Brazi haute-couture
Si imediat ce deschizi ochii, cuprinzi cu privirea 12 brazi de arta, transformati in obiecte de design, care spre deosebire de cei naturali nu sunt perisabili si nici nu tin cont de sezon. Revista Target a ales trei dintre povesti, in care creatorii sunt Wilhelmina Arz, Alexandru Ghildus si Irina Marinescu, iar simbolul Craciunului este intruchipat sub forma de carusel, aripa de brad din sticla si creatie de moda in alb-negru.
Pentru Wilhelmina Arz, intreaga istorie cu creatia bradului a pornit de la joaca de copil. "Mi-am imaginat un carusel, care poate functiona ca o masina a timpului foarte copilareasca, pe roti de biciclete", spune designerul amintindu-si de senzatiile traite intr-un carusel din Paris unde se afla impreuna cu prietenii.
"Stiam de la inceput ca vreau sa fie ca un carusel, insa dupa ce am adunat materialele, structura povestii a inceput sa prinda contur." Bradul arata ca un carusel din metal, sustinut de doua roti de bicicleta, in care renii si globurile sunt asezati pe scaune argintii, iar intreaga poveste este adusa in prezent prin bufnitele din romanele cu Harry Potter. Nu lipseste nici roza vanturilor, pentru ca "nimic nu este fara rost in lumea asta si cum nicio directie pe care o alegi nu este intamplatoare, putem sa ne legam de orice".
Designerul isi aminteste ca au fost doua zile de calatorii dupa materiale, dupa care lucrul efectiv la crearea bradului-carusel a durat un week-end. "Am cautat in locuri neobisnuite, de la magazinele de decoratiuni clasice pana la locuri atipice cu materiale de constructii sau magazine de biciclete. Acolo a fost foarte amuzant, pentru ca vanzatorul mi-a spus ca roata pe care o voiam este de la una dintre cele mai scumpe biciclete si m-a intrebat daca am o bicicleta acasa, dar eu i-am raspuns ca imi trebuie pentru un brad si de aici a inceput o intreaga poveste. Cred ca eram singurii cumparatori dintr-un magazin specializat de biciclete care fac altceva cu rotile", glumeste Arz.
Accesoriile din bradul creat de Wilhelmina Arz contin si elemente din colectia "Vara nordica" pentru sezonul toamna-iarna 2007/2008. "Cred ca este o stare pe care o ai si este firesc ca toate produsele pe care le generezi in perioada respectiva sa fie apropiate."
Wilhelmina spune ca in fiecare an a creat brazi care au pornit de la o structura metalica. "Anul trecut bradul se numea ?Like a model on a catwalk?, era o structura pe inox, o schema a unui model in momentul in care face poza si era accesorizat cu balonase care pareau niste bule de sapun. De fapt ideea era ca lumea modei nu inseamna doar o imagine si de fapt are si substanta, noi vedem intotdeauna fata, dar dincolo mai exista si oameni."
Daca Wilhelmina Arzt a creat design in jurul unei povesti, designerul Alexandru Ghildus a imaginat un brad care il lasa pe privitor sa termine povestea. "Am plecat de la ideea ca mesajul pe care il transmiti trebuie sa il solicite pe cel care este prezent, sa completeze ceea ce lipseste, iar imaginatia este intr-un fel stimulata de anumite tipuri de materiale sau de anumite puncte pe care incerci sa le pui in valoare astfel incat privitorul este fortat sa completeze ceea ce artistul a creat. Tema este din start cunoscuta si nu vreau eu sa vin cu argumente si sa spun acum ca bradul aduce bucurie, bunastare, sunt lucruri legate de o traditie romaneasca privind utilizarea bradului", spune Ghildus.
Designerul a creat un brad de arta pornind de la sticla, material prezent in toate lucrarile sale. "L-am propus avand o forma simpla, curata, transparenta, o transparenta avantata, pentru ca are si un ritm in acelasi timp, un ritm al prosperitatii, pentru ca toti ne dorim sa fie mai bine in anul urmator, iar aceasta forma avantata poate fi un sustinator al aspiratiilor pe care fiecare le are."
Obiectul in sine, jumatate de brad din sticla fragmentata, este de asa natura incat din start te obliga sa il completezi. Si, imediat ce te intrebi ce va urma, intrebarea vine insotita de altele: ce pun in partea cealalta, sa fie simetrie, asimetrie, merg intr-o singura directie?
"In rest am atarnat o simpla beteala, un stimulent creativ adus de globul rosu care indiferent de culoarea suprafetei este un centru de atentie. In acest concept rosul este cel care iti spune ca de aici poti sa mergi mai departe."
Ghildus isi aminteste ca in fiecare dintre cei sapte brazi pe care i-a creat sticla a ramas constanta. "Bradul de anul acesta este mai agresiv, cel de anul trecut era mai cald, avea o alta linie, pe rotund, pe formula unui con, putin torsionat. Anul acesta aici am mers mai abrupt, pe ideea de a forta imaginatia."
Cat despre cei care sunt atrasi de brazii creatie proprie, Ghildus spune ca "sunt oameni care imi cunosc creatia, cei care au mai lucrat cu mine sau colectionari care au lucrari de arta de la mine".
Printre acesti brazi personaj de poveste apare o creatie colaj, o compozitie in alb-negru, care aminteste insa tot de personajele de basm. Irina Marinescu, designerul care a creat pana in prezent patru brazi-design, spune ca acesta este primul an in care nu a pornit de la un concept.
"Varianta finala este un fel de colaj, o compozitie grafica pe alb si negru, materiale imprimate diferit, dar care au aceeasi gama de culori. Pornind de la simplul fapt ca este o compozitie, am pus accent anul acesta pe beauty, in sensul ca nu am conceput un personaj."
Designerul spune ca a folosit orice tip de material care se preta la conceptul bradului, "pentru ca este destul de modular, exista un schelet de lemn imbracat intr-un fel de saten, drapat perfect, pe care sunt aplicate un fel de flori stilizate, volane intoarse. Am folosit cafea imprimata, saten, tul, bumbac, un material de paiete, latex". Irina Marinescu spune ca niciodata nu s-a legat de colectia proprie de haine atunci cand a imaginat bradul. "Intotdeauna m-am gandit daca ar amuza sau ar crea o senzatie placuta unui copil. Niciodata nu m-am legat de colectie, este un lucru diferit si ca gest, pentru ca partea cu brazii de Craciun in afara de faptul ca trebuie sa ma reprezinte pe mine trebuie sa bucure."
Designerul spune ca a lucrat impreuna cu echipa sa timp de trei zile, iar acesta este al patrulea brad pe care il realizeaza. "Niciodata nu am facut un brad clasic si pana la urma nici nu vad care este scopul, pentru ca acesta este motivul pentru care organizatorii aleg oameni din lumea artei, pentru ca trebuie sa fie un simbol al bradului de Craciun."
Brazii celor trei designeri, impreuna cu ceilalti 9, vor fi scosi la licitatie in cadrul Festivalului Brazilor de Craciun, iar banii stransi in cadrul serii de gala vor fi donati fundatiei Salvati Copiii. Festivalul este inspirat de modelul englezesc, un eveniment care in Marea Britanie are o traditie de 19 ani. La Londra, designeri precum Stella McCartney sau Julien MacDonald au realizat brazi. Anul trecut, Festivalul Brazilor de Craciun a insemnat peste 300.000 de euro fonduri pentru programele Salvati Copiii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro