Unul dintre cele mai asteptate filme la Berlin (si de altfel in intreaga Europa), "The Reader"/"Cititorul", i-a adus deja un Glob de Aur lui Kate Winslet, care este favorita si la Oscar.
Incursiune intr-una dintre cele mai interesante realitati germane de dupa cel de-al doilea razboi mondial, “Cititorul” este despre, ei bine, Vergangenheitsbewältigung. Adica “lupta de a se impaca cu trecutul”, un termen intrat in psihologie care descrie exact aceasta problema a nemtilor ajunsi la maturitate in deceniile cinci si sase, neinstare sa inteleaga si sa accepte rolul ambiguu jucat de parintii lor in Holocaust. Regizat de Stephen Daldry (“Billy Elliot”, “The Hours”/“Orele”), cu Kate Winslet, Ralph Fiennes si tanarul actor german David Kross in rolurile principale, “The Reader” a fost nominalizat la cinci premii Oscar.
David Kross este Michael Berg, un elev de liceu caruia ii vine rau pe strada. Adolescentul este ajutat de o controloare de bilete, Hanna, in casa careia revine pentru a-i multumi. Intre cei doi incepe o poveste de dragoste, ritmata de minutioase partide de sex, dar si de sedinte de lectura, caci Hanna adora sa-l auda pe Michael citindu-i orice le pica in mana, de la “Odiseea” la “Lady Chatterley”. Relatia celor doi nu tine mult, caci dupa cateva luni Hanna dispare, iar Michael o redescopera ani mai tarziu, ca student la facultatea de drept, inculpata intr-un proces. Pe tanar incidentul il afecteaza cumplit: femeia pe care inca o iubeste a fost gardiana la Auschwitz si este raspunzatoare pentru moartea a sute de persoane.
Foarte ambiguu din punct de vedere moral, “The Reader” isi provoaca spectatorul sa se lase prada confuziei: ce poti crede despre Hanna si despre dragostea ei inocenta pentru un licean? Dupa ce, in primele zeci de minute ale filmului, Daldry, Schlink si scenaristul David Hare construiesc un intreg arsenal de mijloace pentru a te face s-o placi pe Hanna, dezvaluirea secretului ei te socheaza, te intriga si te frustreaza. Maestru al nuantelor, trioul din spatele “Cititorului” te manipuleaza desavarsit, aruncandu-te intr-o groapa cu leii infometati ai indoielii: ai voie sa simti compasiune pentru Hanna sau esti obligat sa te dezici de tot ce inseamna ea?
Slalomul printre diversele perioade (o vom revedea pe Hanna la 65 de ani in inchisoare, vizitata de Michael, interpretat acum de un Ralph Fiennes foarte placid), ajutat atent de scenografia si imaginea inspirate, obliga spectatorul sa-si decanteze pozitia fata de aceasta spinoasa problema morala. Victima si calau deopotriva, Hanna ajunge sa fie un simbol al tuturor acelor situatii in care circumstantele primeaza in fata vointei proprii, chiar daca niciodata acest lucru nu va conta intr-un proces.
Ce se poate reprosa “Cititorului”? In niciun caz intonatia, caci Kate Winslet este superba. Dar textul citit, atata vreme cat din acesta lipseste o parte extrem de importanta, adica anii in care Hanna era gardiana la Auschwitz si decidea cine merge spre camera de gazare, ajunge sa fie schiop si sa-ti lase senzatia ca esti pacalit. Nu-i deloc greu s-o placi pe Hanna, atata vreme cat implicarea acesteia in Holocaust ramane teoretica - o prezenta intunecata aflata continuu in afara ecranului si prin urmare lipsita de consistenta frumoaselor, romanticelor imagini cu Winslet si Kross. Probabil de aici porneste senzatia ca filmul triseaza, o senzatie cu care multi dintre spectatori cu siguranta nu se vor impaca. Pana la urma, “The Reader” te captiveaza timp de doua ore, dar ceva din ritmul sau si acea nemultumire ca nu ti s-a spus totul iti vor aminti de tristetea resimtita in fata unei persoane cu o voce superba, dar fara ureche muzicala.
Filmul lui Stephen Daldry va ajunge cu siguranta mult mai celebru decat cartea din care se inspira, romanul omonim al lui Bernard Schlink. Acesta a avut o cariera mondiala spectaculoasa, fiind primul roman german ajuns pe locul intai pe lista bestseller-urilor din New York Times. Inclus de Oprah Winfrey in clubul ei de carte, “The Reader” s-a bucurat de un succes neasteptat in Statele Unite si a iscat furtunoase controverse in Germania - controverse pe care e de asteptat sa le provoace si filmul. La cativa ani de la publicare, povestea Hannei Schmitz a ajuns atat de relevanta pentru istoria recenta a Germaniei, incat romanul lui Schlink (reeditat anul acesta de Polirom) a fost inclus in programa liceelor din intreaga tara.
Va castiga Kate Winslet Oscarul pentru rolul Hannei Schmitz? Tot ce-i posibil, desi un comentariu facut de un jurnalist din Israel in timpul conferintei de presa de lansare a filmului arunca un semn de intrebare asupra sanselor actritei britanice. “Am ajuns s-o simpatizez pe Hanna, desi am incercat sa n-o fac”, a spus jurnalistul, descriind extrem de bine confuzia morala pe care ti-o lasa filmul si eventualele rezerve pe care Hollywood-ul (si investitorii sai evrei) le va (vor) avea cu privire la rolul (desi nu si la interpretarea) lui Kate Winslet.
“THE READER”/“CITITORUL”
R: STEPHEN DALDRY. D: KATE WINSLET, DAVID KROSS, RALPH FIENNES, BRUNO GANZ, SUSANNE LOTHAR, ALISSA WILMS, ALEXANDRA MARIA LARA, LENA OLIN.
DIN 27 FEBRUARIE