Nu atingeti masinile expuse

Postat la 06 martie 2007 1 afişăre

Plimbari printre modele de masini faimoase, vizite in laboratoarele unde se creeaza automobilele viitorului si intalniri cu oamenii care se afla in spatele bolizilor de Formula 1 - asta inseamna muzeele de masini, cea mai noua atractie turistica.

Plimbari printre modele de masini faimoase, vizite in laboratoarele unde se creeaza automobilele viitorului si intalniri cu oamenii care se afla in spatele bolizilor de Formula 1 - asta inseamna muzeele de masini, cea mai noua atractie turistica.

 

Gonesti cu 200 de km/h pe Autobahn (autostrada din Germania fara limita maxima de viteza) si esti intrecut de un Porsche Turbo. In jur nu vezi decat BMW, Mercedes sau Volkswagen in culori sobre, fumurii. Incetinesti pentru prima data dupa sute de kilometri: incep restrictiile de viteza la intrarea in München. Urmeaza o cladire futurista, care seamana mai mult cu o fabrica a viitorului, apoi zaresti masini si o sigla alb-albastra si iti amintesti de stirea cu muzeul BMW care urmeaza sa se deschida in aceasta vara.

 

Desi pare o scena din "Need for Speed", intamplarea este cat se poate de reala si face parte din experienta de vacanta a arhitectului roman Alexandru Anton. El spune ca nu a existat nicio vacanta pe care s-o petreaca in Germania fara o vizita la un mare producator auto. Anton isi aminteste ca, la vederea sediului BMW, si-a programat pe loc vacanta de vara in aceste locuri.

 

Fetisismul specific al fanaticilor dupa automobile - specia celor care dau propriilor masini nume precum "Turbo" sau "Bestia" - au fost speculate de marii producatori care au investit sute de milioane de euro in constructia unor orasele auto. De cele mai multe ori, acestea se afla langa fabricile marcilor respective si cuprind hoteluri, restaurante si, nu in ultimul rand, muzee, unde in loc de opere de arta sunt expuse masini.

 

Nemtii sunt cei ce deocamdata conduc, si inca detasat, in topul muzeelor, fapt explicabil prin traditia industriei germane auto si prin contributia importanta a acesteia la PIB. In orasul Wolfsburg, Volkswagen a construit Autostadt, in Ingolstadt are Audi un Auto Forum, la Stuttgart a deschis Porsche un muzeu propriu, iar la Leipzig, BMW a apelat la serviciile arhitectei Zaha Hadid pentru proiectarea unei fabrici impozante. Anul acesta producatorul bavarez pregateste si redeschiderea muzeului din München, proiectat de firma de arhitectura Coop Himmelblau.

 

Muzeele auto s-au transformat repede in destinatii turistice independente. Autostadt atrage anual peste 12 milioane de vizitatori, muzeul Mercedes este cel mai popular obiectiv turistic din Stuttgart, iar BMW asteapta 850.000 de vizitatori anul acesta.

 

Volkswagen a fost printre primele grupuri auto care au introdus acest concept. Astfel, inca din 2000, producatorul a transformat cartierul general al marcii de la Wolfsburg intr-un muzeu-parc de distractie-showroom. Marcile Audi, Lamborghini, Bentley, Seat, Skoda si Volkswagen se ofera privirii vizitatorilor in doua showroom-uri pe verticala, in doua turnuri de sticla - "Autostadt car towers", cum sunt cunoscute - situate langa fabrica Volkswagen si incluse intr-un parc tematic intins pe 25 de hectare, cu restaurante si un cinematograf 3D in forma unei masini supradimensionate, unde se pot viziona filme despre automobile. Pretul unui bilet de intrare in Autostadt incepe de la 28 de euro si include un tur cu ghid al locului si un voucher de 10 euro la unul dintre cele trei restaurante.

 

Alexandru Anton isi aminteste de experienta pe care a avut-o la muzeul Volkswagen: "Prima data mi-au atras atentia cele doua cladiri unde se afla toate modelele Volkswagen. Masinile sosesc direct din fabrica printr-un tunel din sticla la baza turnului si sunt ridicate cu ajutorul unei platforme la unul dintre cele 20 de etaje". Anton spune ca a petrecut o zi intreaga in parcul de distractii. "La pranz am mancat la restaurantul TachoMeter, aflat la baza unuia dintre turnurile de sticla, de unde imi amintesc ca am privit masinile care urca sau coboara." Apoi a facut un tur cu vaporasul prin canalele ce duc direct la fiecare punct de interes. Parcul are un hotel care poarta blazonul Ritz-Carlton, decorat de Andrée Putman, o cunoscuta arhitecta si designer de interior. Hotelul are si o colectie de 600 de tablouri pictate de artisti contemporani.

 

Florian Fugasin, PR Executive al Porsche Romania, importatorul grupului Volkswagen, a vizitat "oraselul" Volkswagen in 2005 si 2006. "Este aici un intreg traseu pe parcursul caruia te poti familiariza cu filozofia grupului Volkswagen. Arhitectura cladirilor e impresionanta. Senzatia este de calatorie in viitor, cu multi ani in viitor!"

 

Producatorii auto par ca au urmarit aceeasi reteta in privinta muzeelor: toate cladirile care le adapostesc sunt opera unor mari arhitecti si urmaresc sa atraga atentia prin designul futuristic. In aceleasi coordonate s-a incadrat si noul muzeu Mercedes Benz din Stuttgart, de pe malul raului Neckar - un cilindru de aluminiu, otel si sticla in valoare de 150 mil. euro, realizat de firma de design olandeza UNStudio. Cladirea cu noua etaje a muzeului, deschisa pentru public anul trecut in luna mai, a fost comparata cu un tort de nunta asezat pe un podium de granit.

 

Mercedes-Benz este ca un fel de capsula a timpului, unde sunt expuse 160 dintre modelele producatorului german de-a lungul celor 120 de ani de istorie a marcii. Cele noua etaje de galerii se invart in jurul unui atrium inalt de 41 de metri, echipat cu proiectii video si prototipuri experimentale.

 

Vizita incepe cu o plimbare cu un lift aerodinamic in forma de glont. Speedsterele Silver Arrows din 1930, modelul Grand Mercedes 770 pe care l-au detinut Imparatul Wilhelm II si imparatul Hirohito al Japoniei, faimosul papamobil sau concepte ale viitorului sunt expuse exact ca niste opere de arta. Muzeul are si un fel de Hall of Fame, unde sunt expuse modele de Mercedes care au apartinut unor vedete. De exemplu, Mercedes-ul MB 2.3 AMG al lui Ringo Starr, fostul basist de la Beatles, sau modelul CL 500 care i-a apartinut lui Lady Di si care a starnit un scandal imens in 1992, cand a devenit prima masina fabricata in afara Marii Britanii intrata in proprietatea unui membru al casei regale britanice.

 

Tot la Stuttgart se afla muzeul Porsche, care are de infatisat peste 75 de ani de istorie, inclusiv masinile campioane la Formula 1 de la mijlocul anilor ‘80. Numai ca, avand doar 20 de masini expuse si un interior destul de nespectaculos, muzeul pare mai degraba o simpla sala de showroom decat un templu al masinilor sport. Se pare ca acest lucru se va schimba spre finalul anului viitor, cand muzeul se va muta intr-o noua cladire, o constructie de sticla si beton unde vor fi expuse mai multe modele.

 

Si BMW se pregateste pentru inaugurarea unui muzeu auto, la intrarea in München. Reprezentantii BMW estimeaza ca muzeul va fi deschis in vara acestui an.

 

Exista astfel de muzee si in alte tari europene - de exemplu in Italia, unde Galeria din Maranello este un loc de pelerinaj pentru orice impatimit al motoarelor Ferrari. Cladirea din sticla si otel este situata in apropierea fabricii Ferrari. Fiecare dintre monoposturile expuse a castigat un mare premiu de Formula 1, amintind de marii campioni care le-au condus: Niki Lauda, John Surtees sau Jody Scheckter.

 

Rolul oraselelor auto nu se rezuma la prezentarea istoriei marcilor, ci vizeaza si atragerea potentialilor clienti in showroom-urile companiilor. Conform producatorilor, pana la 40% dintre cumparatorii europeni si-au procurat macar o data masinile din astfel de locuri.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Nu atingeti masinile expuse
/arta-si-societate/nu-atingeti-masinile-expuse-1008425
1008425
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.