O criza cat norul de neagra
La o cerere cu o treime mai mica decat in 2008, cu minusuri acumulate de-a lungul anului trecut si cu marje din ce in ce mai mici, companiile aeriene au raportat dupa criza norului islandez pierderi mai mari sau egale cu cele din intreg anul 2009, anul crizei economice. Are acest nor potential de a ingreuna si mai mult revenirea economica a companiilor aeriene si cati din acesti bani se pot recupera intr-un fel sau altul?
Pierderi din vanzari - peste 1,7 milioane de euro, rambursari - aproximativ 450.000 de euro, costuri de operare de pe alte aeroporturi - aproximativ 30.000 de euro, reprogramarea pasagerilor pe zboruri ulterioare - aproximativ 300.000 de euro. Dincolo de agitatia care a cuprins aeroporturile si piata de aviatie in general in zilele dintre 16 si 21 aprilie, Sherif Ussama, noul director general al Blue Air, a contabilizat zi de zi pierderile pe care i le-a adus eruptia vulcanului Eyjafjallajökull. Joia trecuta, pe finalul anularilor de zboruri, numarase deja pierderi de 2,45 milioane de euro pentru companie, cat nu a avut Blue Air pierderi nete in niciun an - din 2005, cand a fost infiintata, incoace.
Nu numai Blue Air a iesit pe minus in 2009 - si Carpatair, compania de la Timisoara controlata si condusa de omul de afaceri Nicolae Petrov a avut primul an fara profit net de la infiintarea companiei in urma cu zece ani. TAROM a pierdut in 2009 peste 20 de milioane de euro si incepuse 2010 agresiv, sperand sa castige profit din volumul de pasageri, dar si din exploatarea cat mai buna a segmentelor pe care este lider de piata. De aceea, la inceputul acestui an orice director de companie aeriana vorbea fara retineri despre subiecte sensibile precum sansele de revenire a industriei in 2010, despre cat de greu a fost 2009, despre faptul ca piata de profil trebuie sa o ia din nou de la capat sau despre competitia dintre aviatia traditionala si low-cost. Doar despre profit aveau retineri sa vorbeasca si nu e de mirare.
Pentru Sherif Ussama, care tocmai a preluat pozitia de director general, e cu atat mai greu: a fost pus in fruntea companiei lui Nelu Iordache si pentru a aduce profit companiei in 2010, insa acest lucru s-a indepartat semnificativ acum.
Cititi articolul integral in editia tiparita a revistei BUSINESS Magazin.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro