Judecand dupa ce se intampla din 2001 incoace, viitorul aeroporturilor va arata ca intr-un film science fiction cu buget mare si efecte speciale.
In urma cu sase ani, britanicii testau pe personalul din aeroportul Heathrow un sistem de recunoastere a retinei destinat controlului pasagerilor la imbarcare. Dupa raspandirea virusului SARS, care a provocat pierderi imense industriei aviatice, aeroporturile din Asia au achizitionat la randul lor un echipament care scana rapid pasagerii si identifica semnele de febra. Acum, cele doua tehnologii sunt doar cateva dintre sistemele ce pe vremuri pareau SF, dar acum sunt aplicate curent.
Dupa atacurile teroriste din 2001, aeroporturile lumii au investit miliarde de euro in dezvoltarea de noi tehnologii care scaneaza, cantaresc, masoara temperatura, memoreaza si identifica fiecare pasager ce trece dincolo de usile aeroportului. Indiferent de aeroport, intregul concept de securitate este integrat intr-un sistem prezentat drept capabil sa protejeze pasagerii. Mai nou, in contextul crizei financiare si al concurentei tot mai acerbe intre liniile aeriene, aeroporturile au inceput sa devina arme care pot face diferenta in lupta pentru cota de piata.
In ultimii ani s-a dezvoltat categoria celor nevoiti sa calatoreasca mult (“frequent travelers”), care isi petrec mare parte din timp pe aeroport sau in avion. Un exemplu il ofera Marius Ghenea, presedintele firmei de comert online PC Fun, al Italian Coffee Concept (care detine cafenelele Testa Rossa) si al distribuitorului de echipamente pentru confort termic Orbital. Omul de afaceri, care calatoreste si de doua ori pe saptamana cu avionul, are la activ aproximativ 2.000 de zboruri in ultimii 10 ani.
Ca orice “frequent traveler” care se respecta, Ghenea si-a dezvoltat un intreg ritual ce pregateste zborul. “Folosesc frecvent serviciile de check-in online oferite de liniile aeriene importante, pentru ca iti poti printa boarding-pass-ul de acasa sau de la birou cu maxim 24 ore inainte de zbor, iar la aeroport economisesti timpul necesar de check-in”, spune Ghenea. Managerul introduce cardul de “frequent flyer”, isi selecteaza locul in avion, printeaza biletul si finalizeaza check-in-ul fara interventia unui operator. Omul de afaceri este client Platinum la Flying Blue/SkyTeam, Senator la Lufthansa/StarAlliance si Gold la Iberia/OneWorld. Spre exemplu, pentru a obtine un card Senator la Lufthansa trebuie sa zbori cel putin 100.000 de mile in patru ani (pentru un zbor Bucuresti-Viena primesti aproximativ 1.300 de mile).
Pentru a atrage clienti precum Ghenea, cu cateva mii de ore de zbor la activ, companiile care opereaza aeroporturi imagineaza in fiecare an tehnologii noi. De exemplu, Air France a lansat luna aceasta tehnologia SmartBoarding, menita sa ii atraga pe cei din liga celor ce calatoresc mult si pentru care economia de timp este esentiala. Compania promite pasagerilor inscrisi in program ca se vor putea imbarca individual, la orice ora doresc, printr-o poarta special creata pentru acest serviciu. In schimb, pasagerii obisnuiti trebuie sa fie la poarta de imbarcare cu aproximativ 30 de minute (in functie de politica liniei aeriene) inainte de ora programata pentru decolare.
Momentan, programul este disponibil numai pentru zborurile dintre Paris si Amsterdam, pentru ca “in restul Europei trebuie primita aprobarea autoritatilor pentru dezvoltarea infrastructurii necesare, iar aceasta dureaza mai mult”, a declarat pentru BUSINESS Magazin Laurent Petitmangin, marketing manager al Air France.
Amatorii de SmartBoarding trebuie sa fie dispusi sa-si lase datele biometrice (amprenta) intr-o baza de date ce poate fi consultata intr-un birou din terminalul 2F de la aeroportul Charles de Gaulle din Paris (deocamdata singurul disponibil). Datele de zbor ale pasagerilor vor fi imprimate pe cardul SmartBoarding (suporta pana la 500 de imprimari) la un chiosc special, aflat inainte de controlul de securitate. Pasagerul se poate imbarca printr-o poarta speciala la ce ora doreste, singura conditie fiind identificarea amprentei. Proiectul, dezvoltat in colaborare cu Citizengate (companie specializata in solutii de securizare), foloseste sisteme de identificare prin frecventa radio, biometrie si imprimare termica.
Air France a extins si un alt serviciu testat in ultimele sase luni pe zborurile intre Paris si Amsterdam - imbarcarea cu ajutorul telefonului mobil. Biletul de zbor de pe mobil este trimis prin SMS, MMS sau e-mail si contine aceeasi informatie de pe un bilet tiparit pe hartie. Sistemul este simplu - biletul este transferat, impreuna cu un cod de bare, pe mobil prin SMS, MMS sau prin e-mail (in cazul telefoanelor cu acces la internet). Cu alte cuvinte, pentru imbarcare, controlul de securitate si accesul oriunde in aeroport este suficient telefonul mobil; singurul risc este ca bateria telefonului sa se descarce. Astfel de tehnologii au avantajul si ca sunt prietenoase pentru mediu. “Ne-am propus ca in viitor sa eliminam folosirea hartiei din aeroport”, spune marketing managerul Air France. Inovatiile introduse de Air France sunt doar cele mai recente dintr-un sir lung de noutati tehnologice aplicate de industria aviatica si deloc straine de aspectul futurist al noilor aeroporturi sau terminale deschise in ultima vreme (e vorba de Terminalul 5 de la Heathrow - Londra sau de terminalul 3 al Aeroportului International din Dubai, inaugurate anul trecut).