Misteriosul gPhone

Postat la 18 septembrie 2007 1 afişăre

Google Phone este ramane dintre cele mai fierbinti subiecte ale momentului. Speculatiile recente pe marginea datei de lansare a telefonului mobil si a specificatiilor tehnice au creat deja in jurul "gPhone" o atmosfera de mister comparabila cu cea dinainte de lansarea iPhone de catre Apple.

Google Phone este ramane dintre cele mai fierbinti subiecte ale momentului. Speculatiile recente pe marginea datei de lansare a telefonului mobil si a specificatiilor tehnice au creat deja in jurul "gPhone" o atmosfera de mister comparabila cu cea dinainte de lansarea iPhone de catre Apple.


Majoritatea blogurilor de IT si multe publicatii internationale s-au intrecut in ultima saptamana in scenarii privind planul Google de a revolutiona industria telecomunicatiilor, odata cu lansarea unui telefon mobil. Despre un celular planuit de Google se vorbeste inca de anul trecut, insa acum a inceput sa se contureze ideea ca Google a investit deja "cateva sute de milioane de dolari" pentru acest proiect, potrivit unor surse citate de The Wall Street Journal, si ca gPhone ar putea fi lansat simultan in SUA si Europa chiar in primul trimestru al anului viitor.


Odata cu aceasta presupunere, neconfirmata in vreun fel de oficialii Google, au inceput sa apara si primele detalii despre telefonul in sine si despre serviciile pe care le-ar putea oferi. "Google vrea sa transpuna serviciile de cautare si aplicatiile software si pe telefonul mobil, iar pentru asta lucreaza din greu in fiecare zi", a declarat un reprezentant al companiei, fara a oferi detalii suplimentare legate de planurile privind telefonia mobila.


Indiferent cum va fi telefonul de la Google, comparatia cu iPhone este inevitabila, remarca un comentator de pe blogul TechCrunch, care in urma cu un an era prima sursa ce a anuntat ca Google a achizitionat pentru 1,65 mld. dolari site-ul YouTube. Numai ca singurele asemanari intre gPhone si iPhone sunt denumirea, cu toate ca in cazul telefonului Google este doar o speculatie ca asa va fi numit, si interesul manifestat de timpuriu si sustinut de zvonuri al utilizatorilor, daca luam in considerare faptul ca frenezia iPhone a inceput tot cu cateva luni inainte de lansare.


In schimb, diferentele pornesc chiar de la echipamentul in sine. Daca Apple a propus un model propriu de telefon mobil pe care il promoveaza agresiv si il comercializeaza la un pret ridicat, de 500 de dolari (370 de euro), Google va veni cu o serie de terminale sub umbrela gPhone al caror pret, conform unor surse neoficiale din piata apropiate companiei, se va situa undeva in jurul a 100 de dolari (74 de euro).


"In prezent, Google evalueaza peste 20 de modele de telefoane mobile din portofoliul producatorului taiwanez High Tech Computer (HTC), dintre care va alege cel mult cinci terminale care sa poarte brandul gPhone", scrie John Biggs pe blogul Crunchgear, citand o sursa din interiorul HTC. "Se presupune ca si Samsung va produce telefoane gPhone, dar aceasta informatie nu a fost confirmata deocamdata."


Astfel ca, avand in vedere ca exista posibilitatea ca Google sa lucreze cu mai multi producatori si nu doar pentru un singur model de terminal, nu echipamentul in sine va fi piesa de rezistenta a Google, ci serviciile ce vor fi furnizate. Speculatiile merg si mai departe - gPhone ar putea fi de fapt orice telefon mobil cu un set de specificatii "minime" necesare, precum tehnologia 3G, Internet Wi-Fi, player audio-video si camera foto, elemente care sa incurajeze utilizarea de continut multimedia si accesul la Internet.


In ceea ce priveste partea de software, gPhone va functiona cel mai probabil cu un sistem de operare dezvoltat chiar de Google. Speculatiile in acest sens se bazeaza pe achizitia facuta in urma cu doi ani a Android, companie specializata in dezvoltarea de software pentru telefoane mobile. Conform informatiilor publicate de Engadget, la scurt timp dupa achizitie, echipa de programatori condusa de directorul executiv Andy Rubin a inceput sa lucreze la un sistem de operare pentru celulare bazat pe platforma open source Linux si compatibil cu toate serviciile Google. Lesne de inteles deci ca aceasta compatibilitate inseamna ca gPhone va avea preinstalate serviciul de messenger Gtalk, serviciul Gmail, Google Maps sau GPay, un sistem de plati prin telefonul mobil.


Privit din alt unghi, sistemul de operare al Google se traduce in concurenta cu Symbian si Windows Mobile, platformele deja populare pe telefoanele mobile. Fondatorul Microsoft, Bill Gates, considera insa ca Google nu reprezinta o concurenta serioasa pe acest segment si ca este putin probabil ca rivalul sa castige din cota de piata de 10% detinuta de Microsoft, scrie New York Times.
"Google a lansat pana acum 30 de produse diferite, dar numai unul singur genereaza profit. Succesul companiei pe acest segment este greu de estimat pana cand nu se lanseaza efectiv softul", a comentat Gates.


Revenind la comparatia cu Apple si iPhone, o alta deosebire ar fi faptul ca planul ambitios al Google este sa atraga cat mai multi operatori de servicii de telefonie mobila pentru gPhone, in locul politicii de exclusivitate preferate de Apple. Se pare ca Google a prezentat deja conceptul telefonului mai multor furnizori de telefonie mobila din SUA, printre care AT&T, T-Mobile si Verizon Wireless, conform The Wall Street Journal. Totodata, se speculeaza ca Google ar fi purtat anterior discutii si cu France Telecom in vederea unui contract "de ordinul miliardelor de dolari" pentru gPhone. Iar faptul ca Google are deja contracte incheiate cu operatorii Vodafone, 3, KDDI si T-Mobile prin care motorul sau de cautare este folosit pe telefonul mobil, in portalul acestora, lasa de banuit ca gPhone ar putea functiona inclusiv in respectivele retele de telefonie mobila.


Ramane insa o intrebare: pe ce anume mizeaza Google cu acest telefon mobil? Avand in vedere ca cel mai mare motor de cautare din lume va trebui probabil sa subventioneze pretul telefoanelor, 100 de dolari nefiind un pret real pentru un telefon din gama high-end, cum se vrea gPhone, scopul Google este sa genereze venituri din publicitatea pe telefonul mobil care sa acopere inclusiv serviciile de telefonie gratuite pe care compania le-ar putea oferi in urma parteneriatelor cu furnizorii, sustin surse neoficiale apropiate planurilor Google. Practic, este vorba despre acelasi sistem de publicitate aplicat online, din care compania a castigat anul trecut aproape 11 mld. dolari (peste 8 mld. euro) si pe care vrea sa-l transpuna pe ecranul telefonului mobil. "Vrem sa incheiem parteneriate cu majoritatea operatorilor de servicii de telefonie mobila si a producatorilor de celulare, pentru a oferi servicii de cautare si alte aplicatii Google pe dispozitivele si retelele acestora", declara anterior un reprezentant al companiei.


"Pentru Google, pozitia de lider in domeniul cautarii online, precum si mentinerea acestei pozitii sunt lucruri extrem de importante", explica Weston Henderek, analist in cadrul companiei de cercetare Current Analysis. Piata publicitatii pe mobil are un potential considerabil de crestere, fiind estimata de compania de cercetare a pietei Frost & Sullivan la 450 mil. dolari anul acesta (peste 330 mil. euro) numai in SUA si la peste 2 mld. dolari (1,4 mld. euro) la nivel mondial pana in 2011. O estimare mult mai optimista pentru urmatorii trei ani are Gartner, dupa care in 2011 piata publicitatii pe mobil va ajunge la 3,9 mld. dolari in America de Nord, in timp ce la nivel mondial va ajunge la 14,7 mld. dolari.


In conditiile competitiei pentru a castiga o cota cat mai mare din aceasta piata, Google ar putea sa atraga clientii si prin faptul ca apelurile telefonice si accesul la Internet vor fi serviciii gratuite - gPhone se poate conecta la Internet wireless oriunde exista un hotspot, moment in care apelurile pot fi efectuate online. In acelasi timp, printr-un telefon mobil, Google ar putea  crea o retea de continut online, clientii avand astfel la indemana tonuri de apel, jocuri pentru mobil si clipuri video de pe YouTube.


"Sunt foarte multe motive pentru care gPhone-ul va putea devansa iPhone in popularitate", este de parere Rob Enderle, analist in domeniul tehnologiei. "Si daca este gratuit sau aproape gratuit, cu siguranta ca o sa ma asez la coada sa-mi iau un telefon Google."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Misteriosul gPhone
/business-hi-tech/misteriosul-gphone-1010418
1010418
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.