Noua fata a pietei auto: lupta intre supravietuitori si cei care mai au curaj sa se extinda

Postat la 10 februarie 2011 108 afişări

Ultimii ani au impartit pe cei 400 de dealeri auto din Romania in trei: cei care isi permit acum sa reinceapa extinderea, cei care supravietuiesc si cei 10% care au inchis inca din 2009.

La etajul intai al centrului Automobile Bavaria din Baneasa este in vitrina un Rolls-Royce Phantom, cea mai scumpa limuzina care poate fi achizitionata oficial pe piata locala. Automobilul de lux insa nu si-a gasit un proprietar in mai bine de 12 luni. Pe de alta parte, la parterul aceluiasi dealer, este service-ul marcii britanice, unde in fiecare luna intra cel putin 15 clienti, semn ca exista deja multi proprietari, care automat genereaza atat venituri suplimentare companiei, cat si un plus de imagine. "Potential de vanzare exista in Romania, de cel putin doua - trei masini pe an, mai ales acum dupa ce a fost lansat Ghost, care are un pret de 230-260.000 de euro. Sunt multi in Romania care isi permit un Aston Martin, un Lamborghini, un Ferrari sau chiar un Mercedes-Benz sau BMW de 200.000 de euro. La acest nivel inca 50.000 de euro pentru un Rolls nu este o suma prea mare", spune Michael Schmidt, presedintele Automobile Bavaria, cel mai mare dealer BMW de pe piata locala, care pana in vara anului 2007 a detinut si importurile marcii.

Pe de alta parte, in opinia sefului Automobile Bavaria, "multi insa considera ca un Rolls-Royce este prea <aristocratic> si au retineri cand vine vorba de achizitie, in conditiile in care Romania trece printr-o criza economica". Acest punct de vedere este sustinut si de vanzarile realizate de alte marci de lux in 2010 precum Bentley, Lamborghini sau Maserati. In opinia jucatorilor din piata, dealerii monomarca, cu un singur centru auto, nu vor supravietui in urmatoarea perioada in conditiile unei piete care este la o treime din ce a fost in urma cu doi ani.

De acum inainte vom vedea o <concentratie> in ceea ce priveste concesionarii auto. Dealerul monomarca, cum era in 2007, va intra in legenda. Asa ceva nu va mai exista pe masura ce si piata romaneasca va ajunge la maturitate. Motivul este unul foarte simplu - atunci cand o marca scade, o alta creste si cu cat este portofoliul mai diversificat, cu atat sansele sa nu existe probleme financiare sunt mai mari", a spus Nicolae Sorescu, seful diviziei auto a grupului Radacini, companie care cuprinde dealeri ai marcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Citroën, Suzuki, dar si Cadillac si Corvette, si care este controlat de omul de afaceri iranian Ali Madadi.

Grupul Radacini a preluat in portofoliu si marca Citroën, prin deschiderea unui centru la Constanta, in timp ce Colina Motors, dealerul detinut de omul de afaceri Marius Pitigoi, care detine si functia de director al diviziei auto a Tiriac Holdings, a impartit in doua centrul Ford din Popesti Leordeni, pentru a face loc si marcii Hyundai - brandul coreean avand acum misiunea de a lua locul companiei Romcar drept cel mai mare business auto din portofoliul lui Ion Tiriac.

"Investitia initiala in complexul din Popesti Leordeni a fost dimensionata la nivelul respectiv al pietei. Deoarece conditiile s-au schimbat, a fost necesar sa adaugam noi potentiale surse de venit pentru sustinerea investitiei, iar marca Hyundai a fost o oportunitate prin potentialul de crestere pe care il are", a spus Marius Pitigoi. Astfel, acum Colina Motors comercializeaza si repara atat automobilele Ford, utilitarele Mercedes-Benz, masinile sport Brabus (modele Mercedes-Benz cu tuning Brabus) si Startech (modele Jeep si Chrysler cu tuning Startech), cat si Hyundai.

Transformarea centrului Ford intr-unul Ford si Hyundai a necesitat investitii de aproximativ 50.000 de euro pentru amenajare si peste 100.000 de euro pentru programe de training, echipamente si masini de test, potrivit oficialilor companiei. "Acum este cea mai buna perioada pentru extinderi. Dealerii din grupul Radacini au crescut nu datorita pietei, ci pentru ca au luat din cota de piata a altora. Acum nu mai discutam de o piata normala, ci de una foarte dura", explica Nicolae Sorescu.

Radacini are in plan sa inaugureze anul acesta doua noi centre auto in Braila si Galati, care vor cumula investitii de 1 milion de euro, la care se va adauga un nou dealer Citroën in Capitala, in afara celui din Constanta. "Noile centre din Galati si Braila sunt deja in constructie. In Braila vom investi in jur de 400-500.000 de euro si deja avem un Bosch Car Service care apartine de Radacini. In afara de Mazda, Opel si Chevrolet, vom avea si Suzuki. La Galati vom avea in principal marcile traditionale ale grupului, dar nu stim exact care inca", a spus Sorescu. Anul trecut, businessul Radacini a inregistrat o crestere de aproximativ 1-2%, la putin peste 100 de milioane de euro, potrivit oficialilor companiei. Din total, aproape un sfert reprezinta flota de masini de teren Iveco Massif vandute Politiei de Frontiera, acestea fiind achizitionate pentru securizarea granitelor, in vederea aderarii la spatiul Schengen, valoarea celor 426 de automobile fiind de aproximativ 24 milioane de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
transporturi,
dealerii auto,
vanzari
/analize/transporturi/noua-fata-a-pietei-auto-lupta-intre-supravietuitori-si-cei-care-mai-au-curaj-sa-se-extinda-7952032
7952032
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.