Tehnologie „made in Cluj” pentru Bosch

Autor: Bogdan Alecu Postat la 09 mai 2024 81 afişări

Bosch a investit 21 de milioane de euro în cea de-a doua sa clădire din cadrul Centrului de Inginerie din Cluj. Învestiţia totală în cele două clădiri de birouri din Cluj este de aproximativ 50 de milioane de euro. Peste 1.700 de angajaţi activează, în cadrul unui model de lucru hibrid, în toate locaţiile Centrului de Inginerie din Cluj, Bucureşti şi Sibiu. Centrul din Cluj este o parte a reţelei globale de inginerie Bosch.

România, mai exact Centrul de Inginerie de la Cluj, reprezintă acum punctul principal din cadrul Bosch pentru dezvoltarea sistemelor de inteligenţă artificială, iar Clujul, alături de Budapesta şi Sofia reprezintă al doilea mare cluster de R&D din cadrul companiei. Bosch a recrutat în 2023 peste 200 de noi ingineri pentru centrul de R&D din România şi continuă să atragă proiecte prin care specialiştii români lucrează la computere care vor controla viitoarele maşini autonome. În total, în birourile din Cluj, Bucureşti şi Sibiu deja sunt 1.700 de ingineri care lucrează la sistemele viitorului.

„Cluj, alături de Budapesta şi Sofia fac parte dintr-un cluster est-european şi avem mai multe proiexte comune. Iar cu acest cluster, suntem a doua cea mai mare zonă de inginerie din Bosch şi avem multe proiecte comune. Este o mişcare strategică pentru a transforma Europa de Est într-unul dintre cele mai mari centre de inginerie pentru Bosch la nivel mondial”, a spus Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.

Astfel, Europa de Est devine un hub de cercetare şi dezvoltare pentru Bosch, care a continuat să recruteze ingineri pentru birourile sale din România şi a finalizat deja o investiţie de 21 mil. euro într-o nouă clădire de birouri pentru specialiştii companiei.

„Noi la Centrul de Cercetare al Bosch în primul rând, accelerăm inovaţia şi vrem să o coordonăm de la Cluj, împreună cu colegii noştri şi lucrăm la o dezvoltare mai eficientă”, a spus Ionuţ Muntean, responsabil de activităţile de inovare, parte a colaborării cu universităţile şi proiectele cu finanţare publică din cadrul Centrului de Inginerie.

De exemplu, el este şi membru al Consiliului Naţional al Ştiinţei, Tehnologiei şi Inovării, care a fost creat anul trecut şi, de asemenea, ajutând la formarea sau implementarea unor înregistrări naţionale. El a lucrat la crearea unei înregistrări pentru testarea vehiculelor automatizate pe drumurile publice.

„Şi acum suntem într-o fază finală, în care putem, vrem să testăm algoritmii pe care îi dezvoltăm pe pista de testare şi pe drumurile publice, desigur, împreună cu MAI”, a spus Ionuţ Muntean. „Intrăm şi în parteneriate cu alţi membri internaţionali, consorţii şi suntem aici împreună cu universităţile locale. Majoritatea colegilor noştri provin de la universităţile din Cluj-Napoca, sau din Bucureşti, Timişoara, Iaşi şi Sibiu. Acoperim toate nivelurile de la licenţă şi încercăm să ţinem studenţii cât mai aproape de studiu. Şi atunci îşi pot dezvolta baza şi pot deveni specialişti în domeniu.”, a continuat Ionuţ Muntean.

De asemenea, pentru activitatea curriculumului, Bosch a dezvoltat mai multe proiecte, programul de internship de vară, în care studenţii vin timp de trei luni şi lucrează pe diferite teme noi.

„Avem şi cursuri pe care colegii noştri vor să le ofere studenţilor şi programe de masterat pe care le susţinem prin programele universităţii. În plus, sunt şi programe de cercetare şi teze de doctorat”, a explicat Ionuţ Muntean.

Centrul de Inginerie din Cluj a realizat de-a lungul anilor parteneriate strategice pe toate palierele, cu mediul academic, autorităţi locale şi parteneri comerciali. Unele dintre cele mai semnificative proiecte pentru angajamentul Bosch faţă de sistemul educaţional din România este cel cu universităţile locale. În acest moment, sunt disponibile pentru studenţi trei programe de masterat şi patru cursuri universitare pe care Bosch le-a dezvoltat în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca şi Universitatea „Babeş-Bolyai”, centrul din Cluj oferind anual peste 50 de burse pentru studenţi. Mai mult, peste 200 de tineri beneficiază anual de mentorat şi transfer de cunoştinţe din partea experţilor Bosch în diverse programe personalizate din cadrul Centrului de Inginerie din Cluj.

„La Cluj avem parteneriate cu două universitaţi şi trei programe de master pe care le derulăm. Avem patru cursuri universitare ceea ce facem şi avem mult sprijin pentru licee. Ceea ce nu facem niciodată este să angajăm oameni cu un contract complet înainte de a absolvi, sau ca student. Acesta este un punct important pentru noi – trebuie să oferim acestui tânăr sau acestei tinere posibilitatea de a absolvi pentru a-şi încheia studiul. Dar oferim un program de vară pentru studenţi. Este un program de trei luni în care pot lucra aici în timpul verii în proiecte cu membrii echipei pentru a experimenta cumva care este atmosfera de lucru în industrie, într-o corporaţie”, a spus Tobias Matter. El a subliniat că Bosch primeşte pentru programul de lucru de vară circa 2.500 de solicitări din România, dintre care 200 de studenţi sunt selectaţi.

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj joacă un rol în transformarea sectorului mobilităţii, încă de la înfiinţarea sa, în anul 2013. Prin expertiza amplă în ingineria software, hardware şi mecanică şi ingineria fiabilităţii, dar şi în planificarea vânzărilor, centrul contribuie la dezvoltarea unor soluţii, bazate pe inteligenţa artificială, aplicate în domeniile conducerii automatizate, mobilităţii electrice şi conectate. Datorită colaborăriicu alte locaţii de inginerie Bosch din Europa Centrală şi de Est şi cu fabrica Bosch din Cluj, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj oferă soluţii clienţilor din întrega lume, fiind un pilon al reţelei globale de inginerie Bosch. Astfel, dezvoltarea activităţilor sale a condus la extinderea în Bucureşti şi, din acest an, în Sibiu.

„În centrul de R&D avem 1.700 de oameni în acest moment, iar anul trecut am crescut cu circa 200-300 de noi angajaţi. Anul acesta nu putem realiza o estimare cu privire la noi recrutări deoarece întreaga industrie se schimbă cumva. Avem o restructurare uriaşă acum şi întreaga companie Bosch se concentrează acum puţin diferit asupra clienţilor noştri, deoarece şi ei schimbă ceea ce aţi văzut înainte cu noua arhitectură. Dar de când sunt aici, în România, numărul angajaţilor a crescut cu peste 100%”, a explicat şeful centrului de R&D.

Din cei 1.700 de angajaţi din cadrul centrului, 10% lucrează la Bucureşti, iar 10% la Sibiu, “centrul” fiind la Cluj, unde sunt şi concentraţi cei mai mulţi.

„În România avem acum principalul hub dedicat AI, avem echipe care lucrează la AI cu baza în cloud şi aici avem una dintre cele mai mari echipe din Europa.

AI-ul ne ajută în procesele de învăţare automată, cu procese incorporate în ECU. Mai departe, AI-ul poate interpreta semnele de circulaţie, acestea diferă totuşi, de la ţară la ţară, iar AI-ul se antrenează, şi în plus, ajută şi pe partea de codare”, a spus Tobias Matter.

Mai mult, la Cluj Bosch are întreaga gamă de dezvoltare, de la hardware la software. “Spre exemplu, aici proiectăm computerul automobilului – ECU-ul şi mai departe realizăm şi softul pentru acesta. Spre exemplu, facem şi baterii în soluţiile cloud, adică soluţii cloud prin care maşina livrează date de la baterie la cloud. Şi cu aceste date, lucrăm pentru a putea oferi apoi certificate privind starea bateriei OEM sau, în cele din urmă, şi fiecărei persoane private”, a explicat inginerul.

Clujul şi-a câştigat titlul de hub IT pentru industrie în opinia lui Tobias Matter, în condiţiile în care nu doar Bosch are acolo birourile, ci şi Porsche dar şi un joint venture dintre NTT Data şi BMW.

„Clujul este un hub IT şi avem universităţi şi specialişti în software. Dar oameni bine pregătiţi sunt şi în Bucureşti, motiv pentru care acolo vedem companii precum Oracle. În Cluj încă găsim profesioniştii potriviţi care să ni se alăture. Bosch are parteneriate atât cu Universitatea Babeş Bolyai, cât şi cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, dar şi cu Universitatea Politehnică din Bucureşti”, a conchis directorul centrului de R&D.    ■

Bosch a investit 21 mil. euro în cea de-a doua clădire a centrului de R&D din Cluj

Grupul german a investit 21 de milioane de euro în noua clădire a centrului de inginerie; investiţia totală în cele două clădiri de birouri din Cluj, demarată în 2017, este de aproximativ 50 de milioane de euro. Cei peste 1.700 de angajaţi activează, în cadrul unui model de lucru hibrid, în toate locaţiile Centrului de Inginerie din Cluj, Bucureşti şi Sibiu – din cei 1.700, 10% sunt la Bucureşti iar alţi 10% la Sibiu.

Noua clădire, a cărei construcţie a început în martie 2021, are o suprafaţă construită de aproximativ 10.000 de metri pătraţi, împărţiţi pe zece etaje şi este conectată de sediul existent prin două pasarele.


Centrul de Inginerie Bosch din Cluj în cifre:

►Ÿ 2013 este anul înfiinţării

>1.700 de angajaţi în Cluj, Sibiu şi Bucureşti

Ÿ► 4Centre în România

Ÿ► 4arii de acţiune: conducere automatizată, mobilitate conectată, mobilitate electrificată şi servicii pentru industria auto

►Ÿ 4 domenii de expertiză: inginerie software, hardware, mecanică, ingineria fiabilităţii şi planificarea vânzărilor

►Ÿ 3 programe de masterat şi 4 cursuri universitare în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca şi Universitatea „Babeş-Bolyai”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Strategie,
tehnologie,
bosch

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.