute insa abia spre jumatatea anului. Cota de piata pentru 2010 a AFKLM in Romania a fost de 16%, in crestere fata de anul precedent, pentru ca "si conditiile de piata au fost mai prielnice", iar cifra de afaceri a urcat cu 5%.

Pentru 2011, Dobrescu avea in minte o crestere tot de 5% din cauza unor constrangeri legate de capacitate. Avand insa un grad de incarcare de 80-85%, oficialii de la centru au alocat o capacitate mai mare. Astfel, prognoza de crestere merge acum catre 10%. Pana va putea raporta la centru cat business a adus TAROM pentru SkyTeam in general si pentru AFKLM in special, Alexandru Dobrescu este multumit ca a facut parte din acest proiect: "Integrarea TAROM in SkyTeam a fost o scoala buna. Am fost din nou la scoala. Am invatat multe, iar interesul meu a fost sa invat lucruri noi. Aria de expertiza a unui director de tara poate sa fie limitata, dar faptul ca mi s-a oferit posibilitatea de a participa in acest proiect a fost ca o recompensa".

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/ce-a-insemnat-integrarea-tarom-in-skyteam-pentru-businessul-air-france-klm-8238726
8238726
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.