Craii de la Rasarit

Postat la 13 martie 2007 1 afişăre

O serie de afaceri online din tarile fostului bloc comunist au avut o dezvoltare de invidiat la ele acasa. Acum, vor sa investeasca o parte din bani in extinderea regionala, iar Romania e pe harta lor.

O serie de afaceri online din tarile fostului bloc comunist au avut o dezvoltare de invidiat la ele acasa. Acum, vor sa investeasca o parte din bani in extinderea regionala, iar Romania e pe harta lor.

 

Cei care l-au sunat saptamana trecuta pe Calin Fusu i-au incarcat factura de telefonie mobila cu convorbiri in roaming. Proprietarul Neogen se afla in Bulgaria, unde s-a intalnit cu trei dintre cele mai mari grupuri de companii din industria online de la sud de Dunare, pentru a discuta despre posibile colaborari. Raspunsul pe care l-a primit de la toti e sintetizat de Fusu intr-un singur enunt: "Te ajutam sa vii la noi, dar ajuta-ne si tu sa ajungem in Romania".

 

Cu sau fara ajutor, cateva dintre companiile din Europa Centrala si de Est cu afaceri legate de Internet au ajuns deja in Romania sau se afla in perioada de incercare a terenului. Slovacii de la Etarget vor lansa oficial filiala romaneasca in curand. Neoficial, sunt deja aici si au inceput vanzarea de publicitate contextuala pe 17 site-uri romanesti din reteaua Vodanet cu care au semnat parteneriate. "Vrem sa fim nr. 1 sau 2 in domeniul reclamei pay-per-click in Romania in decursul unui an", a declarat pentru BUSINESS Magazin Dusan Urban, country manager al Etarget Romania.

 

Pay-per-click reprezinta un sistem de publicitate online prin care sunt afisate pe site-uri sau in cadrul rezultatelor motoarelor de cautare doar reclame text care au legatura cu continutul site-ului unde se afla. Cei care cumpara acest gen de publicitate sunt taxati doar in momentul cand cititorul da clic pe aceste reclame. Ce e interesant este faptul ca slovacii intra astfel pe terenul de joaca al Neogen, care la randul lui a dat dovada de ambitii regionale prin extinderea in Bulgaria, Serbia, Croatia, Bosnia si Hertegovina, Slovenia si Macedonia. Din estimarile lui Calin Fusu, Neogen este acum compania romaneasca cu cele mai mari venituri din publicitatea contextuala pay-per-click.

 

Estimarile pentru dimensiunea acestui segment al pietei de publicitate difera in functie de respondent. Calin Fusu mizeaza pe un milion de euro in 2007, din care Neogen ar urma sa primeasca 250-300.000 de euro. Calin Rotarus, online sales director la Arbomedia, crede ca toata piata de publicitate online va ajunge in 2007 la valoarea de 10 mil. euro. "Si daca adaugam publicitatea contextuala, cam tot atat." Country managerul Etarget mizeaza insa pe faptul ca in 2-3 ani "banii cheltuiti in sisteme pay-per-click vor reprezenta intre 20-30% din bugetul total pentru reclama pe Internet".

 

Pe de alta parte, Etarget are pusa la punct in regiune o retea de site-uri care i-au asigurat locul intai prin acest tip de publicitate in Cehia, Slovacia si Ungaria. Si mai are si capital. Exact acum un an, fondul de investitii Genesis Capital a preluat pachetul majoritar la Etarget, investind 1,5 milioane de euro. Acelasi fond de investitii isi facea acum doi ani exit-ul de la operatorul ceh de telefonie mobila Oscar, dupa ce Vodafone a cumparat simultan acest operator si Connex. Fondul administreaza acum 30 de milioane de euro, printre investitorii sai numarandu-se Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Ceska Sporitelna. Dusan Urban nu a dorit sa spuna ce sume vor fi investite in Romania, dar a precizat ca ele vor proveni din resursele interne ale companiei. Anul trecut veniturile din cele trei tari in care actioneaza Etarget au fost de aproximativ 2,5 milioane de euro. Urban a mai adaugat ca momentan nu a fost stabilit un obiectiv financiar in ceea ce priveste Romania. "Businessul nostru depinde de cate portaluri vom avea in portofoliu si cati clienti vor folosi serviciul nostru."

 

Alta companie, alt segment de piata, aceeasi tinta: Romania. Virgo Systems, companie ungara, a facut recent cateva prospectiuni pe piata locala, pentru a aprecia daca ar fi viabila lansarea unei retele de socializare online, o comunitate de utilizatori grupati in functie de preferinte si atitudini comune, de genul MySpace, Friendster sau Xanga. Varianta ungureasca, site-ul iwiw.hu, a prins atat de bine in aceasta tara, incat a reusit sa ajunga la 1,5 milioane de membri. Dupa care proprietarii au vandut catre Magyar Telekom, retea de telefonie mobila detinuta de operatorul german T-Mobile.

 

"Nu am luat inca decizia de a veni in Romania, dar credem ca tara are un potential bun, acesta fiind si motivul pentru care exploram piata pentru a vedea daca s-ar preta serviciul nostru", a declarat pentru BUSINESS Magazin Peter Petrovics, unul dintre proprietarii iwiw.hu care au vandut catre T-Mobile. Surse din apropierea companiei spun ca in urma vanzarii, contractul i-a obligat sa nu mai lanseze un alt produs concurent in Ungaria, dar nu mentioneaza nimic despre tarile din regiune. Iwiw a fost o poveste de succes. Lansat in 2002, ajunsese la 1,5 milioane de utilizatori inregistrati, in conditiile in care accesul se facea doar pe baza de invitatie din partea unui membru, si a fost vandut cu un miliard de forinti (4 milioane de euro). Ca ungurii isi rezerva o posibila intrare in Romania o dovedeste si faptul ca au cumparat domeniul iwiw.ro.

 

Extinderea unei companii din online pe pietele din regiune are o logica perfecta pana la un punct. Exista programe software, care sustin platforma online, dezvoltate in-house si care si-au dovedit eficienta. Extinderea in alte tari presupune practic doar cateva traduceri si angajarea unei echipe de oameni. Aici insa lucrurile nu sunt foarte simple. Val Voicu, fost director al companiei de publishing online iMedia, in prezent manager al AdEvolution, spune ca "oricine vine are nevoie, ca sa reuseasca, de un specialist de aici si, din fericire sau din pacate, oamenii astia se numara pe degete". Country managerul Etarget, bunaoara, Dusan Urban, este un tanar de 22 de ani nascut in Romania, care a studiat in orasul slovac Nitra si a condus pentru o perioada echipa de traineri financiari ai OVB Allfinanz din Romania. Compania condusa de Val Voicu s-ar parea ca e la randul ei o investitie a vecinilor, pentru ca zvonurile care circula spun ca AdEvolution s-ar afla in proprietatea fondului polonez de investitii MCI Management. Voicu nu a dorit sa comenteze aceasta varianta. Scenariul este insa foarte probabil, mai ales ca fondul listat la bursa din Varsovia are oficial in planul de dezvoltare pe 2006/2007 extinderea in patru tari, printre care si Romania.

 

Oportunitatea de dezvoltare in afara granitelor e luata in calcul de cei ce se bazeaza pe veniturile din publicitate, pentru a putea vinde mai multe reclame pentru multinationale, de exemplu, cu afaceri in tarile din regiune. Neogen are 25 de oameni angajati in afara Romaniei, iar iMedia are 10 in Serbia. Neogen a trecut granita in 2005 cu 200 de mii de euro pentru investitii, insa o alianta cu afacerile online locale i-ar oferi un ritm de crestere mai puternic. Calin Fusu spune ca, desi prin extinderea in tarile din jur acopera Bulgaria si tarile din fosta Iugoslavie, afacerile de multinationala nu pot concura momentan veniturile obtinute in Romania.

 

Fusu spune ca se gandeste sa intre si in Ucraina la un moment dat, "dar Ucraina e o tara care are nevoie de niste investitii foarte mari, pentru care deocamdata nu suntem pregatiti". In ceea ce il priveste, Val Voicu crede ca, in principiu, orice extindere intr-un asemenea domeniu depinde in primul rand de abilitate si in al doilea rand de resursele financiare: "E un business bazat pe oameni, unul in care cu o investitie minima poti sa faci o gramada de bani sau cu foarte multi bani sa nu faci nimic".

 

Desantul vecinilor din regiune pentru o felie din piata online romaneasca respecta, cel putin pana acum, un anume tipar: nu a fost vorba de achizitii, ci de proiecte greenfield. De altfel, cei mai multi dintre jucatori considera ca in Romania aceste afaceri nu au ajuns la un nivel suficient de mare pentru a merita sa fie vandute. Ultimul exemplu este parteneriatul dintre The Group, organizatie care include mai multe agentii de comunicare si marketing si New Media Agency, companie de comunicare online care are in portofoliu marci ca Adobe, Macromedia si Symantec. Prin contract, The Group devine proprietarul a 50% dintre actiunile New Media Agency. Interesant este insa ca site-ul comunicatedepresa.ro nu a facut obiectul tranzactiei, fiind transferat in portofoliul unei alte firme, New Media PR. Alin Zainescu, proprietar al acestor doua firme, spune ca "am preferat sa nu vand site-ul pana acum, pentru ca nu a venit timpul, iar pe viitor ar valora mai mult". La fel, cel mai mare site de recrutare online din Romania, Ejobs.ro,  a preferat sa semneze un parteneriat cu cel mai mare jucator mondial din recrutarea online. Parteneriatul a fost semnat la Praga, acolo unde se afla divizia companiei Monster pentru Europa Centrala si de Est. Iar polonezii de la Gemius, un serviciu de masurare a audientelor online, nu au fost castigatori la BRAT, dar isi cauta angajati.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Craii de la Rasarit
/business-hi-tech/craii-de-la-rasarit-1008478
1008478
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.