Mass-market de nisa

Postat la 05 decembrie 2006 1 afişăre

Cum sa conectezi doua miliarde care comunica cu patru miliarde care nu comunica? Nokia vede raspunsul in apropierea de Internet si diversitatea ofertei.

Cum sa conectezi doua miliarde care o fac cu patru miliarde care nu o fac? Nokia vede raspunsul in apropierea de Internet si diversitatea ofertei.

 

Intrebarea, care se refera la raportul dintre cei care au un telefon mobil si cei care nu au, poate fi comparata cu viziunea lui Bill Gates de la inceputurile informaticii, cand vorbea  pe un ton evanghelic despre "un calculator pe fiecare birou, in fiecare casa din lume".

 

Aceasta este intrebarea-provocare pe care si-au asumat-o directorii Nokia si principalul slogan care a insufletit Nokia World, cel mai mare eveniment anual al companiei, desfasurat saptamana trecuta la Amsterdam.

 

Acum, Olli-Pekka Kallasvuo, presedinte si director executiv al celui mai mare producator de telefoane mobile din lume, pare ca actioneaza pe baza aceleiasi doctrine. Iar sansele de a-si vedea acest ideal dus la indeplinire sunt sensibil mai mari in favoarea finlandezului decat in cazul fondatorului Microsoft. Accesibilitatea unui telefon mobil, gratuit in majoritatea ofertelor operatorilor americani sau cu preturi pornind de la 60-70 de euro in restul lumii, a facut ca estimarile Nokia pentru 2006 sa urce spre 970 de milioane de unitati vandute. Adica intr-un singur an vanzari aproape egale cu miliardul de calculatoare aflate in functiune din prezent.

 

Nokia singura face comparatia cu domeniul calculatoarelor. Pe un banner, sub fotografia unui telefon mobil din seria N, apare ca descriere comentariul "It’s what computers have become" (ceea ce calculatoarele au devenit). O emfaza publicitara? Poate, dar comparatia chiar incepe sa nu mai fie deloc for-tata daca ne gandim ca telefoanele mobile au acum sisteme de operare, pot rula aplicatii software si pot fi folosite pentru a naviga pe Internet, la fel ca un calculator.

 

Dar seria N, varful de gama al Nokia din punct de vedere al aplicatiilor si complexitatii tehnologiei folosite, nu este deloc gandita pentru a-i atrage pe cei patru miliarde de oameni "sa o faca". Desigur, de la lansare si pana acum Nokia a vandut multe milioane de modele din aceasta serie. Dar oficialii companiei nu-si pot nici macar ingadui sa viseze ca primul apel facut intr-o retea mobila pentru oricare din cei patru miliarde de oameni ar putea fi realizat cu un N90, de pilda. Din cauza pretului.

 

Chiar si asa, pretul este unul din avantajele producatorilor de telefoane mobile in fata vizionarului Gates. Oricat de mare ar fi interesul cercetatorilor de la Massachusetts Institute of Technology sau al producatorilor de echipamente sa vina cu laptop-ul de 100 de dolari, telefonul mobil are prima sansa.

 

Pentru a imagina viitoarea strategie a Nokia, este relevant faptul ca la cel mai mare eveniment anual al companiei nu a fost lansat vreun produs hi-tech. In schimb, au fost lansate trei telefoane rezonabil dotate, dintre care unul poate functiona in retele de generatia a treia, modele ce vor fi lansate in primavara in gama medie de preturi. Un al patrulea model, de 99 de euro, este destinat chiar clientilor sensibili la pret.

 

Dar atragerea de noi utilizatori din partea companiei, ce a ajuns la o cota globala de piata de 36%, are impactul ei. La anuntarea rezultatelor financiare pentru trimestrul al treilea, cotatia actiunilor Nokia la bursa din Helsinki a suferit o usoara corectie. Pretul a scazut dupa ce oficialii au anuntat ca, desi numarul telefoanelor vandute a crescut, profiturile au inregistrat o scadere comparativ cu anul precedent.

 

Cererea foarte mare venita din pietele emergente asiatice, in principal China si India, au facut ca pretul mediu al unui telefon sa coboare de la 102 euro la 93 de euro. Daca mai adaugam si ca marginile de profit scad proportional, ne putem da seama de ce actionarii sunt ingrijorati pentru dividendele lor. "Daca ne uitam pe cifre, ne putem da seama ca urmatorul miliard de utilizatori va veni tot din zona Asiei", a spus pentru Business Magazin Matti Kuorehjarvi, global director of marketing al Nokia. "Si ne asteptam in continuare ca pretul mediu de vanzare sa scada."

 

Industria producatorilor de telefoane mobile este una extrem de competitiva si marci ca Motorola au inregistrat ritmuri de crestere superioare din punct de vedere al cotei de piata. Fiecare producator trebuie sa vina cu modele pentru toate categoriile de clienti. In plus, Nokia nu are un model iconic, o vedeta a vanzarilor cum este cazul Motorola Razr. Telefoanele Nokia au numere de patru cifre drept nume, fiind astfel mai greu de memorat. Dar ritmul lansarilor companiei finlandeze este cel mai sustinut din toata industria, cu circa 70 de modele noi in fiecare an. "O singura marime nu se potriveste oricui si la fel putem spune despre nivelul preturilor", spune directorul de marketing al Nokia.

 

Tot cu ocazia evenimentului din Amsterdam, oficialii Nokia si-au facut publica estimarea de crestere a pietei pentru anul viitor, respectiv cu 10% mai multe telefoane livrate decat in 2006, deci aproape 1,1 miliarde de unitati.

 

Diversitatea s-a vazut foarte bine in zona inferioara a preturilor: Nokia 1100, modelul cel mai simplu si ieftin al Nokia se situa pana acum un an la mare distanta fata de restul gamei finlandezilor. Acum, la standurile de prezentare puteai vedea aproape 10 modele construite in baza lui 1100, pana la cele din nivelul mediu de pret.

 

Phil Brown, vicepresident sales and marketing Europe, spune ca Nokia nu lanseaza telefoane intreband publicul "nu-i asa ca iti place si tie la fel de mult cum ne place noua?". Afirmatia a fost facuta in cadrul unei discutii despre un studiu de piata efectuat in 21 de tari. Cele 77.000 de interviuri si cele 10 miliarde de date colectate au aratat ca 44% dintre intervievati folosesc telefonul drept principalul aparat foto. Alti 36% il utilizeaza pentru browsing si 77% il privesc drept urmatorul music player. Dupa ce au prelucrat datele oferite de studiu, Nokia si-a segmentat categoriile de public carora li se adreseaza in 12 profiluri psihologice. Cele 12 profiluri sunt dispuse in jurul a doua axe, cea verticala osciland de la implicare maxima in utilizarea telefonului la cea minima, iar axa orizontala duce profilul de la nevoi rationale la cele aspirationale. Phil Brown spune ca in viitor, utilizatorii au tendinta de a se indrepta spre partea de nord est a graficului, acolo unde se afla asa numitii "technology leaders", utilizatori care folosesc cele mai noi telefoane, dar pentru care conteaza foarte mult si designul si statutul pe care il ofera acel model. Zonele geografice difera foarte mult din punct de vedere al concentrarii acestor segmente. Daca Rusia si Brazilia apreciaza foarte mult stilul, designul telefonului, utilizatorii din China si India sunt cei care se concentreaza mai mult pe aspectele rationale.

 

Pentru a creste numarul acestor "technology leaders", Nokia mizeaza pe convergenta cu serviciile web. Deja cateva modele de telefoane din seria N au un buton special cu sigla site-ului Flickr, un serviciu al Yahoo! de publicare online de fotografii. Telefoanele cu acest buton pot incarca pe Flickr o fotografie facuta cu telefonul prin simpla apasare a butonului. "Cu un numar de aproximativ 850 de milioane de utilizatori Nokia pe piata, avem posibilitatea de a conecta la Internet mai multi oameni decat orice alta companie", declara Olli-Pekka Kallasvuo, presedintele Nokia in cadrul conferintei. Si o alta directie strategica a Nokia este incorporarea a cat mai multor functii in interiorul telefonului mobil. Daca vor reusi, vor putea suplini alte cateva dispozitive electronice pe care astazi (inca) le folosim si vom putea spune despre device-urile Nokia ca sunt "si telefoane mobile".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Mass-market de nisa
/business-hi-tech/mass-market-de-nisa-1007655
1007655
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.