Reteta lui Valmar: sa faci profit chiar si cand se prabusesc vanzarile de masini
Vanzarile celui mai mare importator de masini s-au prabusit in ultimii doi ani, la fel ca intreaga piata. Dar profiturile raman de ordinul zecilor de milioane de euro.
Proaspat intors din concediu, Brent Valmar, seful celui mai mare importator de masini din tara, Porsche Romania, nu este deloc bronzat. Dar pare foarte relaxat."Da, e adevarat, nu prea am mai comunicat de ceva vreme. Dar ne merge binisor, avand in vedere contextul."
Nici nu ar fi greu sa fie altfel, deoarece Porsche Romania domina cu autoritate topurile de vanzari, compania condusa de la infiintarea sa in 1998 de catre bucuresteanul Valmar reusind profituri de zeci de milioane de euro in fiecare din ultimii ani. Chiar si in 2009, an in care piata auto s-a prabusit la mai putin de jumatate fata de anul precedent, cand scazusera cu o zecime fata de 2007, considerat de multi ca anul de referinta al pietei auto.
"Am avut atunci (in 2007 - n. red.) contracte semnate pentru 58.000 de masini. Acum, volumele de vanzari la nivelul pietei auto sunt impartite la trei (Porsche Romania a livrat mai putin de 23.000 de masini in 2009 si a avut un profit brut de peste 40 mil. euro, potrivit datelor de la Registrul Comertului - n.red.).
E adevarat ca era vorba de un regres preprogramat avand in vedere nivelul incredibil la care se ajunsese (in doar cinci ani, vanzarile anuale de masini noi s-au triplat - n.red.), dar caderea a fost foarte abrupta", recunoaste Valmar, unul dintre cei mai conservatori manageri din industria auto in privinta estimarilor si, probabil, cel mai "atent" la costuri.
Cu o astfel de strategie si cu puterea holdingului Porsche in spate, importatorul local al grupului Volkswagen a obtinut in fiecare an profituri cat toti ceilalti importatori la un loc."Am rationalizat foarte mult din costuri. Am dat oameni afara, circa 10% si, cel mai important, am gasit surse alternative de venituri cand vanzarile de masini s-au prabusit.
Acum au inteles multi dintre angajati de ce insistam atat de mult asupra serviciilor after-sales chiar si in perioada in care masinile se vindeau foarte bine", explica Valmar, un manager care refuza in mod sistematic sa comenteze rezultatele financiare ale companiei, chiar si dupa ce acestea erau publicate pe site-ul Ministerului de Finante.
"Si profitul este important, dar acum se pune mai mult accentul pe lichiditate si pe cota de piata." Lupta pentru cota de piata a devenita dramatica in ultimii doi ani, mai ales pe fondul stocurilor mari de masini cu care au ramas dealerii dupa instaurarea "oficiala" a crizei in Romania.
"2008 a fost an de sacrificiu. S-au canibalizat modele, s-au lichidat stocuri s-au dat discounturi uriase. Dar s-a terminat, iar anul trecut si mai ales anul acesta lucrurile s-au asezat. Din pacate, multi dintre clienti vor sa cumpere in continuare un pret, nu o masina."
In aceste conditii, cu vanzari reduse la o treime si marje aproape inexistente la vanzarea de masini noi, singura parghie pe care o mai au dealerii auto de a face bani este reprezentata de activitatea de service.
"In mod normal, activitatea de service trebuie sa acopere cel putin costurile cu utilitatile si celelalte cheltuieli fixe ale dealerului", detaliaza Michael Schmidt, cel care controleaza Automobile Bavaria, cel mai mare dealer al grupului BMW, un alt manager cunoscut in piata ca fiind foarte atent la costuri.
Schmidt nu a reusit insa sa incheie anul trecut cu profit, chiar daca, spune el, activitatea operationala a adus bani. "Am pierdut opt milioane de euro din cauza stocului mare de masini care a trebuit finantat in conditiile in care leul s-a depreciat cu mai mult de 20%. A trebuit sa acceptam si sa mergem mai departe", spunea recent Schmidt intr-o discutie cu BUSINESS Magazin.
Ceea ce nu pot accepta insa dealerii marcilor premium precum Audi, BMW sau Mercedes este mutarea clientilor catre service-urile independente, considerate mai ieftine, dupa ce expira perioada de garantie pe timpul careia clientii sunt obligati potrivit contractului sa isi faca reviziile in cadrul service-urilor de marca. Sau atunci cand sunt indrumati catre astfel de service-uri de catre societatile de asigurari.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro