Antreprenorul care se întâlneşte lunar cu 50 de tineri români ca să le cumpere ideea de afacere
Radu Georgescu a devenit, după trei exituri spectaculoase, un serial entrepreneur autentic şi de anvergură. Cea mai recentă vânzare, a companiei Avangate, îi întăreşte acest statut. Ce face acum, cum a trăit tranzacţia şi care îi sunt planurile de viitor?
Dacă nu l-aţi văzut pe Radu Georgescu în ultimele luni veţi avea o surpriză; antreprenorul a pierdut în jur de 20 de kilograme şi are o siluetă de adolescent. Răspunde mirării reporterilor cu un zâmbet: „N-am făcut nimic special. Trăiesc mai sănătos, mănânc mai sănătos, mă culc devreme, mă scol devreme„. Şi toate acestea nu sunt de ajuns: tocmai a realizat cea mai valoroasă dintre tranzacţiile sale. Este vorba de Avangate, compania „americană„ a lui Georgescu, care ajută producătorii de software să vândă online, furnizând tot ce este după butonul „buy„, care a fost preluată de fondul de investiţii Francisco Partners, cu birouri în Londra şi San Francisco, fond care dispune de active de 7 miliarde de dolari.
Înainte de orice, l-am întrebat pe Radu Georgescu dacă îl mai îngrijorează ceva acum. Şi a aprobat: este vorba de situaţia financiară din Statele Unite, ameninţate, cel puţin la ora discuţiei, de un posibil default, dar şi de bula tehnologică pe care antreprenorul o anunţă de ceva vreme, bulă cauzată în special de creşterea reţelelor sociale. „Afacerile GeCad sunt globale, SUA reprezintă mai mult de jumătate din IT-ul mondial, aşa că un default al SUA ar putea deveni o problemă serioasă pentru industrie.„ În privinţa bulei tehnologice, aceasta nu se va sparge mâine sau anul viitor, dar poate în 2015. În plus, Georgescu admite că bula tehnologică a fost unul din factorii pe care s-a bazat decizia de a vinde Avangate; nu a fost factorul determinant, dar a cântărit ceva în ecuaţie.
Determinant a fost, în decizia de a vinde, interesul pe care l-a trezit Avangate. „În ultimul an şi ceva, compania s-a bucurat de foarte mare interes. Acesta a crescut şi a crescut şi a crescut, aşa că în decembrie 2012 - ianuarie 2013 am decis că poate fi agreabil să începem un proces adevărat. Şi am angajat Pagemill Partners, bancă de investiţii din Statele Unite, iar de aici încolo a pornit un proces competititv, serios.„ Şi a rezultat cel mai „valoros„ exit al lui Georgescu, care nu precizează suma aferentă tranzacţiei. „Primul exit este întot-deauna cel mai bun, pentru că este primul, dar acesta este cel mai valoros.„ Precedentele cele mai importante tranzacţii realizate de antreprenor sunt vânzarea către Microsoft a antivirusului RAV în 2003 şi preluarea de către grupul sud-african Naspers a companiei GeCad ePayment, în 2010.
Schimbarea majoră faţă de precedentele tranzacţii a fost faptul că nu s-a implicat prea mult în negocierile tranzacţiei, preferând să lase profesioniştii - bancheri de investiţii, avocaţi, echipele de negociere - să îşi facă treaba. „M-am văzut cu cei de la Francisco Partners de două ori, informal.„ Povestea antreprenorului Radu Georgescu porneşte în 1994, când a început patru produse software, antivirursul care a ajuns la Microsoft şi încă trei care au fost nişte eşecuri. Primul a fost o clonă de Norton Commander, care a suferit pentru că apărea într-o zonă pentru care piaţa îşi pierduse interesul. Al doilea, RACS, era un arhivator cu o tehnologie „senzaţională„, dar conceput de un singur progamator, de excepţie, care însă a plecat în SUA, iar produsul a murit („...morala: să nu pui toate ouăle într-un singur coş„).
Al treilea a fost un sistem de management al documentelor, venit pe o piaţă bună, dar care a eşuat pentru că a fost conceput de progamatori; de aceea nu s-a mulat pe cerinţele pieţei, „făcea chestii extraordinare de care nu avea nimeni nevoie„. „RAV a ieşit în schimb pe piaţa internaţională, Microsoft l-a vrut pentru a-l integra în produsele sale, şi în ziua de astăzi toţi colegii mei care s-au dus la Redmond sunt tot acolo, ei conduc tot ce înseamnă «security» în Microsoft. A fost un deal foarte reuşit„, spunea recent Georgescu. Cu totul, antreprenorul a început circa 30 de proiecte, din care trei s-au bucurat de foarte mare succes. „Este o rată OK de succes. Dacă privim numai proiectele IT, este chiar mai bună, pentru că la un moment dat am avut o evadare în proiecte ciudate, care au ratat toate.„
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro