Reciclarea la un swipe distanţă

Autor: Ioana Niţă Postat la 08 martie 2025 33 afişări

Un start-up românesc transformă reciclarea ambalajelor într-o oportunitate de câştig pentru ambele părţi implicate, printr-o aplicaţie mobilă care conectează persoanele care vor să returneze sticle cu cele dispuse să le colecteze, în contextul noului sistem de garanţie-returnare. Lansată în septembrie 2024, aplicaţia Reverse PET a atras deja peste 6.200 de utilizatori şi procesează, în medie, 200 de sticle introduse zilnic.

 

Cu o investiţie iniţială din fonduri proprii şi un model de business în care platforma reţine 10% din valoarea garanţiei pentru dezvoltare, start-up-ul îşi propune să ajungă la 10.000 de utilizatori până la finalul lui 2025 şi pregăteşte extinderea pe pieţe precum Polonia, Portugalia şi Marea Britanie, unde urmează să fie implementate sisteme similare de garanţie-returnare. „Pentru anul 2025, obiectivul este să ajungem la 10.000 de utilizatori în aplicaţie şi nu mai avem mult până atunci, pentru că 60% din ţintă este deja atinsă. Iar pentru următorii ani vrem să ne extindem şi pe alte domenii, cum ar fi textilele şi uleiurile, dar şi alte produse care se pot recicla. Nu în ultimul rând, pentru 2027 dorim să intrăm şi pe piaţa internaţională, testând această aplicaţie şi în alte ţări“, a declarat Ion Bogatu, cofondator al Reverse PET, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Aplicaţia funcţionează ca o platformă care conectează două categorii de utilizatori: reciclatorii, care au ambalaje de returnat, şi colectorii, care sunt dispuşi să le preia în schimbul unei părţi din garanţie. Comenzile pot conţine între 50 şi 500 de sticle, iar garanţia de 50 de bani per ambalaj se împarte între cele trei părţi implicate – reciclator (20 de bani), colector (25 de bani) şi platformă, aceasta din urmă reţinând 5 bani (10%) pentru dezvoltare. „Oricine poate fi atât reciclator, cât şi colector. Utilizatorii pot schimba oricând rolul în aplicaţie. Dacă vrei să dai sticlele de acasă, eşti reciclator şi introduci numărul de sticle, adresa şi numărul de telefon. Dacă vrei să obţii venituri suplimentare, eşti colector şi trebuie să depui iniţial bani în aplicaţie, pentru că din acei bani plăteşti sticlele pe care le preiei“, a explicat Bogdan Roşu, cofondator al Reverse PET. Printre funcţionalităţile nou adăugate se numără îmbunătăţirea sistemului de adrese pentru localizarea mai exactă a reciclatorilor şi adăugarea unui istoric al plăţilor. Pentru viitor, fondatorii lucrează la implementarea unei opţiuni de donaţii. „Urmează să îmbunătăţim aplicaţia şi să aducem funcţionalităţi noi, cum ar fi posibilitatea ca reciclatorii să poată dona suma pe care o încasează către o cauză nobilă“, a menţionat Ion Bogatu. „De asemenea, din feedbackul primit am aflat că unii utilizatori ar dori să doneze întreaga sumă colectorilor, astfel că vom implementa şi această opţiune“, a adăugat Bogdan Roşu. În prezent, există un dezechilibru între cerere şi ofertă pe platformă, cu mai mulţi utilizatori care vor să recicleze decât colectori disponibili. Din totalul de comenzi plasate, doar aproximativ 20% sunt preluate de colectori, deşi acest procent a crescut de la 7-10% cât era la început. „La început, procesul de reciclare era mai dificil. Se vedea clar că oamenii erau dispuşi să adauge sticle în aplicaţie, dar, având puţini colectori, acestea nu erau preluate. Acum am ajuns la un procent de 20% din sticlele preluate şi avem aproximativ 40.000 de sticle disponibile în aplicaţie“, a explicat Ion Bogatu. „În medie, avem circa 200 de sticle introduse zilnic în aplicaţie de către reciclatori şi circa 50 ridicate“, a completat Bogdan Roşu. Deşi există şi alte alternative pentru returnarea ambalajelor direct de la domiciliu, prin supermarketuri online, potenţialul de dezvoltare al acestei platforme rămâne semnificativ. „Poate că cifrele nu sunt foarte mari, dar nu ne comparăm cu alţi jucători mult mai mari care au introdus acest serviciu. Însă, pentru noi, este o confirmare că funcţionează şi că oamenii sunt deschişi să încerce acest serviciu“, a menţionat Roşu. În ceea ce priveşte extinderea internaţională, fondatorii monitorizează pieţele unde urmează să fie implementate sisteme similare cu SGR. „Urmărim constant şi alte ţări din Europa. Spre exemplu, ştim că anul acesta s-a lansat acest sistem în Polonia, în 2026 va fi lansat în Portugalia, unde legislaţia a fost deja aprobată, iar în 2027 va fi implementat în Anglia şi Scoţia. Dacă noi testăm deja ideea în România şi vedem că funcţionează, atunci avem oportunitatea de a găsi parteneri din aceste ţări pentru a implementa conceptul şi acolo“, a precizat Bogdan Roşu.   

„La început, procesul de reciclare era mai greu, adică se vedea cu ochiul liber că lumea era dispusă să adauge sticle în aplicaţie. Având şi mai puţini colectori, la început aceste sticle nu erau toate preluate. Acum am ajuns la un procent de 20% din sticlele preluate. Avem aproximativ 40.000 de sticle disponibile în aplicaţie.“

Ion Bogatu, cofondator, Reverse PET

„Urmărim constant şi alte ţări din Europa. Spre exemplu, ştim că anul acesta s-a lansat acest sistem în Polonia, în 2026 va fi lansat în Portugalia, unde legislaţia a fost deja aprobată, iar în 2027 va fi implementat în Anglia şi Scoţia. Dacă noi testăm deja ideea în România şi vedem că funcţionează, atunci avem oportunitatea de a găsi parteneri din aceste ţări pentru a implementa conceptul şi acolo.“

Bogdan Roşu, cofondator, Reverse PET



Rubrica “Start-up Pitch”

1. Invitat: Olivia Niţă, cofondatoare Bloomplate 

Ce face? A dezvoltat o platformă de nutriţie personalizată care a fost lansată în octombrie 2024. Pe baza unui chestionar, algoritmii din spatele platformei Bloomplate generează automat planuri de mese personalizate pentru utilizatori, iar anul acesta start-up-ul vrea să integreze şi serviciul de livrare a ingredientelor necesare preparării reţetelor, fiind în discuţii în prezent cu un retailer de pe plan local.

„Noi considerăm că cel mai bine îţi prepari tu mesele, chiar dacă îţi consumă timp, este mai bine să ştii tu ce ai în farfurie. Pentru că, 

într-adevăr, poţi să-ţi comanzi, este mai uşor, dar nu ai certitudinea că totul este 100% curat, mai ales când vorbim de probleme hormonale, unde trebuie să te asiguri că nu sunt tocmai alimentele nepotrivite.“

2. Invitaţi: Ion Bogatu şi Bogdan Roşu, fondatorii Reverse PET

Ce fac? Au dezvoltat aplicaţia mobilă cu acelaşi nume prin intermediul căreia utilizatorii pot solicita ridicarea PET-urilor pentru reciclare direct de la domiciliu. 


Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Sebastian Piu, fondator al platformei 123Credit - platformă care facilitează accesarea mai multor tipuri de credite

Ce e nou? Start-up-ul dezvoltă acum instrumente bazate pe inteligenţă artificială (AI) pentru a reduce la câteva minute timpul necesar utilizatorilor să aleagă creditul potrivit.

„Prin fluxurile digitale, prin verificările pe care le putem face, prin analizele care rulează automat pe sistemele noastre şi prin experţii pe care-i avem, putem să asigurăm o ofertă personalizată şi potrivită unui client în câteva minute. De la câteva zile cât durează în mod tradiţional.“

2. Invitat: Dan Marc, fondator şi CEO al Footprints AI, şi Paul Gheorghiu, cofondator al Footprints AI - platformă AI pentru retail media

Ce e nou? Start-up-ul local se pregăteşte pentru o nouă etapă de creştere după ce în 2024 a înre-gistrat o creştere de şase ori a veniturilor.

Dan Marc: „După o creştere de şase ori în 2024, provocarea pentru 2025 va fi menţinerea acestui ritm. Aşteptările sunt mari, atât ale noastre, cât şi ale investitorilor. Creşterea veniturilor este un indicator al faptului că facem lucrurile corect, dar trebuie să excelăm pe toate planurile pentru a atinge acest obiec¬tiv ambiţios.“

Paul Gheorghiu: „Retailul media este considerat al treilea val în advertising-ul digital, după search media care a generat Google şi social media care a generat Meta. Acest lucru este confirmat de analize McKinsey şi Boston Consulting Group. În ceea ce priveşte finanţarea, probabil că în săptămânile următoare vom anunţa ceva pe zona aceasta. Acum nu putem să spunem mai multe, din păcate.”


Rubrica „Investor Watch”

Invitat: Valentin Filip, managing partner, Fortech Investments

Investiţii de 8 mil. euro în 18 start-up-uri tech 

„Noi am pornit la drum cu ambiţia să investim 13 milioane. Vom vedea până unde ajungem, bineînţeles, în funcţie şi de evoluţia pe care o vor avea start-up-urile din portofoliu. De principiu, ne apropiem de 100% într-o oarecare măsură când vine vorba de investiţiile noi şi atunci majoritatea fondurilor care vor mai fi investite vor depinde de evoluţia start-up-urilor din portofoliu.“



Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
Reciclarea,
swipe,
aplicatie,
Reverse PET
0 seconds of 1 minute, 7 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:07
01:07
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.

www.zf.ro
Impactul real al tarifelor preşedintelui Trump: La ce preţ ar putea ajunge un iPhone dacă tarifele rămân în picioare? Costurile urcă de până la 10 ori